Zdrowy sen w ciąży

mat.pras.

Ciąża stanowi dla organizmu duże wyzwanie. Dobry sen jest w tym okresie szczególnie ważny, ale z miesiąca na miesiąc kobiecie jest coraz trudniej znaleźć wygodną pozycję do spania.
O ile w pierwszych tygodniach nadmiar progesteronu sprawia, że spać można niemal w każdej pozycji i miejscu, to taki stan rzeczy nie trwa zbyt długo. Rosnący brzuch, dolegliwości kręgosłupa, kopniaki i rozpychanie się dziecka, a także częstsze wizyty w toalecie, utrudniają efektywny wypoczynek. Coraz trudniej znaleźć wygodną pozycję do spania – najlepiej spać na lewym boku, ponieważ wówczas odciążone są nerki, a przepływ krwi zostaje usprawniony. Ma to spore znaczenia dla rozwijającego się dziecka. Jednak zmiana sennych nawyków nie jest taka prosta, podstawą jest więc materac, który dopasuje się do kształtów ciała. Tomasz Goc z Fabryki Materacy Janpol tłumaczy, że dobrze sprawdzają się materace z wkładem lateksowym (odpowiednie podparcie dla kręgosłupa i w efekcie eliminacja napięcia mięśni) albo z pianką termoelastyczną wykorzystywana m.in. przez NASA (działanie na zasadzie reakcji na ciepło: w miejscu, gdzie ciało mocniej napiera na materac, temperatura jest wyższa i pianka staje się bardziej elastyczna).

reklama

Sen w ciąży, kiedy już uda się w niego zapaść, przynosi zazwyczaj bardziej wyraziste i szczegółowe majaki. Dlaczego? Odpowiedzialne za to są zmiany hormonalne w ciąży, zwłaszcza wysoki poziom progesteronu, który wpływa na fazę REM i ją wydłuża. Nie bez znaczenia jest także regularne przyjmowanie witamin, szczególnie z grupy B, które korzystnie działają na pracę mózgu. Aby spać spokojniej, warto wieczorem wyciszyć się i uspokoić myśli. Pomóc może napar z melisy i wieczorny spacer. Warto powalczyć o każdą dobrze przespaną noc, ponieważ kiedy na świecie pojawi się dziecko, na jakiś czas zupełnie zapomnimy, co znaczy, długi głęboki sen.

mat.pras.