1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Kultura
  4. >
  5. Muzyka dawna jest sexy. Tak samo sexy jak przeboje Beyoncé, Madonny czy Lady Gagi

Muzyka dawna jest sexy. Tak samo sexy jak przeboje Beyoncé, Madonny czy Lady Gagi

Capella Cracoviensis w Concertgebouw w Amsterdamie (fot. Tibor Florestan Pluto)
Capella Cracoviensis w Concertgebouw w Amsterdamie (fot. Tibor Florestan Pluto)
Zobacz galerię 4 zdjęcia
Od lat udowadniają, że nie boją się wyzwań. Capella Cracoviensis, ceniony na świecie zespół – chór kameralny i orkiestra – potrafi wywołać wokół muzyki dawnej niezłe zamieszanie. 

Jak wtedy, kiedy realizowali operę Glucka „Orfeusz i Eurydyka” (w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego) w siedzibie Towarzystwa Gimnastycznego „Sokół”. Konkretnie w sali gimnastycznej z materacami i drabinkami, gdzie zamiast profesjonalnego baletu muzykom towarzyszyli amatorzy: grupa seniorów, głównie pań na emeryturze, oraz juniorów, dziewczynki z koła gimnastyki artystycznej. Albo kiedy postanowili wykonać wszystkie symfonie Beethovena w jeden dzień. Pięciogłosowe madrygały Monteverdiego odtwarzali z kolei w… barze mlecznym. Publiczność jadła pierogi, piła kefir, a śpiewacy występowali między stolikami.

 Beethoven extreme, czyli dziewięć symfonii w jednym dniu z Capellą Cracoviensis (fot. Tibor Florestan Pluto) Beethoven extreme, czyli dziewięć symfonii w jednym dniu z Capellą Cracoviensis (fot. Tibor Florestan Pluto)

Głośno było też o „Amadigi di Gaula” Haendla: solistki Capelli Cracoviensis na plakacie zapowiadającym tę operę sfotografowane były topless, a przed publicznością występowały w samej bieliźnie. – To nie był tylko chwyt reklamowy, swoją drogą bardzo skuteczny – mówiła w wywiadzie dla miesięcznika „Zwierciadło” jedna z solistek zespołu Marzena Lubaszka – Publiczność była zachwycona, to recenzentom i dziennikarzom muzycznym najtrudniej było to przełknąć. Musiałam się tłumaczyć, jak to w ogóle możliwe, żeby nagością reklamować tak wielką sztukę. Że to prostactwo. Mówiłam, że muzyka dawna jest sexy. Bo muzyka, po prostu, jest sexy. Bez względu na to, czy to Mozart, Haendel, Bach, Beyonce czy Lady Gaga. I że przecież ta opera opowiada o wielkich emocjach, namiętnościach, które mamy prawo pokazywać tak jak w kinie czy teatrze. Pokazywać naprawdę, a nie udawać, że coś pokazujemy. Dlaczego opera ma być oderwana od życia? Dlaczego nie przełamywać konwencji? I dlaczego mamy udawać, że coś nas zawstydza, skoro tak wcale nie jest?

 „Amadigi di Gaula” w reż. Cezarego Tomaszewskiego  „Amadigi di Gaula” w reż. Cezarego Tomaszewskiego 

I tak, Capella Cracoviensis eksperymentuje, a jednocześnie – paradoksalnie – jest jak najwierniejsza wykonywanym utworom. Grając je tak, jak zostały przed wiekami napisane i były niegdyś odtwarzane. Na autentycznych, starych instrumentach lub ich wiernych kopiach, przy użyciu strun jelitowych, a nie metalowych, z kameralnym zespołem wokalnym zamiast wielkiego chóru. Stylowo, z pasją Dzięki doskonałym wykonaniom trafili na najlepsze europejskie sceny: Theater an der Wien, Opéra Royal du Château de Versailles czy Concertgebouw w Amsterdamie.

Tym razem, w dobie pandemii, udowadniają, że wszystko zależy od punktu widzenia. Że wystarczy spojrzeć na kryzys nie jak na przeszkodę, a na okazję.

–  Nie robimy tego, co wymuszają okoliczności. Robimy dokładnie to, co chcemy robić. Pogoń za efekciarskimi wydarzeniami sprawia, że społeczeństwa są coraz mniej czułe na subtelności. Dlaczego nie zaproponować publiczności prostoty, ale prostoty genialnej, uzależniającej? – mówi szef zespołu Jan Tomasz Adamus.

A Capella od ponad dwu miesięcy w każdy weekend ze sceny głównej krakowskiego Teatru im. Juliusza Słowackiego daje koncerty. Przy pustej widowni, dostępne online. Wrażenie jest niezwykłe.

 fot. Michał Ramus fot. Michał Ramus

Koncerty z serii capella cracoviensis digital stage odbywają się w soboty o 11.00 lub niedziele o 18.00, szczegóły na stronie capellacracoviensis.pl

Najbliższy repertuar to:

• 07/06/20 18.00 CORELLI & BACH ONLINE 

Capella Cracoviensis na historycznych instrumentach: Robert Bachara (koncertmistrz), Jadwiga Czepielowska, Maciej Czepielowski skrzypce I Agnieszka Świątkowska, Beata Nawrocka, Tomasz Góra skrzypce II Jacek Dumanowski, Mariusz Grochowski, Teresa Wydrzyńska altówka Konrad Górka wiolonczela Krzysztof Firlus kontrabas

• 13/06/20 11.00 MOZART: KWINTET B-DUR ONLINE 

Agnieszka Świątkowska skrzypce I Tomasz Góra skrzypce II Jacek Dumanowski altówka I Teresa Wydrzyńska altówka II Konrad Górka wiolonczela

• 20/06/20 11.00 MOZART: KWINTET D-DUR ONLINE 

Robert Bachara skrzypce I Tomasz Góra skrzypce II Mariusz Grochowski altówka I Grzegorz Piętowski altówka II Tomasz Pokrzywiński wiolonczela

• 27/06/20 11.00 MOZART: KWINTET C-MOLL ONLINE 

Maciej Czepielowski skrzypce I Jadwiga Czepielowska skrzypce II Jacek Dumanowski altówka I Aneta Dumanowska altówka II Aleksandra Buczyńska wiolonczela

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze