1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Kultura

Filmowe Lato część trzecia: Azja

kadr z filmu
kadr z filmu
Jeśli jeszcze nie wiecie, dlaczego podróżowanie przed ekranem jest bezpieczniejsze niż „w realu”, zajrzyjcie do poprzednich odcinków Filmowego Lata. Od ostatniego upadło w Polsce kilka kolejnych biur podróży, tanie linie lotnicze właściwie nie istnieją, pociągi jeszcze istnieją, ale co to za pociecha, gdy z Warszawy do Kołobrzegu jedzie się ponad 10 godzin. Zostańcie w domu. Włączcie komputer. Czas na Azję.

Zanim zaczniesz, przypomnij sobie część I i część II.

Pusty dom (Bin jip, 2004), reż. Kim Ki-duk

Jest więcej niż pewne, że wielu z Was urzecze ta historia, choć pada w niej bardzo niewiele słów. Odkąd Baudelaire ogłosił narodziny nowoczesnego Paryża i nauczył nas, jak po nim spacerować, sztuka interesuje się coraz intensywniej figurą flaneura. To człowiek nieprzywiązany zbytnio do jednego miejsca, istniejący o tyle, o ile wędruje, poznaje nowe miejsca, włóczy się bez celu i czujnie obserwuje zmiany swojego otoczenia. Bohaterem „Pustego domu” jest młody człowiek, który „mieszka” w zasadzie na niedającym żadnego poczucia bezpieczeństwa skuterku. Przemierza kolejne dzielnice i pozornie zajmuje się roznoszeniem ulotek. Dzień później wraca na tę samą ulicę i sprawdza, z których wycieraczek ulotki nie zniknęły. Tae-suk złodziejskimi metodami otwiera wtedy drzwi i na czas nieobecności właścicieli zamieszkuje taki dom. Z jednej strony - korzysta w nim z kąpieli, noclegu i schronienia, z drugiej - naprawia usterki w budynku, robi pranie, sprząta. Jest jak dobry skrzat domowy, który w chwili nieuwagi gospodarza załatwia za niego drobne sprawy. W jednym z takich „pustych domów” napotyka kobietę maltretowaną przez męża. Następne domy będą zamieszkiwać razem, oczywiście - do czasu. Trzymająca w napięciu opowieść jest także niespotykaną okazją do przyjrzenia się, jak różnie ludzie potrafią mieszkać, jak organizują wokół siebie przestrzeń, o co dbają, jak definiują swój dom, a przez to i siebie.

[iframe src="https://www.youtube.com/embed/Ydh1JQSOiH8" frameborder="0" allowfullscreen" width="100%" height="315-->

Chungking Express (Chung hing sam lam), reż. Wong Kar Wai.

Zupełnie inaczej podróż w Azji pokazuje Wong Kar Wai, który swoim obrazem stara się raczej wykazać przejmującą samotność mieszkańców wielkich miast tego kontynentu. Dwaj bohaterowie, głęboko zranieni przez swoje partnerki, próbują nadać życiu nowe znaczenie poprzez odnalezienie nowej miłości. Ich wewnętrzne monologi wciągają widza w intymne przemyślenia i przeżycia, do których w świecie z tak wyraźnie zarysowaną granicą sfery prywatnej raczej nie mielibyśmy dostępu. Dzięki temu filmowi możemy posmakować trochę, co to znaczy być samotnym w azjatyckiej metropolii. Każdy z bohaterów wychodzi ze swojego strasznego położenia inaczej, co też pozwala widzowi wybrać, która droga jest mu bliższa.

[iframe src="https://www.youtube.com/embed/6pBeOHC2BWo" frameborder="0" allowfullscreen" width="100%" height="315-->

Między słowami (Lost in Translation), reż. Sofia Coppola

Równie samotny, choć jeszcze wyraźniej odcięty od otoczenia i zamknięty w sobie jest bohater filmu Sofii Coppoli, który przez wszystkich dookoła postrzegany jest jako człowiek sukcesu. Nie pierwszy raz przed widzami kino stawia pytanie, czy jesteśmy pewni, że patrząc na jednego z naszych idoli, widzimy szczęśliwego człowieka? Bob najlepsze momenty kariery ma już za sobą, ale przyleciał do Tokio, by dopełnić intratnego kontraktu reklamowego. Spotkana w hotelowym barze tak jak on cierpiąca na bezsenność przyjaciółka stanie się papierkiem lakmusowym, który wyciągnie na powierzchnię źródło jego problemów.

[iframe src="https://www.youtube.com/embed/sU0oZsqeG_s" frameborder="0" allowfullscreen" width="100%" height="315-->

Siedem lat w Tybecie (Seven Years in Tibet, 1997), reż. Jean-Jacques Annaud

Jedno z najbardziej kultowych wcieleń Brada Pitta - oto jako słynny austriacki alpinista Heinrich Harrer zostawia w ojczyźnie ciężarną żonę, by wraz z przyjacielem zrealizować kolejne wysokogórskie wyzwanie i zdobyć Nanga Parbat. Podczas oczekiwania u podnóża góry na odpowiednie warunki pogodowe mężczyźni zostają pojmani przez brytyjskie wojsko i osadzeni w obozie jenieckim. Ich ryzykowna wyprawa zbiegła się bowiem w czasie z wybuchem II wojny światowej. Na domiar złego, pozostawiona w kraju żona żąda rozwodu. Harrer pragnie jak najszybciej wrócić do ojczyzny i wywalczyć kontakt z synkiem, jednak nie ma dla niego innej drogi powrotu niż mordercza wędrówka przez niedostępne Himalaje do Lhasy, stolicy Tybetu, gdzie czeka na niego nowe wyzwanie. Praca nauczyciel angielskiego na dworze Dalaj Lamy przyniesie mu jednak nieoczekiwaną pomoc w przepracowaniu własnych problemów emocjonalnych. Niezwykłe tło historyczne, niezwykłe pejzaże - po prostu trzeba zobaczyć.

[iframe src="https://www.youtube.com/embed/rZ-KNWJeQ4g" frameborder="0" allowfullscreen" width="100%" height="315-->

Slumdog, Milioner z ulicy (Slumdog Millionaire, 2008), reż. Danny Boyle

Ale żeby nie było zbyt pompatycznie, sięgnijmy do filmu, który też opowiada o przemianie bohatera, ale przy użyciu zupełnie innych środków i na tle innego krajobrazu. Wielokrotnie nagradzany film stara się połączyć ogień i wodę - hollywoodzki sposób przedstawiania świata z bollywoodzką żywiołowością. Efekt jest piorunujący - feeria barw, dźwięków, a zarazem trzymająca w napięciu historia chłopca, który trochę dziełem przypadku, ale w znacznej mierze swoim uporem doprowadza do spektakularnego sukcesu. Jest też oczywiście wątek miłosny, przesłodki, ale nie do pogardzenia.

[iframe src="https://www.youtube.com/embed/AIzbwV7on6Q" frameborder="0" allowfullscreen" width="100%" height="315-->

Hero (Ying xiong, 2002), reż. Yimou Zhang

Na koniec coś dla tych, którzy nie stronią od patosu, gdy służy on orientalnej sprawie i doceniają bardzo dłuuuugie ujęcia wysmakowanych estetycznie scen walki, która zarazem jest sztuką. Oraz piękne postaci spowite w przyprawiające o zawrót głowy misternie plecione tkaniny. I błyszczące w słońcu miecze. Opowieść o tym, jak próbowano zjednoczyć Chiny pod panowaniem króla prowincji Qin, oraz o kilku niepokornych, którzy się mu sprzeciwiali. Jeśli jedna z głównych postaci nazywa się Bezimmienny, wiedz, że będzie tajemniczo i pięknie, czyli w zasadzie tak, jak sobie wyobrażamy Azję.

[iframe src="https://www.youtube.com/embed/srFhXDZhUZI" frameborder="0" allowfullscreen" width="100%" height="315-->

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze