Dieta dla młodego sportowca – problemy z wagą

dieta dla mlodego sportowca
123rf.com

Zgodnie z zasadami żywienia w diecie dla sportowca muszą znaleźć się wszystkie składniki odżywcze, czyli białka, węglowodany, tłuszcze, witaminy i minerały. Urozmaicone menu zapobiegnie chudnięciu lub tyciu, objawom zmęczenia, chorobom, kontuzjom i długotrwałej, często bolesnej rekonwalescencji
Jeśli dziecko uprawiające sport ma nadwagę, rodzice często przygotowują mu pożywienie z produktów beztłuszczowych. Niestety posiłki nie maja wtedy potrzebnych składników odżywczych. Przed opracowaniem diety konieczna jest więc konsultacja ze specjalistą.

  • Przy nadwadze można zmniejszyć ilość skrobi lub białka na rzecz warzyw, a także kontrolować ilość i jakość dodawanego tłuszczu. Szczególnie niepożądane tłuszcze występują w żywności wysokoprzetworzonej, czyli m.in. fast foodach, gotowych daniach, chipsach, ale też we wszelkich margarynach i miksach tłuszczowych. Źródłem dobrych tłuszczów są ryby, oliwa i oleje roślinne z pierwszego tłoczenia na zimno oraz awokado, siemię lniane i orzechy włoskie.
  • Do wzrostu masy ciała prowadzi także zbyt duża ilość białka. Nadmiar białka w diecie prowadzi do zakwaszenia organizmu, zaburzeń związanych z funkcjonowaniem nerek, odwodnieniem oraz nadmierną utratą wapnia z moczem.
  • Ważne, by jeść powoli i dobrze przeżuwać pokarm. W ten sposób może się okazać, że porcje są zbyt duże dla dziecka i trzeba dostosować je do rzeczywistych potrzeb młodego sportowca.
  • Przy uprawianiu sportu istotne jest także badanie składu ciała. Odpowiednia waga pomoże określić procentowy udział tkanki mięśniowej, tłuszczowej i wody w organizmie. Pamiętajmy, że mięśnie ważą więcej niż tłuszcz.
  • Jeżeli młody sportowiec chce przytyć masę ciała, a nie je zbyt dużo, to można zwiększyć kaloryczność posiłku bez zmiany ilości pożywienia. Jeżeli dziecko będzie zjadało przekąskę przed treningiem, to organizm nie będzie musiał korzystać z zapasów i masa ciała powoli wzrośnie. A jeśli dodatkowo w trakcie treningu będzie piło specjalne napoje, a nie wodę, to dostarczy w ten sposób dodatkowych kalorii. Po skończonym treningu także powinno zjeść przekąskę.

Koniecznie trzeba rozmawiać o zadach żywienia o tym, w jaki sposób jedzenie wpływa na zdrowie, kondycję i wyniki. Starajmy się ustalić z dzieckiem, jakie przekąski lubi i w jaki sposób może wyeliminować ze swojego jadłospisu śmieciowe jedzenie (typu fast foody, gotowe dania). Warto zaproponować przyszłemu olimpijczykowi, żeby zamiast chipsów czy paluszków wybrał coś zdrowego: owoce, warzywa, orzechy i ziarna, naturalne świeże soki owocowe i warzywne, jogurty i kefiry ekologiczne, owoce suszone.

Zmiany wprowadzamy krok po kroku. Najbardziej skuteczne będą pomysły wypracowane razem przez rodziców i dzieci. Dobrym rozwiązaniem jest wspólne smakowanie dań w wolne dni, gdy wszyscy są w domu i nikt się nie śpieszy. Uczy to świadomego jedzenia i obserwowania reakcji organizmu na to, co i jak jemy. W efekcie dziecko potrafi rozpoznawać żywność, która daje energię. Zaangażowanie rodziców w przygotowanie posiłków zgodnych z zadami żywienie i dbałość o ich regularność sprzyjają wyrabianiu dobrych nawyków żywieniowych.

Więcej o diecie dla dzieci uprawiających sport czytaj tu.

ZAMÓW

E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze
?>