1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Ekologia

Veganuary – podejmij wyzwanie wegańskiego stycznia

Wyzwanie Veganuary z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością. Od początku kampanii ponad 1,5 miliona osób zadeklarowało, że w styczniu spróbuje weganizmu. (Fot. iStock)
Wyzwanie Veganuary z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością. Od początku kampanii ponad 1,5 miliona osób zadeklarowało, że w styczniu spróbuje weganizmu. (Fot. iStock)
W zeszłym roku kampania Veganuary zainspirowała ponad pół miliona osób z niemal całego świata do spróbowania weganizmu. Czy w tym roku do rezygnacji ze spożywania produktów zwierzęcych przekona się jeszcze więcej osób?

Powstała w Wielkiej Brytanii w 2014 roku Veganuary jest organizacją non-profit, która zachęca do spróbowania weganizmu. Jej cel jest jednoznaczny – zmiana nawyków żywieniowych jak największej liczby ludzi. Ma do tego zachęcić wyzwanie, które polega na przejściu na dietę wegańską przez cały styczeń. Wszyscy, którzy się go podejmą, otrzymują dodatkowo za darmo przez cały miesiąc codziennie praktyczne wsparcie i wszelkie informacje, które ułatwiają początkowy etap zmiany diety – są to na przykład listy zakupów i przepisy.

Veganuary nie koncentruje się jednak tylko na styczniowym wyzwaniu. Organizatorzy akcji dbają o szerzenie edukacji i pogłębianie świadomości ludzi na temat całego procesu produkcji mięsa i jego wpływu na stan środowiska i naszego zdrowia. Istotną inicjatywą Veganuary jest też współpraca z producentami żywności i właścicielami restauracji, których zachęca się do wprowadzania do swojej oferty produktów roślinnych i wegańskich zamienników mięsa. W zeszłym roku tysiące firm wzięło udział w Veganuary, co poskutkowało powstaniem ponad 800 nowych roślinnych produktów.

„Jeśli spoglądasz na kryzys klimatyczny lub przemoc naszego systemu żywnościowego i czujesz się bezradny, myśląc: »Chciałbym móc temu przeciwdziałać« – możesz. Właśnie teraz. Weź udział w akcji Veganuary i przejdź na dietę wegańską w styczniu tego roku” – zachęca aktor Joaquin Phoenix, jeden z ambasadorów akcji Veganuary.

Na naszym polskim podwórku akcję wspiera między innymi pyszne.pl, czyli największa platforma do zamawiania jedzenia online w Polsce, która chce zmotywować tych, którzy postanowili ograniczyć lub całkiem wyeliminować mięso ze swojego menu. A, jak wynika z badań Insight Lab dla tejże platformy, 43 proc. ankietowanych zadeklarowało, że pragnie w tym roku ograniczyć spożywanie mięsa. By więc ułatwić podjęcie „bezmięsnej” próby wszystkim chętnym, pyszne.pl przygotowało serię publikacji o tym, jak żyć bez mięsa czy produktów odzwierzęcych, jakie przyniesie to profity i jak się do tego przygotować, a także stworzyło postać niekonwencjonalnego Wege Trenera, w którą wcielił się Rafał Rutkowski. Popularny komik i stand-uper w humorystyczny sposób przez cały miesiąc motywuje do wzięcia udziału w bezmięsnym challenge’u i pokazuje jak wytrwać w chwilach kryzysu. Filmy publikowane będą przez cały styczeń na Instagramie oraz TikToku aktora oraz na stronie www.wegetrener.pl.

Wyzwanie Veganuary z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością. Od początku kampanii ponad 1,5 miliona osób zadeklarowało, że w styczniu spróbuje weganizmu. Jednak nieoficjalnie może to być nawet dziesięć razy więcej, ponieważ nie każdy rejestruje się na oficjalnej stronie.

W jaki sposób dołączyć do Veganuary? Wystarczy zapisać się na stronie veganuary.com/en-us/try-vegan. Następnie codziennie będziesz otrzymywać wsparcie poprzez serię e-maili, treści w mediach społecznościowych, członkostwo w grupie wsparcia na Facebooku oraz stronę internetową pełną pomocnych zasobów, takich jak przepisy, zestaw startowy i plany posiłków

Akcja nie bez powodu rusza 1 stycznia. Jest to bowiem czas postanowień noworocznych, a co za tym idzie największej motywacji do zmian. Podejmiesz wyzwanie?

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze