1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. REKLAMA

American Film Festival – święto wszystkich stanów kina. Co ciekawego w programie?

Od lewej: Olivia Colman w filmie „Córka”, Johnny Depp w filmie „Truposz”, Tilda Swinton w filmie „Kurier Francuski z Liberty, Kansas Evening Sun”, Matt Damon w filmie „Stillwater”. (Fot. materiały prasowe)
Od lewej: Olivia Colman w filmie „Córka”, Johnny Depp w filmie „Truposz”, Tilda Swinton w filmie „Kurier Francuski z Liberty, Kansas Evening Sun”, Matt Damon w filmie „Stillwater”. (Fot. materiały prasowe)
Już 9 listopada rozpocznie się 12. American Film Festival. Po roku zawieszenia na ekranach wrocławskiego Kina Nowe Horyzonty ponownie będzie można zobaczyć perły kina niezależnego, Hollywood z górnej półki i amerykańską klasykę.

12. American Film Festiwal otworzą dwa znakomite filmy: „Kurier Francuski z Liberty, Kansas Evening Sun” Wesa Andersona oraz „C’mon C’mon” Mike’a Millsa. Pierwszy z nich to najnowsze dzieło autora „Grand Budapest Hotelu”, reżysera o niepodrabialnym stylu i wielkiej elegancji. W obsadzie „Kuriera” znaleźli się przedstawiciele i przedstawicielki aktorskiej śmietanki, m.in.: Bill Murray, Frances McDormand, Léa Seydoux czy Timothée Chalamet. Drugi z filmów to nowa propozycja autora „Debiutantów”, jednego z najczulszych narratorów wśród twórców z USA. „C’mon C’mon” to także pierwszy filmowy występ Joaquina Phoenixa po nagrodzonej Oscarem roli w „Jokerze”.

„Kurier Francuski z Liberty, Kansas Evening Sun”, reż. Wes Anderson (Fot. materiały prasowe) „Kurier Francuski z Liberty, Kansas Evening Sun”, reż. Wes Anderson (Fot. materiały prasowe)

„C’mon C’mon”, reż. Mike Mills (Fot. materiały prasowe) „C’mon C’mon”, reż. Mike Mills (Fot. materiały prasowe)

Festiwal zamknie seans „Oczu Tammy Faye” w reżyserii Michaela Showaltera – opowieść o niezwykle barwnym życiu tytułowej ewangelistki, która w latach 70. i 80. ubiegłego wieku, wspólnie ze swoim mężem, zbudowała największą na świecie religijną sieć medialną i chrześcijański park rozrywki. Nieprawidłowości finansowe, intrygi konkurentów oraz skandale doprowadziły jednak do upadku misternie budowanego imperium. W rolach głównych zobaczymy Jessikę Chastain („Wróg numer jeden”, „Służące”) oraz Andrew Garfielda („Przełęcz ocalonych”, „Niesamowity Spider-Man”).

„Oczy Tammy Faye”, reż. Michael Showalter (Fot. materiały prasowe) „Oczy Tammy Faye”, reż. Michael Showalter (Fot. materiały prasowe)

Hity światowych festiwali

W programie AFF-u tradycyjnie znalazły się przeboje pokazywane na światowych festiwalach – m.in.: jedne z dwóch najdłużej oklaskiwanych filmów podczas tegorocznego MFF w Cannes: „Red Rocket” Seana Bakera oraz „Stillwater” Toma McCarthy’ego, z Mattem Damonem w roli głównej; prezentowany na Sundance „Jockey” Clinta Bentleya, z brawurową rolą Cliftona Collinsa Juniora („Pewnego razu… w Hollywood”) oraz „Córka” – reżyserski debiut Maggie Gyllenhaal. Widzowie będą mieli okazję zobaczyć także „porywające i niezapomniane”, jak pisali krytycy po Sundance, „Odkupienie” Frana Kranza – studium żalu, rozpaczy i żałoby po tragicznych w skutkach wydarzeniach związanych ze szkolną strzelaniną; a także „Nowicjuszkę” Lauren Hadaway – przywodzącą na myśl „Czarnego Łabędzia” i „Zapaśnika” historię sportsmenki, która postanawia poświęcić całe swoje życie dla kariery wioślarskiej.

„Stillwater”, reż. Tom McCarthy (Fot. materiały prasowe) „Stillwater”, reż. Tom McCarthy (Fot. materiały prasowe)

„Córka”, reż. Maggie Gyllenhaal (Fot. materiały prasowe) „Córka”, reż. Maggie Gyllenhaal (Fot. materiały prasowe)

„Król kampu” John Waters gościem specjalnym American Film Festival

Szok, obrzydzenie i histeryczny śmiech wywołają filmy Johna Watersa, jednego z najoryginalniejszych przedstawicieli amerykańskiej kontrkultury. W trakcie festiwalu będzie można zobaczyć nie tylko przegląd najważniejszych dzieł buntownika z Baltimore, ale również spotkać go osobiście. Waters odbierze we Wrocławiu nagrodę Indie Star Award, przyznawaną twórcom bezkompromisowo niezależnym, oraz zaprezentuje stand-up „This Filthy World” połączony z drag show „We Are Divine”.

Po lewej: John Waters, po prawej: „Cecil B. Demented” (Fot. materiały prasowe) Po lewej: John Waters, po prawej: „Cecil B. Demented” (Fot. materiały prasowe)

Retrospektywy twórczości Idy Lupino i Jima Jarmuscha

Podczas 12. American Film Festival przyjrzymy się twórczości Idy Lupino, która w latach 50. jako jedna z nielicznych kobiet w historii kina była zarówno aktorką, jak i reżyserką filmową. Jej filmy, powstające niezależnie od hollywoodzkich wytwórni, poruszały kontrowersyjne tematy społeczne. Bohaterem retrospektywy będzie także Jim Jarmusch – mistrz kina niezależnego. W trakcie AFF-u przypomnimy siedem wczesnych filmów reżysera, m.in. Nieustające wakacje” oraz Inaczej niż w raju”. Po zakończeniu festiwalu wszystkie tytuły z tegorocznej retrospektywy twórczości Jarmuscha trafią ponownie na ekrany polskich kin oraz na VOD.

„Truposz”, reż. Jim Jarmusch (Fot. materiały prasowe) „Truposz”, reż. Jim Jarmusch (Fot. materiały prasowe)

Festiwalowe sekcje

Jednym ze znaków rozpoznawczych American Film Festival są sekcje konkursowe: Spectrum (16 tytułów) – przegląd nowych tendencji i młodych talentów kina USA, oraz American Docs (9 tytułów) – dokumenty prezentujące różne oblicza Ameryki. Oceniane przez widzów produkcje będą ubiegać się o nagrody w dwóch kategoriach: film fabularny i film dokumentalny.

W programie znalazły się także dwie wyjątkowe sekcje poświęcone współczesnemu kinu dokumentalnemu z USA: Special Docs oraz Portrety. W ramach pierwszej z nich będzie można zobaczyć m.in. „Wrogów publicznych” Sonii Kennebeck – historię hakera Matta DeHarta, zestawianego w jednym szeregu z Edwardem Snowdenem i Chelsea Manning; poruszające „Kim jesteśmy: kronikę rasizmu w Ameryce” Emily Kunstler i Sarah Kunstler czy „Poszukiwaczy” Pacho Veleza – daleką od polityki, ale bliską codziennemu życiu opowieść o współczesnych nowojorczykach.

„Wrogowie publiczni”, reż. Sonia Kennebeck (Fot. materiały prasowe) „Wrogowie publiczni”, reż. Sonia Kennebeck (Fot. materiały prasowe)

W ramach Portretów przybliżone zostaną postaci m.in. wybitnego dziennikarza, podróżnika i szefa kuchni – Anthony’ego Bourdaina („W drodze. Film o Anthonym Bourdainie”, reż. Morgan Neville); autora undergroundowych komiksów – Spaina Rodrigueza („Niepokorny. Sztuka komiksu Spaina Rodrigueza”, reż. Susan Stern); a także bestsellerowej, ekscentrycznej pisarki – Jackie Collins („Szefowa. Opowieść o Jackie Collins”, reż. Laura Fairrie).

„W drodze. Film o Anthonym Bourdainie”, reż. Morgan Neville (Fot. materiały prasowe) „W drodze. Film o Anthonym Bourdainie”, reż. Morgan Neville (Fot. materiały prasowe)

Tegoroczną nowością są Perspektywy – najbardziej nowohoryzontowa ze wszystkich festiwalowych sekcji. Tutaj znalazły się dzieła twórców i twórczyń eksperymentujących z językiem filmu oraz poszukujących świeżych rozwiązań (nie tylko formalnych). W programie m.in. „Alef” Ivy Radivojević oraz „Ted K” Tony’ego Stone’a.

„Alef”, reż. Iva Radivojević (Fot. materiały prasowe) „Alef”, reż. Iva Radivojević (Fot. materiały prasowe)

Nie zabraknie też hitów sezonu – wśród nich m.in. poruszający „Sound of Metal” Dariusa Mardera, oscarowy „Nomadland” Chloé Zhao oraz widowiskowy „Ostatni pojedynek” Ridleya Scotta.

12. American Film Festival odbędzie się w dniach 9–14 listopada we Wrocławiu. Pełny program stacjonarnej części wraz z kalendarium seansów i opisami filmów można znaleźć na . Bilety na pojedyncze pokazy będą dostępne na stronie internetowej festiwalu i w kasach Kina Nowe Horyzonty (od 9 listopada). Na część online 12. AFF zapraszamy w dniach 1–14 grudnia.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze