Zdrowa dieta dla ucznia

123rf.com

Statystyczne dziecko spędza w szkole około 4 godziny dziennie. Jego forma, koncentracja, aktywność zależy od tego, co zje.Tymczasem często żywi się słodkimi przekąskami, która popija napojami gazowanymi. Takie pożywienie nie tylko nie dostarcza energii, ale jest czystą bombą kaloryczną. Jak więc prawidłowo odżywiać dziecko, żeby jego mózg i organizm prawnie funkcjonowały?
Procesy zachodzące w organizmie wymagają stałego zaopatrzenia w niezbędne składniki pokarmowe. Ich niedobór może prowadzić do niedokrwistości, osłabienia organizmu, gorszej pracy mózgu, zmniejszenia odporności, a tym samym częstych infekcji. Dziecko w szkole może być apatyczne, niechętne do podejmowania jakiegokolwiek wysiłku fizycznego i intelektualnego.

reklama

– Sposób żywienia ma duży wpływ na koncentrację, zapamiętywanie, zdolność uczenia się, lepsze wyniki w nauce oraz odporność na infekcje. Dlatego obok pożywnego pierwszego śniadania tak ważne jest spakowanie do plecaka naszego dziecka zdrowego i bogatego w składniki odżywcze jedzenia. Uczniowie, którzy nie spożywają drugiego śniadania, mogą mieć gorsze wyniki w nauce, częściej skarżyć się na bóle głowy, złe samopoczucie i rozdrażnienie. Niezdrowe, a niestety bardzo popularne jest zastępowanie pożywnego posiłku słodyczami, chrupkami, słodkimi gazowanymi napojami ze sklepiku szkolnego. Aby tego uniknąć, każdy rodzić powinien przygotować i spakować dziecku zdrowy zestaw śniadaniowy do szkoły. Przykładem takiej zdrowej przekąski może być kanapka z pełnoziarnistego pieczywa, z pestkami dyni i pastą z makreli. A do tego dołóżmy 2-3 pomidorki koktajlowe i brzoskwinię – tłumaczy Aleksandra Koper, Specjalista ds. Żywienia w Fundacji BOŚ.

Ekspertka radzi, co powinno się znaleźć w prawidłowej diecie dla ucznia:

  • Węglowodany złożone zawierające dużo błonnika pokarmowego i minerałów. Ich źródłem są np. , ziarna zbóż, pieczywo z mąki pełnoziarnistej, niełuskany ryż, kasza, fasola, soczewica i ziemniaki. Ich trawienie trwa jakiś czas. Dzięki temu cukier jest uwalniany do krwi stopniowo i organizm może go odpowiednio spożytkować.
  • Aby cały organizm funkcjonował prawidłowo, w diecie nie może też zabraknąć białka pochodzenia zwierzęcego i roślinnego oraz tłuszczów, głównie tych nienasyconych.
  • Uczniom pomoże cynk, zawarty w pestkach dyni oraz potas, który poprawia dotlenienie mózgu. Znajdziemy go np. w winogronach, bananach, pomarańczach, morelach, melonach, brzoskwiniach, pomidorach i ziemniakach.
  • Fosfor, zawarty w rybach poprawi nastrój i pamięć, a kwas linolowy, którego dostarczą tłuszcze rybne i roślinne, zwalczy apatię i wzmocni koncentrację.
  • Jeśli dziecko przebywa w szkole 4-6 godzin powinno oprócz drugiego śniadania, zjeść również jeden ciepły posiłek, jeśli czas zajęć przedłuży się do ponad 6 godzin, dobrze, aby takich posiłków zjadło dwa.

na podst. mat.pras. www.aktywniepozdrowie.pl