1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Kultura
  4. >
  5. „Drugiej wiosny nie będzie… Dzieci i sztuka w XX i XXI wieku” – nowa wystawa w Zachęcie

„Drugiej wiosny nie będzie… Dzieci i sztuka w XX i XXI wieku” – nowa wystawa w Zachęcie

Monster Chetwynd, „Piegi i motyle. Śniło mi się, że się obudziłem”, 2022, wideo, dzięki uprzejmości artystki; wystawa „Drugiej wiosny nie będzie… Dzieci i sztuka w XX i XXI wieku” (Fot. materiały prasowe)
Monster Chetwynd, „Piegi i motyle. Śniło mi się, że się obudziłem”, 2022, wideo, dzięki uprzejmości artystki; wystawa „Drugiej wiosny nie będzie… Dzieci i sztuka w XX i XXI wieku” (Fot. materiały prasowe)
Tytuł wystawy „Drugiej wiosny nie będzie… Dzieci i sztuka w XX i XXI wieku” przywołuje słowa Franza Cižka, pioniera edukacji artystycznej z początku XX wieku. Odnoszą się one do okresu dzieciństwa i brzmią jak przestroga, ale też wezwanie do działania.

30 marca w Zachęcie zostanie otwarta wystawa „Drugiej wiosny nie będzie… Dzieci i sztuka w XX i XXI wieku”. Jej kuratorzy stawiają ważne pytania: co możemy zrobić, żeby wpłynąć na poprawę kondycji psychicznej dzieci i młodzieży wobec problemów, z jakimi się dziś mierzą? Jak sprawić, by ich głos był słyszalny? Jaką rolę w budowaniu podmiotowości dziecka, przywracaniu mu poczucia wartości może pełnić sztuka i jakich narzędzi dostarczają nam ku temu artyści?

Vincent Epplay, „Warsztaty dźwięku i spontanicznej ekspresji”, 2020, wideo, dzięki uprzejmości artysty; wystawa „Drugiej wiosny nie będzie… Dzieci i sztuka w XX i XXI wieku” (Fot. materiały prasowe) Vincent Epplay, „Warsztaty dźwięku i spontanicznej ekspresji”, 2020, wideo, dzięki uprzejmości artysty; wystawa „Drugiej wiosny nie będzie… Dzieci i sztuka w XX i XXI wieku” (Fot. materiały prasowe)

Pomysłodawcy wystawy zastanawiają się również nad potencjalnymi kierunkami rozwoju edukacji (w tym edukacji artystycznej) w XXI wieku. Prezentując przykłady działań z przeszłości, rysują wizje możliwości przekazywania wiedzy poza schematem szkolnego nauczania: odrzucenie XIX-wiecznej hierarchii przedmiotów, sięganie do takich źródeł wiedzy, jak podświadomość, sny, nacisk na rozwój w kontakcie z własnym ciałem i naturą.

Friedl Dicker-Brandeis, „Pole siłowe – negatyw i pozytyw”, 1941, drewno, drut, gwasz, Universität für angewandte Kunst, Wiedeń; wystawa „Drugiej wiosny nie będzie… Dzieci i sztuka w XX i XXI wieku” (Fot. materiały prasowe) Friedl Dicker-Brandeis, „Pole siłowe – negatyw i pozytyw”, 1941, drewno, drut, gwasz, Universität für angewandte Kunst, Wiedeń; wystawa „Drugiej wiosny nie będzie… Dzieci i sztuka w XX i XXI wieku” (Fot. materiały prasowe)

Na wystawie zostaną przywołane zarówno praktyki pionierów nowoczesnej pedagogiki, takich jak Janusz Korczak, Maria Montessori czy Célestin Freinet, i alternatywnej edukacji z początku i pierwszej połowy XX wieku, jak i współczesne odwołania do tych źródeł. Ich wspólnym mianownikiem jest wspieranie kreatywności dzieci poprzez naukę rozmaitych umiejętności i doświadczanie rzeczywistości poprzez różne zmysły na wielu obszarach.

Wystawę „Drugiej wiosny nie będzie… Dzieci i sztuka w XX i XXI wieku” będzie można oglądać w Zachęcie od 30 marca do 18 czerwca 2023.

Źródło: materiały prasowe Galerii Zachęta

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze