Zapobieganie nudnościom w ciąży

123rf.com

Problem nudności dotyczy nawet 80% ciężarnych kobiet. Na szczęście istnieją niefarmakologiczne sposobów na łagodzenie mdłości i wymiotów oraz zapobieganie im.
Nudności przeważnie pojawiają się przed 20 tygodniem ciąży i bardzo często towarzyszą przyszłej mamie przez długi czas. Najczęstszym powodem są intensywne przemiany hormonalne. Niektórzy naukowcy wskazują również na nadwrażliwość układu immunologicznego i jego nieodpowiednią odpowiedź w procesie rozwoju płodu w łonie matki. Nudności wiążą się z funkcjonowaniem przewodu pokarmowego, należy więc zwrócić szczególną uwagę na jakość diety w ciąży i tryb życia.

reklama

Katarzyna Uścińska

Katarzyna Uścińska, specjalista dietetyk z warszawskiej Kliniki Demeter radzi, jak zwiększyć komfort pierwszych tygodni ciąży.

  • O poranku niewskazane są gwałtowne zrywy z łóżka, nerwowe pobudki, poranny stres. Jeszcze przed wstaniem warto zjeść niewielki, lekkostrawny posiłek składający się z sucharka, herbatnika lub garści płatków kukurydzianych. Suche produkty skuteczne hamują odruchy wymiotne i cofanie się treści żołądka.
  • Posiłki dla kobiet w ciąży powinny mieć małą objętość, dając przyjemne uczucie sytości. Należy unikać potraw ciężkostrawnych, smażonych, spieczonych, intensywnie przyprawionych, wędzonek oraz żywności wysokoprzetworzonej. Każdy spożywany posiłek powinien być dokładnie przeżuty i rozdrobniony – to znacząco ułatwia trawienie i dodatkowo zmniejsza ryzyko nadkwaśności i zgagi. Warto mieć przy sobie drobne przekąski, które w chwili słabości pomogą poprawić samopoczucie na przykład kilka migdałów, sucharek, wafelek kukurydziany czy małego banana.
  • Między posiłkami zaleca się picie niegazowanej wody mineralnej, słabych naparów herbat, dozwolonych ziół (melisa, rumianek, mięta). Wskazane są również cierpkie (herbata, napar lub herbatka z imbiru) lub kwaśne (woda z cytryną) płyny. Odradza się intensywnego popijania w trakcie lub po spożytym posiłku.
  • Niekiedy odzież noszona przez ciężarną staje się powodem pojawienia lub nasilenia dolegliwości gastrycznych. Bielizna noszona w okresie ciąży nie powinna uciskać klatki piersiowej i utrudniać swobodnego oddychania, a rajstopy i inne elementy garderoby powinny być luźne i komfortowe. Bardzo istotna jest dbałość o odpowiednią ciepłotę ciała – przegrzanie wzmaga złe samopoczucie.
  • Przyszła mama powinna być wyspana i w miarę możliwości unikać stresujących sytuacji. W ciągu dnia warto znaleźć chwilę na dodatkowy relaks: dobrą muzykę, wyjście z przyjaciółką, przyjemne zakupy dla przyszłego potomstwa.
Nudnościom należy zapobiegać. „Bardzo częste wymioty mogą doprowadzić do odwodnienia, zaburzeń elektrolitowych, ketozy. Utrata masy ciała powyżej 5% stwarza konieczność hospitalizacji”, ostrzega ekspertka.