Ćwiczenia dobre na sen

Ćwiczenia dobre na sen
123rf

Nawet trochę ruchu może pomóc na kłopoty ze snem i to bardzo skutecznie – zbadali Amerykanie.
– Ćwiczenia są świetne na sen – powiedział David Cloud, dyrektor generalny National Sleep Foundation. – To ważne badania, bo brak snu wiąże się z większym ryzykiem zapadania na przewlekłe choroby, zaburzenia psychiczne, przekłada na niską jakość życia, brak dobrobytu, spadek wydajności pracy.

W ankiecie, w której uczestnicy mieli od 23 do 60 lat, odnotowano wydłużenie snu u tych, którzy uprawiali mało forsujące ćwiczenia. Aż 67 proc. osób zauważyło u siebie taką zmianę. Więcej niż trzy czwarte ćwiczących uważało, że jakość ich snu poprawiła się w ciągu dwóch tygodni od podjęcia ćwiczeń.

Spokojniejszy sen może nam zapewnić już 10-minutowy codzienny spacer – mówi
dr Max Hirshkowitz. – Jeszcze skuteczniejsze jest bieganie i pływanie. Dobrze działają wszelkie energiczne ćwiczenia, na przykład aerobowe. Ponad dwie trzecie ankietowanych, którzy w ten sposób ćwiczyli, przestali budzić się zbyt wcześnie (72 proc.) i mieć trudności z zasypianiem (69 proc.). Połowa niećwiczących twierdziła, że budziła się w nocy i prawie jedna czwarta (24 proc.) miało trudności z zasypianiem co noc lub prawie co noc.
Sen, który nas nie regeneruje i nie relaksuje, może prowadzić do negatywnych skutków dla zdrowia – powiedział David Cloud. – Więcej niż połowa (57 proc.) ogółu badanych zgłosiła, że ich poziom aktywności jest mniejszy, kiedy źle śpią.

Naukowcy odkryli również, że niećwiczący mają skłonność do bycia sennymi podczas dnia. Prawie jedna czwarta z nich zgłosiła, że jest to dla nich problem. Senność wpływa na bezpieczeństwo i jakość życia. Okazało się, że 14 proc. ludzi ma problemy z utrzymaniem koncentracji podczas jazdy samochodem co najmniej raz w tygodniu. Ci, którzy ćwiczą i lepiej śpią, nie mają tego problemu. Badania pokazują, że brak ruchu negatywnie wpływa na jakość snu. Ćwiczenia powinny stać się obowiązkowym zaleceniem dla tych, którzy mają jakiekolwiek problemy ze snem. Dlatego warto ćwiczyć regularnie, najlepiej energiczne o umiarkowanym nasileniu ćwiczenia.

źródło: National Sleep Foundation

Radość o poranku – TUTAJ