Zdrowa drzemka w pracy

123rf.com

Niedobór snu prowadzi do uczucia zmęczenia po obudzeniu się rano oraz problemów z efektywną pracą po 14. Pod koniec tygodnia pracy osoba, która przez wszystkie dni robocze sypiała poniżej 6 godzin, może być w godzinach porannych tak ograniczona w sprawności psychoruchowej jak gdyby miała we krwi około 1 promila alkoholu.

reklama

Badania na temat związku między wydajnością pracy a czasem poświęconym na odpoczynek i regenerację były prowadzone wielokrotnie. W jednym z nich udowodniono, że istnieje związek między zmęczeniem sędziego a zapadającymi wyrokami. Naukowcy z Uniwersytetu Princeton ustalili, że uzyskanie zwolnienia warunkowego na początku dnia wynosiło 65%, a dwie godziny późnej poniżej 10%. Jeśli jednak sędzia odpoczął, zregenerował się, to odsetek udzielonych zwolnień warunkowych ponownie wynosił 65%. Spadku liczby pozytywnych opinii nie dało się wytłumaczyć powagą przestępstwa czy osobą prawnika. Głównym czynnikiem mającym wpływ na decyzje było zmęczenie utrudniające podjęcie decyzji.

Nowoczesne firmy umożliwiają swoim pracownikom zrobienie krótkiej, 15–30 minutowej drzemki pomiędzy 13 a 15. Takie biura wyposażone są w pokoje z wygodnymi tapczanami, materacami, hamakami i specjalnym systemem oświetlenia. Dzięki zmieniającemu się kolorowi – od czerwonego po niebieski, pracownik czuje się „kołysany” do snu, a następnie łagodnie przywracany do świadomości.

„Kawa, słodzone napoje czy słodkie przekąski są jednym z najbardziej rozpowszechnionych metod radzenia sobie z poranną inercją senną w pracy. Należy jednak pamiętać, że jeśli ktoś się ciągle nie wysypia, to w zasadzie zaczyna efektywnie pracować dopiero koło południa, mimo że od rana jest fizycznie w pracy. To nie jest obiecująca perspektywa, ponieważ mniej więcej po 2-3 godzinach odczuje z kolei popołudniowy spadek energii – koło 15.00. W porównaniu z pracownikiem, który się wysypia, jest to pracownik o zupełnie innym potencjale do wykonywania codziennych obowiązków zawodowych. Z pomocą mogą tu przyjść krótkie drzemki w ciągu dnia, jednak nadal niewiele firm to umożliwia” – mówi Małgorzata
Czernecka, psycholog i ekspert ds. efektywności.

źródło: Raport praca, moc, energia w polskich firmach