1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Kultura
  4. >
  5. Znamy pierwszych zwycięzców 18. edycji Millennium Docs Against Gravity

Znamy pierwszych zwycięzców 18. edycji Millennium Docs Against Gravity

Kadr z filmu "Ucieczka na srebrny glob". (Fot. materiały prasowe)
Za nami pierwsza gala wręczenia nagród 18. edycji Millennium Docs Against Gravity. Grand Prix przyznano filmowi „Przeżyć”, który opowiada o tym, jak ważna jest możliwość życia w prawdzie. Oto filmy, które w tym roku najbardziej spodobały się jurorom.

Grand Prix, czyli najważniejsza nagroda festiwalu, trafiła do filmu „Przeżyć” (org. „Flee”, reż. Jonas Poher Rasmussen). Film ten mówi o niezwykle ważnym temacie w sposób artystycznie mocny, urzekający i złożony. Oryginalność formy, szczerość głównego bohatera, brak sentymentalizmu i mocny ładunek emocjonalny sprawiają, że ten film jest nie tylko interesującym obrazem dla szerszej publiczności, ale też ważną wypowiedzią na temat prawdziwej sytuacji współczesnych uchodźców: pomaga nam zrozumieć ich losy i wybory, budzi głęboką empatię. Wykraczając daleko poza zwyczajowe granice narracji dokumentalnej, ten mocny film opowiada o tym, jak ważna jest możliwość życia w prawdzie.

Kadr z filmu "Przeżyć". (Fot. materiały prasowe)

Wyróżnienie otrzymał film „Tysiące małych ran” (org. „A Thousand Cuts”, reż. Ramona S. Diaz) – za aktualność i ważkość tematu, za złożoną, przerażającą analizę społeczeństwa w szponach populizmu, nienawiści i kłamstw, i za odwagę jednej kobiety, która zaryzykowała wszystko w walce o demokrację i wolność mediów.

Drugim wyróżnionym filmem został natomiast „Film balkonowy” (org. „The Balcony Movie”, reż. Paweł Łoziński) – za oryginalny, minimalistyczny pomysł i urzekające, artystyczne wykonanie, za człowieczeństwo i czułość obrazu, za wykazanie, że można zobaczyć świat w jednej kropli wody, jeśli umie się patrzeć.

Kadr z filmu "Film balkonowy". (Fot. materiały prasowe)

Nagrodę dla Najlepszego Filmu Polskiego przyznano filmowi „Bukolika” (org. „Bucolic”, reż. Karol Pałka) – za kino, w którym rzeczywistości nie złożono na ołtarzu odzyskanego mitu, wyrafinowana struktura i forma służą wyłącznie światu i jego mieszkańcom, zaś czułe spojrzenie reżysera zamienia bohaterki w kogoś mniejszego niż natura, ale większego niż życie.

Kadr z filmu "Bukolika". (Fot. materiały prasowe)

Po raz pierwszy na festiwalu została przyznana Nagroda Stowarzyszenia Kin Studyjnych w Konkursie Polskim. Jury wybrało film „Ucieczka na srebrny glob” (org. „Escape to the Silver Globe”, reż. Kuba Mikurda) – za niezwykle dojrzałą warsztatowo, uniwersalną i ciekawą poznawczo opowieść o ambitnym, niedocenionym twórcy tworzącym w czasach, gdy reżim tłamsił kulturę a jednostka nic nie znaczyła.

Kadr z filmu "Ucieczka na srebrny glob". (Fot. materiały prasowe)

Wyróżnienie z kolei ponownie trafiło do „Filmu balkonowego” Pawła Łozińskiego – za słodko-gorzką opowieść o życiu wokół nas. W tych niezwykle niestabilnych czasach, gąszczu niepewności o jutro i pędu, żeby zdążyć, „Film Balkonowy” pozwala zatrzymać się i chwilę ochłonąć. Pokazuje to, co ważne, co naprawdę istotne – ludzi i ich emocje. Ludzi pięknych, kruchych, normalnych - naszych sąsiadów.

Kadr z filmu "Film balkonowy". (Fot. materiały prasowe)

Nagrodę Smakjam za Najlepszą Produkcję w Konkursie Polskim jury przyznało producentce filmu „Ucieczka na srebrny glob” Kuby Mikurdy – za niezłomność i oddanie, które umożliwiły spotkanie popkulturowego mitu i historycznej prawdy, zaś pracę dokumentacyjną i filmoznawczą zamieniły w autonomiczne dzieło sztuki.

Kadr z filmu "Ucieczka na srebrny glob". (Fot. materiały prasowe)

Nagrodę Amnesty International Polska w konkursie filmów o prawach człowieka jury przyznało nagrodę duetowi reżyserskiemu Estephan Wagner i Marianne Hougen-Moragi za film „Pieśni opresji” – za ważką lekcję o złożoności mechanizmów społecznych rządzących światem, mrokach natury ludzkiej i meandrach naszej psychiki, pokazaną przez pryzmat historii niewielkiej społeczności. Reżyserom prostymi środkami udało się w historii pozornie utopijnej i odciętej od świata wspólnoty niemieckiej w Chile jak w soczewce uchwycić uniwersalne prawdy o mechanizmach kontroli i zależności, działania zła i manipulacji, konsekwencjach wychowania w przemocy – i wychowania do przemocy. Film nie zatrzymuje się na portrecie społeczności, lecz idzie dalej: stawia pytania o konsekwencje obcowania ze złem i pokazuje złożoność rzeczywistości, w której żyjemy. Historia niemieckiej wspólnoty w Chile staje się lustrem, w którym przyjrzeć się możemy historii ludzkości – i w którym warto przejrzeć się samemu.

Kadr z filmu "Pieśń opresji". (Fot. materiały prasowe)

Wyróżnienie trafiło do filmu „Odwaga” (org. „Courage”, reż. Aleksiej Paluyan). To poruszający, pozbawiony patosu portret niezwykłej odwagi codziennych decyzji, które – przez kontekst życia w kraju autorytarnym – nabierają mocy wyborów życiowych. Reżyserowi poprzez wykorzystanie historii teatru udało się także skutecznie pokazać, od jak dawna Białorusini i Białorusinki niestrudzenie walczą o prawa człowieka i jak bardzo walka ta wrosła w tkankę kulturową kraju.

Kadr z filmu "Odwaga". (Fot. materiały prasowe)

Nagrodę za Najlepsze Zdjęcia jury przyznało Elizabeth Lo, operatorce (i reżyserce) filmu „Stambuł bez smyczy” (org. „Stray”) – za pomysł (czyli opowiedzenie świata z perspektywy psa), za cierpliwość i umiejętność zbliżenia się z kamerą do nieprzewidywalnych psich bohaterów, oraz za czułość w patrzeniu na psie i ludzkie życie.

Kadr z filmu "Stambuł bez smyczy". (Fot. materiały prasowe)

Podczas tegorocznego festiwalu po raz kolejny została wręczona też nagroda Green Warsaw Award dla najlepszego filmu o tematyce ekologicznej. Jury przyznało ją reżyserowi Marcowi Bauderowi za film „Skąd przybywamy” (org. „Who We Are”), który przypomina nam o tym, co najważniejsze. Pokazuje z wielu perspektyw, również tej kosmicznej (!), jak nasze dotychczasowe przekonania, kult sukcesu, osiągania zysku i optymalizacji, doprowadziły ludzi do krytycznego punktu – katastrofy klimatycznej. Głęboki, filozoficzny film o ekologii, jej pierwotnym sensie i o tym, jak zapomnieliśmy o więzi z naturą, ale i o tym, skąd pochodzimy. Film o dominacji człowieka nad planetą, a także o dominacji jednych nad innymi. Obraz, który stawia pytanie, czy sens ma jeszcze system, który był budowany na europejskich wartościach i być może teraz trzeba szukać, a może wrócić do tego, co było wartością w kulturach bliżej związanych z naturą.

Kadr z filmu "Skąd przybywamy". (Fot. materiały prasowe)

Wyróżnienie trafiło do filmu „Ostatnie pokolenie” (org. „The Last Generation”, reż. Mikołaj Borowy), który jak w soczewce pokazuje rozterki, wyzwania i rzeczywistość polskich młodych aktywistów – tego najmłodszego i zarazem najbardziej aktywnego pokolenia walczącego w Polsce i na świecie o klimat. To oni wychodzą na ulice, protestują, inicjują akcje nieposłuszeństwa obywatelskiego, działają w sieci, edukują, dyskutują i… biorą na swoje barki przyszłość planety. To dokument, w którym główną bohaterką jest Janina Świerżewska, ale i cały ruch Młodzieżowego Strajku Klimatycznego. Niezwykle szczery, inspirujący i motywujący do działania.

Kadr z filmu "Ostatnie pokolenie". (Fot. materiały prasowe)

Podczas tegorocznej edycji po raz kolejny została przyznana również nagroda Nos Chopina dla najlepszego filmu o muzyce i sztuce. Jury przyznało nagrodę reżyserowi filmu „Ucieczka na srebrny glob” – Kubie Mikurdzie. Film – choć uniwersalny – rezonuje ze współczesnymi, bliskimi nam wydarzeniami i problemami. Opowiada historię niełatwego bohatera, uchwyconego w najbardziej dramatycznych momentach jego biografii, ale nie zostawia tej postaci bez kontekstu. Pokazuje wydarzenia, do których dziś nie mogłoby dojść, ale też uwikłania sztuki i polityki, do których dojść może. Przynosi wreszcie montaż archiwalnych materiałów, z których twórca ułożył autorską narrację i w atrakcyjny sposób relacjonuje tę jedyną w swoim rodzaju historię.

Kadr z filmu "Ucieczka na srebrny glob". (Fot. materiały prasowe)

Nagrodę TVP Dokument przyznano filmowi „Odwaga” (org. „Courage”, reż. Aleksiej Paluyan) – za perfekcyjne uchwycenie emocji i klimatu historycznego momentu, gdy białoruskie społeczeństwo pokazało, że chce prawdziwej wolności i prawdziwej demokracji i które obecnie poddawane jest kolejnym falom represji stosowanym przez reżim Łukaszenki.

Kadr z filmu "Odwaga". (Fot. materiały prasowe)

Po raz kolejny przyznana została też Nagroda Miesięcznika „Zwierciadło” dla najlepszego filmu o tematyce psychologicznej. Zwyciężył Jonas Poher Rasmussen, reżyser filmu „Przeżyć”. Film ten doskonale pokazuje, jak rodzi się wstyd. Chodzi o wstyd z powodu tego, kim się jest. Główny bohater jest na początku historii dzieckiem biegającym z walkmanem po podwórkach w Kabulu. A potem nagle dawnego Kabulu już nie ma, a on staje się tym, kto ucieka, ukrywa się, udaje kogoś innego. Wstyd nie jest emocją wrodzoną a nabytą, bierze się stąd, jak traktują nas inni. „Przeżyć” każe się zastanowić, czy ci inni to przypadkiem także nie my.

Kadr z filmu "Przeżyć". (Fot. materiały prasowe)

Nagroda Miesięcznika „Focus” dla Największej Osobowości Festiwalu została przyznana Grecie Thunberg, bohaterce filmu „Jestem Greta” (org. „I am Greta”, reż. Nathan Grossman). Greta – nieśmiała dziewczyna z zespołem Aspergera – zaczęła swój jednoosobowy strajk klimatyczny przed szwedzkim parlamentem. Szybko stała się głosem całego pokolenia, a szkolny strajk klimatyczny stał się ogromnym ruchem na całym świecie.

Kadr z filmu "Jestem Greta". (Fot. materiały prasowe)

Nagrodę dla Najlepszego Debiutu otrzymał film „Czarny Jezus” (org. „Black Jesus”, reż. Luca Lucchesi) – za bogactwo różnorodnych motywów i znakomite pokazanie funkcjonowania współczesnej małej społeczności w zderzeniu z kryzysem uchodźczym. Jury szczególnie doceniło ujęcie roli poszukiwania wspólnych wartości w budowaniu porozumienia między ludźmi.

Kadr z filmu "Czarny Jezus". (Fot. materiały prasowe)

Jak co roku, widzowie Festiwalu Millennium Docs Against Gravity wybiorą także najlepszy film, który otrzyma Nagrodę Publiczności. W konkursie biorą udział wszystkie filmy prezentowane w programie kinowym festiwalu. Po zakończeniu festiwalu kinowego poznamy też wyniki Konkursu o Nagrodę „Co Jest Grane 24” Big Screen Doc. O jej przyznaniu zadecydują widzowie festiwalu w Warszawie, Wrocławiu, Gdyni i Poznaniu, wskazując na swój ulubiony film spośród 13 tytułów przedstawiających rozmaite zjawiska popkulturowe, ale i poważniejsze tematy.

Oto lista nagród i daty wręczenia w pozostałych miastach festiwalowych:

  • Poznań – Nagroda Wolności ufundowana przez miasto Poznań. Gala zamknięcia: 10.09, g. 20:30, Kino Muza 1, „Tańcząca z rekinami"
  • Wrocław – Grand Prix Dolnego Śląska. Gala zamknięcia: 10.09, g. 19.00, sala Warszawa, „Śledztwo w domu spokojnej starości"
  • Katowice – Nagroda Publiczności Województwa Śląskiego. Gala zamknięcia: 10.09.2021, g. 20.00, Kinoteatr Rialto, „Wiedeńscy symfonicy"
  • Gdynia – Nagroda Prezydenta Miasta Gdyni oraz Nagroda Etnomatograf. Gala zamknięcia: 9.09, g. 19.00, sala Warszawa, „Tańcząca z rekinami"
  • Bydgoszcz – Bydgoszcz Art/Doc Award. Ogłoszenie wyników przed ostatnim seansem: 12.09, g. 19.00, „Gorbaczow. Raj"

18. edycja Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity ma charakter hybrydowy. Część stacjonarna potrwa do 12 września. W kinach w Warszawie, Wrocławiu, Gdyni, Katowicach, Poznaniu, Bydgoszczy i Lublinie przed widzami weekend emocjonujących filmów i wydarzeń. Od 16 września do 3 października potrwa natomiast etap online, a widzowie będą mogli oglądać część tytułów z tegorocznej edycji na stronie festiwalu mdag.pl.

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze