1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. REKLAMA

14. Tydzień Kina Hiszpańskiego

manana.pl
manana.pl
Festiwal będzie odbywał się w dniach 20 marca – 10 kwietnia 2014 w 7 miastach Polski: w Warszawie, Krakowie, Gdańsku, Łodzi, Wrocławiu, Katowicach i Poznaniu. Jakie filmy zobaczymy?

FILM OTWARCIA: 15 lat i 1 dzień (15 años y un día), reż. Gracia Querejeta | 2012, 106'

[embed]https://youtu.be/fJ8wnaCewQ8[/embed]

Jon to nastolatek, który nieustannie pakuje się w kłopoty. Po tym, jak zostaje wyrzucony ze szkoły, jego matka (Maribel Verdú) postanawia wysłać go na wakacje do dziadka w nadziei, że były wojskowy nauczy chłopca dyscypliny. Dziadek Max (Tito Valverde, nominowany za tę rolę do nagrody Goya) ceni spokój, porządek i rutynę. Wizyta chłopca całkowicie zburzy jego dotychczasowe przyzwyczajenia. Obu czeka lato pełne wrażeń.

FILM ZAMKNIĘCIA: Klejnoty Evity (¡Atraco!), reż. Eduard Cortés| 2012, 111'

[embed]https://youtu.be/j0GodPlkW20[/embed]

Oparta na faktach czarna komedia o kradzieży dóbr narodowych Argentyny. Jest rok 1955, Generał Perón przebywa na wygnaniu w Panamie. Brakuje mu funduszy, żeby przenieść się do Hiszpanii. W tajemnicy przed nim jego sekretarz zastawia klejnoty jego żony Evity u madryckiego jubilera. Kiedy okazuje się, że żona generała Franco ma chrapkę na biżuterię, sekretarz wysyła do Hiszpanii swoich zaufanych ludzi. Ich zadaniem jest napad na zakład jubilerski i kradzież klejnotów. Świetna rola Guillerma Francella (Sekret ich jej oczu).

NOWE KINO HISZPAŃSKIE: Alfa (Alpha), reż. Joan Cutrina | 2012, 112'

Drogi trzech przyjaciół, młodych przestępców, rozeszły się po nieudanym napadzie. Po ośmiu latach każdy z nich jest w innym punkcie: Eric wychodzi z więzienia, Toni jest policjantem w wydziale ds. przestępczości zorganizowanej, a Tom szefem gangu, który współpracuje ze skorumpowanymi policjantami. Alfa to punkt, w którym wszystko się zaczyna. To film akcji jak i dramat, mówiący o lojalności, przeznaczeniu oraz cienkiej granicy między dobrem i złem.

Nie zrywa się kwiatów (De tu ventana a la mía), reż. Paula Ortiz | 2011, 98'

[embed]https://youtu.be/LpvVMJOezR0[/embed]

Inés (Maribel Verdú), Violetta (Leticia Dolera) i Luisa (Luisa Gavasa) – trzy kobiety i trzy zupełnie różne, poruszające historie o miłości. Jedna siła i odwaga, która pozwala podnieść się po osobistej tragedii, marzyć i żyć dalej. Jeden region – piękna Aragonia  i jeden kraj – Hiszpania, w trzech różnych okresach jego burzliwej historii: w latach 20., 40. i w połowie lat 70. XX wieku. Uznany i nagradzany debiut fabularny Pauli Ortiz to uczta dla oka i ucha.

Czarne diamenty (Diamantes negros), reż. Miguel Alcantud | 2013, 100'

[embed]https://youtu.be/AquHxRZIM1Q[/embed]

Amadou i Moussa mają po 15 lat. Wypatrzeni na Mali przez łowcę talentów przybywają do Europy z fałszywymi paszportami i nadzieją na życie gwiazd piłki nożnej. Tu czeka ich brutalne zderzenie z rzeczywistością. Film jest oparty na faktach. Co roku tysiące chłopców, takich jak Amadou i Moussa, przyjeżdżają do Europy. Udaje się tylko nielicznym. Reszta trafia na ulice.

Ach, ta dzisiejsza miłość (El amor no es lo que era), reż. Gabriel Ochoa | 2013, 89'

[embed]https://youtu.be/e-soV_c921I[/embed]

Trzy pary w różnym wieku, trzy opowieści o miłości: o uczuciu, które dopiero się rodzi, o miłości, która gaśnie, i o namiętności, która powraca. Lucía i Álex niedawno się poznali. Ona boi się związku. On nie powinien go rozpoczynać, ponieważ ubiega się o stypendium za granicą. Paz i Jorge są małżeństwem od wielu lat, ich miłość wygasa, a oni nie wiedzą, jak sobie z tym poradzić. Irene i Albert spotykają się ponownie po kilku dekadach i mają okazję zacząć od nowa. Historia o tym, że czasem warto zaryzykować dla miłości.

 

Las (El bosc), reż. Óscar Aibar | 2012, 98'

[embed]https://youtu.be/LzRXUGiBHT0[/embed]

Mieszkająca w południowej Aragonii rodzina od pokoleń pilnie strzeże przed sąsiadami pewnego sekretu. Coś niezwykłego dzieje się na jej ziemiach. Dwa razy do roku w lesie widać tajemnicze światła, a legenda głosi, że są bramą do innego świata. Podobno kto raz przez nią przejdzie, nigdy nie powróci. Jednak w burzliwych początkach hiszpańskiej wojny domowej „inny świat” wydaje się jedynym bezpiecznym miejscem, przynajmniej dla Ramona. W tej roli znakomity jak zawsze Àlex Brendemühl (Nieświadomi, Anioł śmierci)

Syn Kaina (Hijo de Caín), reż. Jesús Monllaó | 2013, 100'

[embed]https://youtu.be/fmkqNZwuDCQ[/embed]

Nico Albert to nietypowy nastolatek. Jest aspołeczny, wybitnie inteligentny i ma obsesję na punkcie szachów. Rodzice zatroskani dziwnym zachowaniem syna zatrudniają psychologa dziecięcego, Julia. Z pomocą szachów i terapii Julio nawiązuje kontakt z chłopcem, powoli wchodzi w jego mroczny świat i lepiej poznaje skomplikowane relacje panujące w tej, na pozór normalnej, rodzinie. Film jest oparty na bestsellerowej powieści Ignacia Garcii-Valiño.

Nieuniknione (Inevitable), reż. Jorge Algora | 2013, 97'

[embed]https://vimeo.com/63841435[/embed]

Fabian ma dobrą pracę w banku i kochającą rodzinę. Nagła śmierć kolegi oraz nieoczekiwane spotkanie z niewidomym pisarzem i piękną rzeźbiarką sprawiają, że jego poukładane dotąd życie runie jak domino. Intrygująca, mroczna historia o pasji i miłości, od których nie sposób uciec, i konsekwencjach, których nie można uniknąć.

Porządni ludzie (Somos gente honrada), reż. Alejandro Marzoa | 2013, 90'

[embed]https://vimeo.com/71932595[/embed]

Słodko-gorzka komedia, której bohaterowie, Suso i Miguel, przyjaźnią się od lat. Obaj są po pięćdziesiątce i każdy z nich na własnej skórze mocno odczuwa skutki kryzysu w Hiszpanii. Jeden pracuje w firmie budowlanej będącej na skraju bankructwa, drugi musi znosić upokorzenia ze strony teścia, który pomaga mu finansowo. Wspólne wędkowanie to ich rytuał, choć podobno w kryzysie nawet ryby nie biorą. Pewnej nocy przyjaciele znajdują paczkę z 10 kilogramami kokainy, którą postanawiają sprzedać. Tylko czy odnajdą się w roli dilerów?

Sztokholm (Stockholm), reż. Rodrigo Sorogoyen | 2013, 92'

[embed]https://vimeo.com/65861499[/embed]

Poznają się pewnej nocy na imprezie. On, czarujący, elokwentny i pewny siebie. Ona, wycofana, delikatna i nieśmiała. Z początku odrzuca jego awanse, ale on nie ustępuje, zrobi wszystko, żeby ją do siebie przekonać. Rano okazuje się, że żadne z nich nie jest takie, jakim się wydawało jeszcze kilka godzin wcześniej, a igranie z uczuciami innych może mieć poważne konsekwencje. Trzymający w napięciu dramat na dwoje znakomitych aktorów (Javier Pereira i Aura Garrido).

Przecież wszystcy ją kochamy (Tots volem el millor per a ella), reż. Mar Coll 2013, 120'

[embed]https://youtu.be/qt8pJvwX4LE[/embed]

Drugi film nagradzanej (MFF San Sebastián, Goya, Gaudí) reżyserki. Geni ma 38 lat. Rok po poważnym wypadku powoli wraca do zdrowia. Jej rodzina chce, aby wszystko było jak dawniej. Ale to już nie jest ta sama Geni. Nawet stare buty są na nią za małe. Sytuacja ją przytłacza, a oczekiwania bliskich przerastają. Już nie chce żyć tak jak kiedyś. Jedynym wyjściem, jakie przychodzi jej do głowy, jest ucieczka.

Viral (Viral), reż. Lucas Figueroa | 2013, 90'

[embed]https://youtu.be/CR99syVTI-U[/embed]

Horror z romansem w tle. Jego główny bohater, 25-letni Raúl, wygrywa casting do nietypowego konkursu. Przez 7 dni ma mieszkać w salonie FNAC bez możliwości opuszczenia budynku, a łączność ze światem mają mu zapewniać portale społecznościowe. Jego głównym zadaniem będzie zdobycie jak największej liczby fanów. Nagroda jest wysoka. Jednak wygrana w konkursie wkrótce przestanie być najważniejsza. Raúl spróbuje odkryć, czy niepokojące nocne zajścia w starym budynku są wytworem jego wyobraźni, częścią kampanii marketingowej czy może są to zjawiska paranormalne.

NAJLEPSZE FILMY HISZPAŃSKIE Z KATALOGU MAÑANY: Ja, też! (Yo, también), reż. Antonio Naharro, Álvaro Pastor |2009, 103’

[embed]https://vimeo.com/31217476[/embed]

Debiut fabularny Naharro i Pastora, którzy dotychczas realizowali tylko filmy krótkometrażowe. Poruszająca opowieść o Danielu – 34-letnim mężczyźnie z zespołem Downa, który zdobył wyższe wykształcenie i właśnie podejmuje swoją pierwszą pracę –  w ośrodku opieki społecznej. Tu poznaje Laurę – atrakcyjną kobietę, na pierwszy rzut oka przebojową i bezkompromisową, ale tak naprawdę nieco zagubioną i samotną. Rewelacyjne role Loli Dueñas i Pablo Pinedy.

Hiszpański cyrk (Balada triste de trompeta), reż. Álex de la Iglesia | 2010, 107’

[embed]https://youtu.be/0117UWM7JCs[/embed]

Wybuchowa mieszanka ekstrawaganckiego i bezkompromisowego kina spod znaku Tarantino i Rodrigueza. Hiszpania, rok 1973. Nieśmiały i wrażliwy Javier zatrudnia się w cyrku jako „smutny klaun”. Poznaje tam bezwzględnego „wesołego klauna:, Sergio, który terroryzuje współpracowników. Tu zaczyna się tragikomiczna opowieść o dwóch klaunach, którzy pchani przez pożądanie będą walczyć na śmierć i życie o miłość niezwykle pięknej i okrutnej Natalii…

Nawet deszcz (También la lluvia), reż. Icíar Bollaín | 2010, 103’

[embed]https://youtu.be/SgLZ-SS5Z2A[/embed]

Jeden z najgłośniejszych filmów ostatniego roku, w reżyserii wielokrotnie nagradzanej m.in. za Matharis i Daję Ci Moje Oczy, Idar Bollaín. Sebastian (Gael García Bernal) – reżyser idealista i jego producent (Luis Tosar) realizują w Boliwii film o przybyciu Kolumba do Ameryki. Jednak w trakcie zdjęć w regionie wybucha tzw. „wojna o wodę”. Rozpoczyna się podwójna walka rdzennych mieszkańców Boliwii z najeźdźcami z Zachodu  - w filmie i w rzeczywistości.

Życie to jest to (La chispa de la vida), reż. Álex de la Iglesia | 2011, 98’

[embed]https://youtu.be/A34RzaFg6Yo[/embed]

Roberto, bezrobotny spec od marketingu, spada z rusztowania w ruinach rzymskiego amfiteatru. Zawieszony pomiędzy życiem a śmiercią, z prętem wbitym w głowę, staje się natychmiast pożywką dla dziennikarzy, podczas gdy ekipy ratunkowe głowią się, jak go uwolnić. By zbić fortunę na ekskluzywnych wywiadach Roberto zatrudnia agenta, a ten dochodzi do wniosku, że uratowanie jego klienta się nie opłaca..

18 spotkań przy stole (18 comidas), reż. Jorge Coira | 2010, 107’

[embed]https://youtu.be/lVRK30n6OqM[/embed]

Jeden dzień, 6 śniadań, 6 obiadów, 6 kolacji i 6 historii starych i nowych miłości: tych szczęśliwych, tych, którym nie daje się szansy oraz tych, które już wygasły. Zrealizowany na ulicach i we wnętrzach Santiago de Compostela film swobodnie przechodzi od magii  i spokoju dnia codziennego do trzęsień ziemi nagłych życiowych zmian. Znakomita kreacja Luisa Tosara – pochodzącego z Galicji – jako ulicznego muzyka.

Więcej informacji

 

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze