Książki elektronicznej cieszą się coraz większą popularnością i sympatią Polaków. Czy to chwilowy trend czy forma czytania, która wpisze się na stałe w polskie zwyczaje czytelnicze?
Ebooki wprowadziły niemałą rewolucję w przyzwyczajeniach czytelniczych Polaków. Chociaż korzystanie z książek elektronicznych nie oznacza rezygnacji z wersji drukowanej, to w niektórych sytuacjach chętniej sięgamy po ebooki niż książki papierowe. Wyniki badania Virtualo* wskazują, że aż 59% Polaków podczas codziennych przejazdów komunikacją miejską czyta tylko e-książki, połowa czytelników sięga po nie w trakcie dłuższych podróży, 40% - wybiera na wakacje i do pracy, a 35% nie rozstaje z elektronicznymi książkami na uczelni i w kawiarni.
Dlaczego wybieramy ebooki?
- przede wszystkim z wygody - 43% badanych docenia konieczności noszenia ze sobą nierzadko ciężkich książek papierowych,
- 1/3 respondentów za ich zaletę uważa natychmiastowy dostęp do wszystkich posiadanych tytułów - można zabrać ze sobą w dowolne miejsce nawet kilkaset e-książek,
- zaletą ebooków jest także możliwość szybkiego przeszukiwania ich treści- wystarczy wpisać szukane słowo, które po chwili zostanie znalezione i zaznaczone.
Jak rozpoczynamy przygodę z ebookami?
- 36% respondentów badania jako pierwszy impuls wskazuje rekomendacje znajomych,
- dla 30% Polaków motywacją do wypróbowania ebooków są ceny,
- 29% sięga po pierwsze wydania elektroniczne przed wyjazdem w dłuższą podróż,
- 28% badanych przyznaje, że czytanie ebooków wzięło się z ich zainteresowania nowinkami technologicznymi.
Najczęstszym sposobem pozyskiwania książek elektronicznych jest pobieranie bezpłatnych tytułów z oficjalnych źródeł – deklaracja 2/3 zapytanych respondentów. Według badania, 55% użytkowników kupuje ebooki samodzielnie, 40% korzysta z plików pozyskanych przez znajomego. Co trzeci respondent (37% czytelników ebooków i 31% słuchających audiobooki) przyznaje się do korzystania z plików pozyskanych z nieoficjalnych źródeł.
*Badanie „Zwyczaje Polaków związane z użytkowaniem ebooków i audiobooków”, zostało zrealizowane metodą CAWI na próbie 1107 respondentów na zlecenie Virtualo przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia.