1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. REKLAMA

„Aida” polska premiera

Polska inscenizacja musicalu „Aida” jest wersją non-replica, czyli wersją autorską, która nie powtarza pomysłów wykorzystanych w oryginalnej wersji na Broadwayu. Osoby realizatorów, kostiumy i dekoracje musiały jednak zostać zaakceptowane przez przedstawicieli Disney Theatrical Productions – producenta oryginalnego spektaklu. (Fot. Kajus W Pyrz/ materiały prasowe Roma)
Polska inscenizacja musicalu „Aida” jest wersją non-replica, czyli wersją autorską, która nie powtarza pomysłów wykorzystanych w oryginalnej wersji na Broadwayu. Osoby realizatorów, kostiumy i dekoracje musiały jednak zostać zaakceptowane przez przedstawicieli Disney Theatrical Productions – producenta oryginalnego spektaklu. (Fot. Kajus W Pyrz/ materiały prasowe Roma)
Zobacz galerię 7 zdjęć
 „Aida” to musical skomponowany przez Eltona Johna do słów Tima Rice’a, jednego z najbardziej znanych autorów tekstów do musicali. Polska prapremiera w Teatrze Muzycznym Roma już 26 października.

 

 

Autorami libretta - opartego na motywach z opery Giuseppe Verdiego pod tym samym tytułem - są: Linda Woolverton, Robert Falls i David Henry Hwang, a oryginalna inscenizacja została wyprodukowana przez Disney Theatrical Productions. Miejscem akcji jest starożytny Egipt, a fabuła opowiada o zakazanej miłości Aidy, nubijskiej księżniczki wziętej do niewoli przez Egipcjan, i Radamesa, kapitana egipskiej armii zaręczonego z Amneris, córką faraona.

Premiera na Broadwayu odbyła się 23 marca 2000 roku i przez ponad cztery lata zagrano tam prawie dwa tysiące przedstawień tego tytułu. Musical otrzymał 4 nagrody Tony – najważniejsze amerykańskie nagrody teatralne – oraz nagrodę Drama Desk Award, a album z muzyką ze spektaklu – nagrodę Grammy. Time Magazine zaliczył to przedstawienie dziesięciu najlepszych produkcji teatralnych roku 2000. W recenzji magazynu „Entertainment Weekly” znalazło się zdanie: „To bardzo poruszająca i przejmująca opowieść.” Po broadwayowskiej premierze inscenizacje tego tytułu pokazywane były w krajach na całym świecie.

W tym roku po raz pierwszy w Polsce. Otwarte przesłuchania do ról, na które zgłosiło się blisko pół tysiąca kandydatów, odbyły się na przełomie marca i kwietnia. Na ich podstawie wyłoniony został czterdziestoczteroosobowy zespół aktorów, wokalistów i tancerzy, który wystąpili w tym spektaklu.

 Musical „Aida” został dotąd przetłumaczony na 16 języków, wliczając w to wersję polską, a pokazywany był już w ponad 20 krajach na całym świecie. (Fot. Karol Mańk/materiały prasowe Roma) Musical „Aida” został dotąd przetłumaczony na 16 języków, wliczając w to wersję polską, a pokazywany był już w ponad 20 krajach na całym świecie. (Fot. Karol Mańk/materiały prasowe Roma)

Elton John, Tim Rice, - musicalowy dreamteam

Elton John rozpoczął współprace z Timem Rice’em na początku lat 90. Pracował nad ścieżką dźwiękową do filmu „Król Lew”, za którą otrzymał Nagrodę Akademii. Dwie piosenki z tej animacji stały się wielokrotnie nagradzanymi bestsellerami: „Can You Feel the Love Tonight” i „Circle of Life”. Broadwayowskie inscenizacje musicali „Król Lew” i „Aida”, które otrzymały wiele nagród Tony, przyniosły Eltonowi Johnowi dwie nagrody Grammy za Najlepszy Album Musicalowy.

Tim Rice związany jest z teatrem, muzyką i filmem od roku 1965, kiedy to poznał Andrew Lloyda Webbera – w owym czasie zaledwie aspirującego autora piosenek. Zamiast pisać piosenki rockowe i popowe (o czym marzył Rice), obaj panowie zwrócili się w stronę teatru muzycznego, który był pasją Webbera. Ich pierwszy wspólny musical zatytułowany „The Likes Of Us” opowiadający o życiu Thomasa Johna Barnardo, filantropa z czasów królowej Wiktorii, okazał się niewypałem. Znacznie większymi sukcesami były ich trzy kolejne współautorskie dzieła: „Józef i cudowny płaszcz snów w technikolorze”, „Jesus Christ Superstar” i „Evita”. Na liście kompozytorów, z którymi współpracował Tim Rice, oprócz Eltona Johna znaleźć można takie nazwiska: Alan Menken („Aladyn”, „Król David”, „Piękna i Bestia”) Björn Ulvaeus i Benny Andersson („Szachy”).

 Do castingów, które na scenie przy ulicy Nowogrodzkiej odbyły się w marcu i kwietniu 2019 roku, przystąpiło ponad 500 aktorów, wokalistów i tancerzy. Przesłuchania w trzech etapach trwały łącznie 10 dni, ostatecznie do obsady zaproszono 44 artystów. (Fot. Kajus W Pyrz/materiały prasowe Roma) Do castingów, które na scenie przy ulicy Nowogrodzkiej odbyły się w marcu i kwietniu 2019 roku, przystąpiło ponad 500 aktorów, wokalistów i tancerzy. Przesłuchania w trzech etapach trwały łącznie 10 dni, ostatecznie do obsady zaproszono 44 artystów. (Fot. Kajus W Pyrz/materiały prasowe Roma)

 Do polskiej wersji spektaklu uszyto około 250 kostiumów. (Fot. Kajus W Pyrz/materiały prasowe Roma) Do polskiej wersji spektaklu uszyto około 250 kostiumów. (Fot. Kajus W Pyrz/materiały prasowe Roma)

 Wszystkie elementy scenografii ważą ok. 6,5 tony, a przy produkcji pracowało ponad 200 osób. (Fot. Kajus W Pyrz/materiały prasowe Roma) Wszystkie elementy scenografii ważą ok. 6,5 tony, a przy produkcji pracowało ponad 200 osób. (Fot. Kajus W Pyrz/materiały prasowe Roma)

Libretto: Linda Woolverton, Robert Falls, David Henry Hwang

Linda Woolverton jest między innymi autorką scenariusza do filmu animowanego „Piękna i Bestia” (nagroda Złotego Globu – Golden Globe, nominacja do Nagrody Akademii za Najlepszy Film) oraz do filmów „Alicja w krainie czarów” i „Czarownica”; współautorką scenariuszy do filmów „Niezwykła podróż”, „Król Lew”, autorką libretta do musicalu „Piękna i Bestia” (nominacja do nagrody Tony za Najlepsze Libretto, nagroda Oliver za Najlepszy Nowy Musical w 1998 roku) oraz współautorką libretta do musicalu Eltona Johna i Tima Rice’a „Aida”. Napisała również dwie powieści dla młodzieży „Star-Wind” i „Running Before The Wind”.

Robert Falls to reżyser przedstawień „Zmierzch długiego dnia” (trzy nagrody Tony w roku 2003, w tym za Najlepsze Wznowienie) oraz „Śmierć komiwojażera” (nagroda Tony za Najlepszą Reżyserię w 1999 roku). Na Broadwayu wyreżyserował również m.in. nagrodzony Nagrodą Pulitzera spektakl „The Young Man From Atlanta”, oraz „The Speed of Darkness”, „The Rose Tatoo” i „The Night of Iguana”. Robert Falls był reżyserem premiery musicalu Eltona Johna i Tima Rice’a „Aida” na nowojorskim Broadwayu.

David Henry Hwang za swoją debiutancką sztukę „M. Butterfly” wystawioną na Broadwayu w roku 1988 otrzymał nagrody Tony, Drama Desk, Outer Critics i Nagrodę Johna Gassnera. Tekst ten był również wyróżniony nominacją do Nagrody Pulitzera. Współautor libretta do musicalu Eltona Johna i Tima Rice’a „Aida”. Hwang jest również autorem scenariuszy do filmów „M.Butterfly”, „Golden Gate” i „Possession” (współautor).

Realizacja spektaklu w Polsce: Wojciech Kępczyński - reżyser Michał Wojnarowski - autor przekładu Jakub Lubowicz - kierownictwo muzyczne, dyrygent Sebastian Gonciarz - II reżyser Agnieszka Brańska -  choreograf Mariusz Napierała - scenografia Dorota Kołodyńska - kostiumy

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze