Psychologia Styl Życia Seks Parenting Moda i uroda Zdrowie Przepisy Kultura Rozwój Księgarnia Sklep Cyfrowy

Zdrowa dieta dla nastolatków

123rf.com
13 lipca 2016 in Zdrowie by redakcja
Sposób odżywiania i styl życia młodzieży w wieku szkolnym jest częstym tematem badań naukowych. Jakie błędy żywieniowe powtarzają się najcześciej i co powinno znaleźć się w zdrowej diecie nastolatka?

Najpopularniejszymi błędami żywieniowymi młodzieży są:

  • nieprzestrzeganie stałych pór spożywania posiłków
  • ograniczanie liczby posiłków (często mniej niż 4 na dobę) na korzyść podjadania,
  • zbyt mało warzyw, owoców, produktów mlecznych, pełnego ziarna i ryb
  • nadmiar słodyczy, słonych przekąsek i słodkich napojów

Te zachowania żywieniowe w połączeniu z niewystarczają aktywnością fizyczną  często stają się przyczyną nadwagi i otyłości oraz niedoborów witamin i składników mineralnych w organizmie. Niejednokrotnie nadwaga współistnieje z niedożywieniem pod względem jakościowym.

Prawie 15 proc. młodzieży w wieku 11-15 lat ma problem z nadmierną masą ciała, aw grupie jedenastolatków jest to aż 17,9% badanych. Konsekwencje nadwagi i otyłości są znane i szeroko dyskutowane, a czym skutkują niedobory niektórych składników odżywczych? „Wszystko zależy od składnika. Niedobory żelaza, kwasu foliowego i witaminy B12 to ryzyko anemii, osłabienia i zmęczenia. Nieodpowiednie spożycie witaminy C przyczynia się do osłabienia odporności, zaś witaminy D i wapnia do osłabienia kośćca. Każdy składnik to element wielkiego domina – brak choćby jednego z nich przekłada się na gorsze funkcjonowanie naszego ciała”, mówi Katarzyna Zadka, dietetyk programu Żyj smacznie i zdrowo.

Jakie składniki odżywcze powinny znaleźć się w diecie nastolatków?

  • pełnowartościowe białko niezbędne do prawidłowego wzrostu i rozwoju. To z niego budowane są mięśnie, hormony, enzymy, skóra, włosy i paznokcie. Można je znaleźć w produktach mięsnych, roślinach strączkowych (grochu, fasoli, ciecierzycy, soczewicy), a także w kaszach (jaglanej, gryczanej, pęczaku)
  • tłuszcze dobrej jakości, które. wspierają one m.in. prawidłowy rozwój mózgu. Znajduja się w rybach, orzechach, oleju rzepakowym czy oliwie z oliwe z pierwszego tłoczenia.
  • węglowodany złożone zawarte w pełnoziarnistym pieczywe, makaronach,  kaszach, brązowym ryżu.
  • składniki mineralne:
    • wapń, budulec szkliwa i kości, odpowiedzialny także za skurcz mięśni. Znajduje się w produktach mlecznych, roślinach strączkowych i zielonych warzywach;
    • magnez, który wpływa korzystnie na pracę mózgu oraz zmniejsza uczucie zmęczenia, zawarty jest m.in. w orzechach, sezamie, gorzkiej czekoladzie, soi oraz bananach;
    • żelazo, bez którego transport tlenu w ciele nie byłby możliwy, można znaleźć  w mięsie, nasionach roślin strączkowych, żółtkach jaj i zielonych warzywach;
    • witamina A niezbędna dla prawidłowego wzrostu, trafia do organizmu w mleku i jego przetworach oraz pomarańczowych i zielone warzywacg
    • witamina D odpowiada za mineralizację kości i ogólną energię,jest zawarta w jajach i tłustych rybach
    • witaminy z grupy B konieczne m.in. do prawidłowego funkcjonowania metabolizmu – jest to grupa bardzo różnorodna, do której zależy zarówno witamina B12 znajdująca się tylko w produktach zwierzęcych, jak i kwas foliowy, który w największej ilości zawierają warzywa. 
    • witamina C wzmacniająca odporność organizmu, której naturalnymi źródłami są m.in czerwone warzywa i owoce (pomidor, truskawki, papryka) czy natka pietruszki.

Jak utrzymać wakacyjny nastrój przez całe lato?

Okres urlopowy zaczął się na dobre, choć niestety, rzadko spędzamy całe wakacje na wyjeździe. Przez większą część lata chodzimy do pracy próbując poczuć wakacyjny klimat ...

Recepta na lęk? „Pokochaj swoje serce”

„Życie jest zaskakująco proste, gdy przestajemy je komplikować.” mówi Dagmara Skalska w swojej najnowszej książce „Pokochaj swoje serce” i przedstawia sposób na pokonanie lęku.
zamknij [x]

POLECANE KSIĄŻKI