1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Artykuł Sponsorowany

24 godziny bez płatności zbliżeniowych? Zobacz eksperyment!

ilustracja materiały prasowe
ilustracja materiały prasowe
Zobacz galerię 3 Zdjęcia
Płatności zbliżeniowe to brak stresu i niepewności, dają poczucie bezpieczeństwa, są szybkie i bezawaryjne, a dodatkowo mają walor aspiracyjny. Płatność zbliżeniowa telefonem jest atrybutem nowoczesności – płacenie telefonem to przede wszystkim poczucie bycia na czasie, a wręcz wyprzedzania go, bycia pionierem – wynika z eksperymentu MasterCard.

W ramach ogólnopolskiego badania MasterCard „Polak a nowoczesne technologie płatnicze” przeprowadzono następujący eksperyment: • poproszono 4 osoby,aby na 24 godziny rozstały się ze smartfonem z funkcją płacenia zbliżeniowo lub zbliżeniową kartą płatniczą z funkcją zbliżeniową • celem eksperymentu było zdiagnozowanie podejścia względem usług płatniczych poprzez uwypuklenie braku danych usług i urządzeń • uczestnicy eksperymentu to osoby: - w wieku: 27 – 35 lat - z wykształceniem średnim lub wyższym - aktywnie zawodowo - o zarobkach powyżej 1000zł netto - mieszkający w Warszawie lub aglomeracji - użytkownicy nowych technologii, osoby otwarte na świat i towarzyskie - wszyscy badani charakteryzowali się dużą dynamicznością, skoncentrowaniem na nowoczesność, poszukiwaniem technologicznych rozwiązań ułatwiających życie

Co pokazał eksperyment ?

Proces płatniczego syndromu przejścia wymaga czasu, jednak widać wyraźnie, że zwiększa się liczba osób, która przekonuje się do płacenia zbliżeniowo. Co ich do tego przekonuje i jaką wartość dla nich ma płacenie za zakupy i usługi w tej formie, pokazał eksperyment przeprowadzony wśród osób, które używają tej formy płatności szczególnie często – płacąc zbliżeniowo: albo smartfonem albo kartą płatniczą. Przeprowadzenie eksperymentu, w ramach którego kilku użytkowników, korzystających z tej formy płatności, na 24 godziny pozbawiono możliwości płacenia zbliżeniowo, pozwoliło na uwypuklenie nie tylko racjonalnych (bezawaryjność, skuteczność), ale także emocjonalnych powodów korzystania z tej formy płatności. • płacenie jest głównie utożsamiane z kartą płatniczą – gotówka jako forma płatności jest coraz bardziej okazjonalna • nieposiadanie karty płatniczej wzbudza niepokój, obawę, zaburza poczucie bezpieczeństwa i komfortu – brak karty ogranicza, zmusza do kontroli, a także wyrzeczeń • płatność zbliżeniowa to szybkość i wygoda, ale także skuteczność, bezawaryjność • smartfon traktowany jako kluczowy atrybut współczesnego codziennego funkcjonowania – odpowiada na wiele potrzeb od telefonowania, smsowania, poprzez odbieranie maili, przeglądanie stron, po płatności zbliżeniowe. • płatność zbliżeniowa telefonem jest atrybutem nowoczesności – płacenie telefonem to przede wszystkim poczucie bycia na czasie, a wręcz wyprzedzania go, bycia pionierem.

[embed]https://youtu.be/efyxKKB8lZc[/embed]

 

Wszelkiego rodzaju nowości, są zawsze najchętniej absorbowane, przez tzw. trendsetterów. To osoby ciekawe nowych rozwiązań, nastawione entuzjastycznie, otwarte na nowe możliwości. Perspektywa doświadczenia przez nich czegoś nowego przeważa u nich nad ewentualnymi obawami związanymi z nieznajomością nowego. Już w badaniu Omnibus segmentacja pokazała grupę technologicznych innowatorów, którzy najczęściej korzystają z innowacyjnych form płatności. Co widać wyraźnie w eksperymencie, jeżeli respondent już robił w przeszłości zakupy z użyciem telefonu to nie chce rezygnować z tej możliwości płacenia. Dlatego też to entuzjaści, jako pierwszy sięgną po telefon, żeby płacić zbliżeniowo. Po jakimś czasie zaczną naśladować je kolejne osoby, a w momencie upowszechnienia się nowych form płatności w Polsce sceptycy również zaczną po nie sięgać. Wszystko jest kwestią pozytywnego doświadczenia z produktem. Podobnie wyglądała ewolucja płatności zbliżeniowych kartą – komentuje Luiza Derek, Business Leader, Marketing & PR Head w polskim oddziale MasterCard Europe.

Jak się okazuje płatność zbliżeniowa wiąże się dla użytkowników przede wszystkim z brakiem stresu i niepewności, daje poczucie bezpieczeństwa i to nie tylko w sytuacji nieoczekiwanych zachcianek zakupowych, ale przede wszystkim, ze względu na swoją bezawaryjność, w sytuacjach trudnych, spowodowanych chociażby ograniczonym czasem dokonania zakupu. Nie bez znaczenia jest także jeszcze jeden powód płacenia zbliżeniowo smartfonem lub kartą płatniczą. Można byłoby nazwać ten powód „aspiracyjnym”. W trakcie rozmów z uczestnikami eksperymentu można było zaobserwować wyraźne przekonanie, że dzięki płaceniu zbliżeniowemu, które jest dla nich tak częste i tak ważne, są pionierami w nowej dziedzinie, że wyznaczają trend, są przewodnikami, którzy pokazują przyszłą drogę, ale jednocześnie na własnym przykładzie pokazują, że jest to system, któremu można zaufać i który bardzo ułatwia życie.

Eksperyment pokazał, że płatność zbliżeniowa daje uczestnikom poczucie wolności i niezależności. Powrót do przeszłości, czyli szeleszczących w dłoni banknotów oraz nieustający niepokój, związany z tym, gdzie je wypłacić i czy w portfelu jest ich wystarczająca ilość, uzmysłowił uczestnikom eksperymentu, że wybrali właściwą drogę realizacji płatności. Powrót do jedynie gotówkowego systemu płacenia za towary i usługi jawi im się jako najczarniejszy koszmar, pozbawiający ich poczucia bezpieczeństwa i zabierający to, co jest dla nich najcenniejsze i niepoliczalne, czyli czas – komentuje dr Tomasz Sobierajski, socjolog z Uniwersytetu Warszawskiego.

[embed]https://youtu.be/Th6OFijcil4 [/embed]

Nota metodologiczna - realizacja eksperymentu:

Eksperyment:

W eksperymencie wzięły udział 4 osoby – heavy userzy wybranych technologii:

  • 2 osoby zostały pozbawione możliwości płacenia kartą płatniczą z funkcją zbliżeniową (osoby korzystające z karty minimum 5 razy w tygodniu)
  • 2 osoby zostały pozbawione smartfona (główny telefon badanego) z funkcją płacenia nim zbliżeniowo (minimum 1 raz w tygodniu)
Osoby to:
  • Mieszkańcy Warszawy, osoby dynamiczne, otwarte na nowości i technologie
  • Osoby w wieku 27=35lat, osoby pracujące, mix badanych ze względu na płeć
  • Każda z badanych osób musiała rozstać się z danym przedmiotem na 24 godziny
  • Każdy eksperyment zakończył się pogłębionym wywiadem indywidualnym

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze