1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Kultura

Znamy pierwszych zwycięzców 18. edycji Millennium Docs Against Gravity

„Ucieczka na srebrny glob” (Fot. materiały prasowe)
„Ucieczka na srebrny glob” (Fot. materiały prasowe)
Za nami pierwsza gala wręczenia nagród 18. edycji Millennium Docs Against Gravity. Grand Prix przyznano filmowi „Przeżyć”, który opowiada o tym, jak ważna jest możliwość życia w prawdzie. Oto filmy, które w tym roku najbardziej spodobały się jurorom.

Grand Prix, czyli najważniejsza nagroda festiwalu, trafiła do filmu „Przeżyć” (org. „Flee”, reż. Jonas Poher Rasmussen). Film ten mówi o niezwykle ważnym temacie w sposób artystycznie mocny, urzekający i złożony. Oryginalność formy, szczerość głównego bohatera, brak sentymentalizmu i mocny ładunek emocjonalny sprawiają, że ten film jest nie tylko interesującym obrazem dla szerszej publiczności, ale też ważną wypowiedzią na temat prawdziwej sytuacji współczesnych uchodźców: pomaga nam zrozumieć ich losy i wybory, budzi głęboką empatię. Wykraczając daleko poza zwyczajowe granice narracji dokumentalnej, ten mocny film opowiada o tym, jak ważna jest możliwość życia w prawdzie.

„Przeżyć” (Fot. materiały prasowe) „Przeżyć” (Fot. materiały prasowe)

Wyróżnienie otrzymał film „Tysiące małych ran” (org. „A Thousand Cuts”, reż. Ramona S. Diaz) – za aktualność i ważkość tematu, za złożoną, przerażającą analizę społeczeństwa w szponach populizmu, nienawiści i kłamstw, i za odwagę jednej kobiety, która zaryzykowała wszystko w walce o demokrację i wolność mediów.

„Tysiące małych ran” (Fot. materiały prasowe) „Tysiące małych ran” (Fot. materiały prasowe)

Drugim wyróżnionym filmem został natomiast „Film balkonowy” (org. „The Balcony Movie”, reż. Paweł Łoziński) – za oryginalny, minimalistyczny pomysł i urzekające, artystyczne wykonanie, za człowieczeństwo i czułość obrazu, za wykazanie, że można zobaczyć świat w jednej kropli wody, jeśli umie się patrzeć.

„Film balkonowy” (Fot. materiały prasowe) „Film balkonowy” (Fot. materiały prasowe)

Nagrodę dla Najlepszego Filmu Polskiego przyznano filmowi „Bukolika” (org. „Bucolic”, reż. Karol Pałka) – za kino, w którym rzeczywistości nie złożono na ołtarzu odzyskanego mitu, wyrafinowana struktura i forma służą wyłącznie światu i jego mieszkańcom, zaś czułe spojrzenie reżysera zamienia bohaterki w kogoś mniejszego niż natura, ale większego niż życie.

„Bukolika” (Fot. materiały prasowe) „Bukolika” (Fot. materiały prasowe)

Po raz pierwszy na festiwalu została przyznana Nagroda Stowarzyszenia Kin Studyjnych w Konkursie Polskim. Jury wybrało film „Ucieczka na srebrny glob” (org. „Escape to the Silver Globe”, reż. Kuba Mikurda) – za niezwykle dojrzałą warsztatowo, uniwersalną i ciekawą poznawczo opowieść o ambitnym, niedocenionym twórcy tworzącym w czasach, gdy reżim tłamsił kulturę a jednostka nic nie znaczyła.

„Ucieczka na srebrny glob” (Fot. materiały prasowe) „Ucieczka na srebrny glob” (Fot. materiały prasowe)

Wyróżnienie z kolei ponownie trafiło do „Filmu balkonowego” Pawła Łozińskiego – za słodko-gorzką opowieść o życiu wokół nas. W tych niezwykle niestabilnych czasach, gąszczu niepewności o jutro i pędu, żeby zdążyć, „Film Balkonowy” pozwala zatrzymać się i chwilę ochłonąć. Pokazuje to, co ważne, co naprawdę istotne – ludzi i ich emocje. Ludzi pięknych, kruchych, normalnych - naszych sąsiadów.

„Film balkonowy” (Fot. materiały prasowe) „Film balkonowy” (Fot. materiały prasowe)

Nagrodę Smakjam za Najlepszą Produkcję w Konkursie Polskim jury przyznało producentce filmu „Ucieczka na srebrny glob” Kuby Mikurdy – za niezłomność i oddanie, które umożliwiły spotkanie popkulturowego mitu i historycznej prawdy, zaś pracę dokumentacyjną i filmoznawczą zamieniły w autonomiczne dzieło sztuki.

„Ucieczka na srebrny glob” (Fot. materiały prasowe) „Ucieczka na srebrny glob” (Fot. materiały prasowe)

Nagrodę Amnesty International Polska w konkursie filmów o prawach człowieka jury przyznało nagrodę duetowi reżyserskiemu Estephan Wagner i Marianne Hougen-Moragi za film „Pieśni opresji” – za ważką lekcję o złożoności mechanizmów społecznych rządzących światem, mrokach natury ludzkiej i meandrach naszej psychiki, pokazaną przez pryzmat historii niewielkiej społeczności. Reżyserom prostymi środkami udało się w historii pozornie utopijnej i odciętej od świata wspólnoty niemieckiej w Chile jak w soczewce uchwycić uniwersalne prawdy o mechanizmach kontroli i zależności, działania zła i manipulacji, konsekwencjach wychowania w przemocy – i wychowania do przemocy. Film nie zatrzymuje się na portrecie społeczności, lecz idzie dalej: stawia pytania o konsekwencje obcowania ze złem i pokazuje złożoność rzeczywistości, w której żyjemy. Historia niemieckiej wspólnoty w Chile staje się lustrem, w którym przyjrzeć się możemy historii ludzkości – i w którym warto przejrzeć się samemu.

„Pieśń opresji” (Fot. materiały prasowe) „Pieśń opresji” (Fot. materiały prasowe)

Wyróżnienie trafiło do filmu „Odwaga” (org. „Courage”, reż. Aleksiej Paluyan). To poruszający, pozbawiony patosu portret niezwykłej odwagi codziennych decyzji, które – przez kontekst życia w kraju autorytarnym – nabierają mocy wyborów życiowych. Reżyserowi poprzez wykorzystanie historii teatru udało się także skutecznie pokazać, od jak dawna Białorusini i Białorusinki niestrudzenie walczą o prawa człowieka i jak bardzo walka ta wrosła w tkankę kulturową kraju.

„Odwaga” (Fot. materiały prasowe) „Odwaga” (Fot. materiały prasowe)

Nagrodę za Najlepsze Zdjęcia jury przyznało Elizabeth Lo, operatorce (i reżyserce) filmu „Stambuł bez smyczy” (org. „Stray”) – za pomysł (czyli opowiedzenie świata z perspektywy psa), za cierpliwość i umiejętność zbliżenia się z kamerą do nieprzewidywalnych psich bohaterów, oraz za czułość w patrzeniu na psie i ludzkie życie.

„Stambuł bez smyczy” (Fot. materiały prasowe) „Stambuł bez smyczy” (Fot. materiały prasowe)

Podczas tegorocznego festiwalu po raz kolejny została wręczona też nagroda Green Warsaw Award dla najlepszego filmu o tematyce ekologicznej. Jury przyznało ją reżyserowi Marcowi Bauderowi za film „Skąd przybywamy” (org. „Who We Are”), który przypomina nam o tym, co najważniejsze. Pokazuje z wielu perspektyw, również tej kosmicznej (!), jak nasze dotychczasowe przekonania, kult sukcesu, osiągania zysku i optymalizacji, doprowadziły ludzi do krytycznego punktu – katastrofy klimatycznej. Głęboki, filozoficzny film o ekologii, jej pierwotnym sensie i o tym, jak zapomnieliśmy o więzi z naturą, ale i o tym, skąd pochodzimy. Film o dominacji człowieka nad planetą, a także o dominacji jednych nad innymi. Obraz, który stawia pytanie, czy sens ma jeszcze system, który był budowany na europejskich wartościach i być może teraz trzeba szukać, a może wrócić do tego, co było wartością w kulturach bliżej związanych z naturą.

„Skąd przybywamy” (Fot. materiały prasowe) „Skąd przybywamy” (Fot. materiały prasowe)

Wyróżnienie trafiło do filmu „Ostatnie pokolenie” (org. „The Last Generation”, reż. Mikołaj Borowy), który jak w soczewce pokazuje rozterki, wyzwania i rzeczywistość polskich młodych aktywistów – tego najmłodszego i zarazem najbardziej aktywnego pokolenia walczącego w Polsce i na świecie o klimat. To oni wychodzą na ulice, protestują, inicjują akcje nieposłuszeństwa obywatelskiego, działają w sieci, edukują, dyskutują i… biorą na swoje barki przyszłość planety. To dokument, w którym główną bohaterką jest Janina Świerżewska, ale i cały ruch Młodzieżowego Strajku Klimatycznego. Niezwykle szczery, inspirujący i motywujący do działania.

„Ostatnie pokolenie” (Fot. materiały prasowe) „Ostatnie pokolenie” (Fot. materiały prasowe)

Podczas tegorocznej edycji po raz kolejny została przyznana również nagroda Nos Chopina dla najlepszego filmu o muzyce i sztuce. Jury przyznało nagrodę reżyserowi filmu „Ucieczka na srebrny glob” – Kubie Mikurdzie. Film – choć uniwersalny – rezonuje ze współczesnymi, bliskimi nam wydarzeniami i problemami. Opowiada historię niełatwego bohatera, uchwyconego w najbardziej dramatycznych momentach jego biografii, ale nie zostawia tej postaci bez kontekstu. Pokazuje wydarzenia, do których dziś nie mogłoby dojść, ale też uwikłania sztuki i polityki, do których dojść może. Przynosi wreszcie montaż archiwalnych materiałów, z których twórca ułożył autorską narrację i w atrakcyjny sposób relacjonuje tę jedyną w swoim rodzaju historię.

„Ucieczka na srebrny glob” (Fot. materiały prasowe) „Ucieczka na srebrny glob” (Fot. materiały prasowe)

Nagrodę TVP Dokument przyznano filmowi „Odwaga” (org. „Courage”, reż. Aleksiej Paluyan) – za perfekcyjne uchwycenie emocji i klimatu historycznego momentu, gdy białoruskie społeczeństwo pokazało, że chce prawdziwej wolności i prawdziwej demokracji i które obecnie poddawane jest kolejnym falom represji stosowanym przez reżim Łukaszenki.

„Odwaga” (Fot. materiały prasowe) „Odwaga” (Fot. materiały prasowe)

Po raz kolejny przyznana została też Nagroda Miesięcznika „Zwierciadło” dla najlepszego filmu o tematyce psychologicznej. Zwyciężył Jonas Poher Rasmussen, reżyser filmu „Przeżyć”. Film ten doskonale pokazuje, jak rodzi się wstyd. Chodzi o wstyd z powodu tego, kim się jest. Główny bohater jest na początku historii dzieckiem biegającym z walkmanem po podwórkach w Kabulu. A potem nagle dawnego Kabulu już nie ma, a on staje się tym, kto ucieka, ukrywa się, udaje kogoś innego. Wstyd nie jest emocją wrodzoną a nabytą, bierze się stąd, jak traktują nas inni. „Przeżyć” każe się zastanowić, czy ci inni to przypadkiem także nie my.

„Przeżyć” (Fot. materiały prasowe) „Przeżyć” (Fot. materiały prasowe)

Nagroda Miesięcznika „Focus” dla Największej Osobowości Festiwalu została przyznana Grecie Thunberg, bohaterce filmu „Jestem Greta” (org. „I am Greta”, reż. Nathan Grossman). Greta – nieśmiała dziewczyna z zespołem Aspergera – zaczęła swój jednoosobowy strajk klimatyczny przed szwedzkim parlamentem. Szybko stała się głosem całego pokolenia, a szkolny strajk klimatyczny stał się ogromnym ruchem na całym świecie.

„Jestem Greta” (Fot. materiały prasowe) „Jestem Greta” (Fot. materiały prasowe)

Nagrodę dla Najlepszego Debiutu otrzymał film „Czarny Jezus” (org. „Black Jesus”, reż. Luca Lucchesi) – za bogactwo różnorodnych motywów i znakomite pokazanie funkcjonowania współczesnej małej społeczności w zderzeniu z kryzysem uchodźczym. Jury szczególnie doceniło ujęcie roli poszukiwania wspólnych wartości w budowaniu porozumienia między ludźmi.

„Czarny Jezus” (Fot. materiały prasowe) „Czarny Jezus” (Fot. materiały prasowe)

Jak co roku, widzowie Festiwalu Millennium Docs Against Gravity wybiorą także najlepszy film, który otrzyma Nagrodę Publiczności. W konkursie biorą udział wszystkie filmy prezentowane w programie kinowym festiwalu. Po zakończeniu festiwalu kinowego poznamy też wyniki Konkursu o Nagrodę „Co Jest Grane 24” Big Screen Doc. O jej przyznaniu zadecydują widzowie festiwalu w Warszawie, Wrocławiu, Gdyni i Poznaniu, wskazując na swój ulubiony film spośród 13 tytułów przedstawiających rozmaite zjawiska popkulturowe, ale i poważniejsze tematy.

Oto lista nagród i daty wręczenia w pozostałych miastach festiwalowych:

  • Poznań – Nagroda Wolności ufundowana przez miasto Poznań. Gala zamknięcia: 10.09, g. 20:30, Kino Muza 1, „Tańcząca z rekinami"
  • Wrocław – Grand Prix Dolnego Śląska. Gala zamknięcia: 10.09, g. 19.00, sala Warszawa, „Śledztwo w domu spokojnej starości"
  • Katowice – Nagroda Publiczności Województwa Śląskiego. Gala zamknięcia: 10.09.2021, g. 20.00, Kinoteatr Rialto, „Wiedeńscy symfonicy"
  • Gdynia – Nagroda Prezydenta Miasta Gdyni oraz Nagroda Etnomatograf. Gala zamknięcia: 9.09, g. 19.00, sala Warszawa, „Tańcząca z rekinami"
  • Bydgoszcz – Bydgoszcz Art/Doc Award. Ogłoszenie wyników przed ostatnim seansem: 12.09, g. 19.00, „Gorbaczow. Raj"

18. edycja Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity ma charakter hybrydowy. Część stacjonarna potrwa do 12 września. W kinach w Warszawie, Wrocławiu, Gdyni, Katowicach, Poznaniu, Bydgoszczy i Lublinie przed widzami weekend emocjonujących filmów i wydarzeń. Od 16 września do 3 października potrwa natomiast etap online, a widzowie będą mogli oglądać część tytułów z tegorocznej edycji na stronie festiwalu mdag.pl.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze