Zdrowe warzywa na jesień. Dynia, cukinia, kabaczek

Właśnie rozpoczął się sezon na warzywa dyniowate. Dyniowate doskonale sprawdzają się w kuchni. Łączą w sobie niską kaloryczność, dużą zawartość składników odżywczych i minerałów oraz wyborny smak. By zachować walory tych warzyw na dłużej, można przyrządzić z nich marynaty i przetwory.

reklama

Miąższ, pestki i olej z dyni

Dynia ma bardzo mało kalorii (17-32 kcal w 100 g miąższu), szybko syci i stanowi doskonałe źródło błonnika. Może być spożywana przez osoby odchudzające się. Jest szczególnie bogata w beta-karoten, który chroni przed wolnymi rodnikami. Zawiera wit. B i szereg składników odżywczych: kwas foliowy, cynk, fosfor, wapń i potas. Ponadto wzmacnia system immunologiczny. Jest polecana w żywieniu dzieci oraz osób chorych na miażdżycę, choroby wątroby, niewydolność nerek, otyłość i zaburzenia przemiany materii, a to ze względu na niską zdolność wiązania azotanów z gleby. Może być także wykorzystywana jako środek przeciwwymiotny dla ciężarnych kobiet.

Niezwykle cenne są również pestki dyni – mają wysoką zawartość cynku i lecytyny. Zwiększają przemianę materii oraz korzystnie wypływają na czynności mózgu. Powstaje z nich tłoczony na zimno olej, który oprócz mnóstwa witamin (A, C, D i witaminy z grupy B), zawiera też fitosterole –substancje obniżające poziom cholesterolu i zwalczające wolne rodniki. Jest bogaty w potas, selen, cynk, wapń i żelazo. Należy pamiętać, że olej z pestek dyni nie nadaje się do obróbki termicznej. Fot.123rf