1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Ekologia

Zielone kino Izabeli Igel

Jako koordynatorka ekorozwiązań filmu „Matecznik” Izabela Igel została laureatką nagrody „Klimatyczny film” na 47. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. (Fot. Jacek Kurnikowski/AKPA)
Jako koordynatorka ekorozwiązań filmu „Matecznik” Izabela Igel została laureatką nagrody „Klimatyczny film” na 47. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. (Fot. Jacek Kurnikowski/AKPA)
Producentka i koordynatorka ekorozwiązań na planie „Matecznika” Izabela Igel wierzy, że takie rozwiązania są przyszłością branży. Fabuła otrzymała nagrodę „Klimatyczny film” na ostatnim festiwalu w Gdyni.

Kiedy pojawia się temat ekologicznych rozwiązań w świecie filmu, twórcy i producenci natychmiast zakładają, że będzie to bardzo duży wydatek. Nic podobnego. Podczas pracy nad filmem „Matecznik” ekorozwiązania wynikały wręcz właśnie z ograniczonego budżetu.

Na planie

Zaczęliśmy od segregacji śmieci, nieużywania plastikowych sztućców. Nie mieliśmy też tak popularnego na planach filmowych barobusa, zamiast niego korzystaliśmy z usług zaprzyjaźnionej restauracji, która dostarczała nam głównie wegetariańskie jedzenie. Aktorów na plan i z planu przewoziłam osobiście. Przy filmie pracowała niemiecka operatorka, która z Berlina dotarła do nas pociągiem, nie samolotem. Ponadto preferowała ona oświetlenie naturalne, w ten sposób udało się oświetlić całą produkcję jednym panelem ledowym, bez użycia agregatu. Wszystkie rozwiązania miały związek z tym, za czym ja sama staram się podążać w prywatnym życiu. Dlatego zostałam mianowana koordynatorką ekologiczną filmu „Matecznik”.

Nie do tego kosza

Koordynatorka ekologiczna wspólnie z produkcją od samego początku pracy nad filmem poszukuje ekologicznych rozwiązań. Tworzy plan i główne założenia, najczęściej związane z transportem i logistyką. Powstaje coś w rodzaju rachunku ekonomicznego, w którym na bieżąco zlicza się ślad węglowy generowany podczas całej produkcji. Koordynatorka czuwa też nad tym, by cała ekipa stosowała się do zasad, których w większości trzymamy się w domach, a w pracy zdarza nam się o nich zapomnieć.

Słyszałam historię, która zdarzyła się na planie jednej z niemieckich produkcji. Pewnego dnia ktoś z ekipy filmowej wyrzucił skórkę od banana do pojemnika na papier. Następnego dnia wszyscy uczestnicy produkcji dostali wiadomość z prośbą o uważność w tej kwestii. Na tym właśnie polega praca takiej osoby – najpierw wprowadza proekologiczne zasady na planie, a potem pilnuje, czy są stosowane.

Mniejszy ślad węglowy

Zielone rozwiązania da się wprowadzić w każdym filmie, różnić się będą tylko skalą. W naszym przypadku redukcja śladu węglowego była olbrzymia. Myślę, że to jakieś 85 proc. mniej niż w większości podobnych projektów.

Wierzę, że zielone produkcje już niedługo będą miały znak jakości. W przyszłości chciałabym, żeby każda z moich produkcji była właśnie zielona. Przykład idzie od twórców. Dlatego też świetnie, że nagroda „Klimatyczny film”, którą otrzymał „Matecznik”, przyznana po raz pierwszy w historii Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, w ogóle powstała. Będzie przykładem dla innych, że warto tworzyć filmy w duchu eko.

Izabela Igel, producentka filmowa. Jako koordynatorka ekorozwiązań filmu „Matecznik” została laureatką nagrody „Klimatyczny film” na 47. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Nagrodę zainicjowała i ufundowała marka Electrolux.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze