1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Ekologia

Green Friday – powiedz stop konsumpcjonizmowi

Ciekawą kontrinicjatywą do Black Friday jest ruch Green Friday, który ma na celu uświadamianie konsumentów, jak kupować w sposób odpowiedzialny i bardziej ekologiczny. (Fot. iStock)
Ciekawą kontrinicjatywą do Black Friday jest ruch Green Friday, który ma na celu uświadamianie konsumentów, jak kupować w sposób odpowiedzialny i bardziej ekologiczny. (Fot. iStock)
Koniec listopada oznacza jedno – ogromne obniżki z powodu Black Friday. Wielu ludzi, zachęcanych niższymi cenami, traci głowę, dając się wciągnąć w wir konsumpcjonizmu. Gdy kampanie marketingowe kuszą na każdym kroku, warto się zatrzymać i spytać siebie: „Czy ja naprawdę tego potrzebuję?”.

Black Friday nie jest już tylko jednym dniem w roku, podczas którego sklepy proponują atrakcyjne obniżki cen. W wielu krajach, w tym w Polsce, trwa nawet… miesiąc. Co więcej, obniżki często mają charakter jedynie symboliczny, a tuż przed „Czarnym Piątkiem” wiele sklepów podnosi ceny, aby następnie obniżyć je do poprzedniego pułapu cenowego.

Mimo tego ludzie nadal czynnie biorą w nim udział i wydają mnóstwo pieniędzy na niepotrzebne i nieprzemyślane zakupy. Dlaczego tak łatwo dajemy się zwieść? Otóż jest to wynikiem obniżkowej ekscytacji – wydaje nam się, że coś zyskujemy, bo kupujemy rzeczy taniej, a tak naprawdę tracimy – bo kupujemy coś, co nie jest nam potrzebne.

A przecież nie chodzi o to, żeby w ogóle nie kupować – grunt to kupować świadomie, a nie pod wpływem emocji.

Ciekawą kontrinicjatywą do Black Friday jest ruch Green Friday, do którego z roku na rok dołącza coraz więcej marek. Akcja ma na celu uświadamianie konsumentów, jak kupować w sposób odpowiedzialny i bardziej ekologiczny.

Jedną z większych firm, która przyłącza się do Green Friday, jest IKEA ze swoją akcją „Oddaj i zyskaj”, która rozpocznie się 22 listopada.

Dzięki Green Friday ratujemy nie tylko swoje portfele, lecz także Ziemię – zakłady przemysłowe emitują ogromne ilości dwutlenku węgla, a każdego roku na wysypiska trafia mnóstwo tekstyliów.

Inicjatywa ta ma też na celu zachęcanie konsumentów do wybierania produktów, które powstają przy poszanowaniu ludzkiej godności. Zachęca się do kupowania jakościowych ubrań, sięgania po te z drugiego obiegu czy właśnie do naprawiania zamiast wyrzucania rzeczy.

Przedsięwzięcia typu Green Friday pokazują, że nie trzeba bojkotować zakupów, ale warto podchodzić do nich bardziej świadomie i rozważnie, starając się być lepszym konsumentem i mieszkańcem Ziemi. Black Friday czy Green Friday – który z nich wybierzesz?

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze