fbpx

Nowoczesna bankowość

Nowoczesna bankowość
fot _M_Szachowski

Powszechna dostępność Internetu i nowe technologie powodują, że świat wkracza w erę, w której usługi bankowe mogą być realizowane w czasie i miejscu najbardziej dogodnym dla klienta.
Według Bretta Kinga, autora bestsellerowej książki „Bank 3.0 – Nowy wymiar bankowości” jesteśmy w trakcie rewolucyjnych zmian, w których wiele usług przenoszonych jest do urządzeń mobilnych. W ciągu najbliższych 10 lat oddziały przestaną być tak istotnym kanałem prowadzenia operacji bankowych, a wielokanałowy dostęp do całej oferty stanie się standardem. To co dziś wydaje się niemożliwe, jak choćby zaciągniecie kredytu hipotecznego przez telefon, niedługo stanie się powszechne.

PKO Bank Polski jest nowoczesnym, stawiającym na innowacyjność bankiem. Systematycznie proponuje nowe rozwiązania, wyprzedzając potrzeby swoich klientów. W marcu br. wprowadził bankowość mobilną nowej generacji 4G – aplikację IKO będącą zupełnie nową jakością w branży. Po bankowości mobilnej opartej na wap (1G), lekkim serwisie www (2G) oraz aplikacji instalowanej na telefonie (3G) Bank zaproponował klientom bankowość mobilną 4G, łączącą w jednym rozwiązaniu funkcje bankowe tj. sprawdzanie salda, historii rachunku, przelewy z płatniczymi, czyli płacenie za zakupy w sklepach tradycyjnych i online, wypłaty z bankomatów.

Bank w komórce

IKO to innowacyjny system płatności mobilnych łączący w sobie funkcje bankowe z płatniczymi. Za pomocą aplikacji sprawdzimy saldo, historię rachunku i dokonywanych transakcji, zrobimy zakupy w sklepach tradycyjnych i internetowych, wypłacimy pieniądze z bankomatu lub prześlemy je drugiej osobie. Rozwiązanie jest proste, intuicyjne i – co najważniejsze – nie wymaga posiadania drogiego smartfona czy wiązania się z konkretnym operatorem telefonii komórkowej. Dzięki portmonetce IKO, która działa podobnie jak aplikacja powiązana z kontem, płatności mobilne są dostępne również dla osób niebędących klientami Banku. Jej posiadacze muszą tylko pamiętać, aby ją wcześniej zasilić środkami, np. za pomocą przelewu z dowolnego konta bankowego.

Wygoda i bezpieczeństwo w jednym

Nowe technologie ułatwiają nam życie, choć mogą budzić obawy. Niepotrzebnie. IKO jest w pełni bezpieczne. Proces płatności oparty jest na jednorazowych kodach, które służą do autoryzacji transakcji w terminalu płatniczym, sklepie internetowym czy bankomacie. Użytkownik samodzielnie nadaje kod PIN do aplikacji i ustala limity transakcyjne przy pomocy odpowiedniego serwisu internetowego (mając rachunek w PKO Banku Polskimhttp://www.ipko.pl, a korzystając z portmonetki IKOhttp://portmonetka.pkobp.pl). W przypadku utraty komórki, należy niezwłocznie poinformować, o tym fakcie bank i poprosić o zablokowanie aplikacji. Można to zrobić za pośrednictwem serwisu internetowego, infolinii lub w jednym z oddziałów.

Jak zacząć?

Aby dołączyć do użytkowników bankowości mobilnej nowej generacji trzeba jedynie zainstalować na swoim telefonie bezpłatną aplikację IKO i aktywować ją w telefonie lub serwisie transakcyjnym iPKO. Aplikacja działa na telefonach z systemami operacyjnymi iOS, Android, Windows Phone, BlackBerry, Symbian oraz telefonach umożliwiających instalację aplikacji Java.

ZAMÓW

E-WYDANIE

W sklepie stacjonarnym i internetowym

W sklepie stacjonarnym sam proces wygląda bardzo podobnie jak przy płatności kartą. Po podliczeniu zakupów, należy poinformować sprzedawcę, że chce się dokonać płatności mobilnej IKO. Uruchamiamy naszą aplikację w telefonie, gdzie widnieje jednorazowy sześciocyfrowy kod. W tym samym czasie sprzedawca wprowadza w terminalu kwotę. Po sprawdzeniu czy kwota jest prawidłowa, wpisujemy na PIN padzie wyświetlony w aplikacji kod IKO, podobnie jak w przypadku podawania kodu PIN przy płatności kartą. Następnie potwierdzamy transakcję i .. już – zapłacone!

Z IKO również zakupy przez Internet są znacznie prostsze. Przy dokonywaniu transakcji nie ma potrzeby podawania danych karty płatniczej lub logowania się do systemu bankowości internetowej. Wystarczy sześciocyfrowy kod, który wygenerujemy w aplikacji.

Przelewy na numer komórki

IKO pozwala na łatwiejsze wykonywanie przelewów do znajomych. Przekazując pieniądze z naszego rachunku wystarczy podać numer telefonu odbiorcy. Trwa to chwilę. Odbiorca otrzymuje pieniądze natychmiast po wykonaniu przelewu przez nadawcę w jego aplikacji. Jeżeli nie posiada on jeszcze IKO, bank w imieniu nadawcy wysyła do obdarowanej osoby SMS-a z informacją o przelewie oraz o tym, że przez 7 dni może odebrać pieniądze. Wystarczy, że zainstaluje i aktywuje aplikację, a będzie mógł dysponować otrzymanymi środkami.

Czeki

IKO umożliwia wygodny, szybki i bezpieczny sposób przekazywania płatności do innych osób, nawet do tych, które nie mają konta w żadnym banku, a nawet telefonu komórkowego. Pozwala na to funkcja czeków w postaci 9-cyfrowego numeru wygenerowanego w aplikacji IKO. Można go zrealizować np. płacąc nim w sklepie albo wypłacając gotówkę z bankomatu czy też płacąc w sklepie internetowym. Tworząc czek ustalamy kwotę oraz termin ważności (15 minut, 2 godziny, 12 godzin, 24 godziny lub 72 godziny). Następnie możemy go przekazać dowolnej osobie np. za pomocą e-maila lub SMS-a. Pamiętajmy, żeby podać jej hasło, które pozwoli z niego skorzystać. Aby uruchomić tę funkcję należy wcześniej nadać specjalne hasło do czeków w odpowiednim serwisie internetowym (mając rachunek w PKO Banku Polskimhttp://www.ipko.pl, a korzystając z portmonetki IKO http://portmonetka.pkobp.pl). Bez znajomości hasła nie dokonamy żadnej transakcji.

Dodatkowe korzyści

Aplikacja nie tylko pozwala na korzystanie z bankowości w komórce, lecz także zapewnia swoim użytkownikom dodatkowe korzyści w postaci atrakcyjnych bonusów u partnerów IKO. Mogą to być zniżki na zakup biletów do teatru lub kina, darmowa dostawa zakupionych produktów, czy gratisowy popcorn w kinie. Informacje o promocjach znajdują się na stronie http://www.pkobp.pl/iko-platnosci-mobilne/mam-konto-w-pko-banku-polskim/promocje-dla-uzytkownikow-iko/

Ciągły rozwój

IKO jest cały czas wzbogacane o nowe funkcje. Wkrótce zostanie ono udostępnione dla klientów Inteligo. Prace wdrożeniowe są już finalizowane. Do PKO Banku Polskiego przyłączyły się inne banki – Alior Bank, Bank Millennium, Bank Zachodni WBK, BRE Bank (mBank, Multibank) oraz ING Bank Śląski. Wspólnie pracują nad zbudowaniem jednolitej infrastruktury dla płatności mobilnych w Polsce.

Więcej informacji na temat płatności mobilnych IKO na stronie http://www.pkobp.pl/iko-platnosci-mobilne/

ZAMÓW

E-WYDANIE
?>