Jak pomóc w zawale serca? Podsumowanie 5. edycji kampanii „Ciśnienie na Życie”

Kampania „Ciśnienie na Życie” od lat edukuje Polaków jak dbać o serce. W tegorocznej odsłonie organizatorzy skupili się na podkreślaniu, jak ważna jest szybka i właściwa reakcja w momencie pojawienia się zawału serca. W ramach działań prowadzone były m.in. warsztaty z udzielania pierwszej pomocy. 6 czerwca 2018 r. organizatorzy kampanii oraz osoby i organizacje w nią zaangażowane spotkały się w Warszawie, aby podsumować działania.

„Zawały dotyczą coraz młodszych osób. Wynika to z faktu, że już w coraz młodszych grupach wiekowych występują czynniki ryzyka, takie jak otyłość, nieleczone nadciśnienie tętnicze, brak aktywności fizycznej, palenie papierosów” – podkreśla prof. dr hab. n. med. Artur Mamcarz, specjalista chorób wewnętrznych i kardiologii, ekspert kampanii „Ciśnienie na życie”. Podczas spotkania podsumowującego 5. edycję kampanii eksperci, prof. Artur Mamcarz oraz dr hab. n. med. Marcin Grabowski mówili nie tylko o tym, jak zapobiegać zawałom, ale przede wszystkim co robić, kiedy on już się rozpocznie. Podkreślali jak zawał jest niebezpieczny, szczególnie dla dwóch grup: diabetyków i osób młodych.

Niestety z doświadczenia ekspertów wynika, że Polacy często lekceważą profilaktykę i bagatelizują objawy choroby. Co zrobić, żeby słuchali zaleceń lekarzy i dbali o swoje zdrowie? O tym opowiadał Miłosz Brzeziński, coach i psycholog. Osobą, która lata temu zastosowała się do lekarskich porad jest Piotr Bałtroczyk, aktor i kabareciarz. Dzięki szybkiej interwencji przeżył zawał i teraz opowiada o nim w sposób zabawny, ale z bardzo poważnym przesłaniem – aby dbać o swoje serce.

W trakcie spotkania poznaliśmy również laureatów konkursu „Samorząd od Serca”. Spośród nadesłanych do konkursu zgłoszeń, jury wybrało najciekawsze i najefektywniejsze projekty z zakresu kardiologii realizowane w 2017 roku. Lista nagrodzonych znajduje się tutaj (podlinkowane).

Zarówno organizatorzy kampanii „Ciśnienie na Życie. Pierwsza pomoc w zawale”, jak i inne jednostki walczące o poprawę zdrowia Polaków zdają sobie sprawę, że edukacja wymaga czasu. Wspólnymi siłami możemy jednak sprawić, że Polacy zaczną bardziej dbać o swoje serce.

Ciśnienie na Życie to największa ogólnopolska kampania edukacyjna dotycząca nadciśnienia tętniczego. Przez 4 lata odwiedziliśmy 250 miast, zmierzyliśmy ciśnienie ponad 380 000 Polaków, rozdaliśmy blisko 850 000 egzemplarzy materiałów edukacyjnych. Piąta edycja poświęcona jest edukacji w obszarze właściwego identyfikowania objawów zawału serca (także objawów niespecyficznych) oraz konieczności podejmowania sprawnych i odpowiednich działań w sytuacji, kiedy incydent sercowo-naczyniowy podejrzewamy lub rozpoznamy jego pierwsze symptomy. W ramach praktycznych warsztatów z pierwszej pomocy w zawale, które prowadzone będą w wybranych miastach Polski, będzie można nauczyć się, jak wykorzystać „złotą godzinę” w świeżym zawale lub jego podejrzeniu.