Znamy program 15. American Film Festival. „The Brutalist” Brady’ego Corbeta otworzy, a „W pokoju obok” Pedro Almodóvara zamknie tegoroczną edycję.
Tegoroczny American Film Festival ubrano w alaskańskie tropy: najdalej wysunięta na północ część USA króluje na plakatach, a my zwiedzimy Stany wzdłuż i wszerz, dotrzemy do odległych, mało znanych zakątków, nie zapominając o tętniących życiem metropoliach i głównych scenach życia politycznego, zwłaszcza w roku wyborczym. Podczas festiwalu zobaczymy łącznie 116 produkcji: 105 długich i 11 krótkich metraży, z czego 51 zostanie pokazane w Polsce po raz pierwszy. W sumie będzie to aż 24021 minut seansów. Co więcej, AFF po raz piąty organizowany jest w hybrydowej formie: stacjonarni i online.
Artystycznym patronem otwarcia i zamknięcia AFF-u jest festiwal w Wenecji: tegoroczne wydarzenie otworzy wyróżnione trzema weneckimi nagrodami dzieło Brady’ego Corbeta „The Brutalist”, zaś na zakończenie widzowie zobaczą – po raz pierwszy w Polsce – laureata Złotego Lwa „W pokoju obok” Pedra Almodóvara.
Na pierwszym planie „The Brutalist” obserwujemy opowieść o losach fikcyjnego architekta László Totha (Adrien Brody w znakomitej formie!), jednak w szerszym ujęciu to historia na temat budowy i upadku amerykańskiego snu oraz sztuki większej niż życie. Monumentalny „The Brutalist” (215 minut z obowiązkową przerwą w środku) był sensacją tegorocznego festiwalu w Wenecji, gdzie zdobył aż trzy nagrody, w tym za najlepszą reżyserię.
Główna nagroda, czyli Złote Lwy, trafiła w ręce Pedra Almodóvara, który porzucił ojczysty język i zrealizował pierwszy pełnometrażowy film po angielsku. Hiszpański mistrz nie porzucił jednak swojego charakterystycznego, autorskiego stylu: „W pokoju obok” skrzy się intensywnymi kolorami i równie kolorowymi bohaterkami, w które wcielają się wybitne aktorki – Julianne Moore oraz Tilda Swinton. Najnowsze dzieło Almodóvara to jednocześnie najdojrzalszy film w jego karierze: reżyser opowiada o przemijaniu i odchodzeniu na własnych zasadach. „W pokoju obok” uświetni 10 listopada galę wręczenia nagród.
Rozwijamy czerwony dywan i wspólnie z mBankiem, partnerem sekcji, zapraszamy na pokazy przebojów, które przywieźliśmy do Wrocławia z najważniejszych światowych festiwali. W tym roku sekcję Highlights tworzą m.in.: „Anora” Seana Bakera – laureat Złotej Palmy na MFF w Cannes; „Maria Callas” Pablo Larraína, z Angeliną Jolie w roli legendarnej śpiewaczki; „The Last Showgirl” Gii Coppoli, która odkrywa na nowo talent Pameli Anderson; „Heretic” Scotta Becka i Bryana Woodsa, z diabolicznym Hugh Grantem; czy „Saturday Night” Jasona Reitmana – opowieść o szalonych początkach kultowego programu telewizyjnego.
Jedna z najciekawszych postaci współczesnego kina, Jesse Eisenberg, zaprasza Polskę do swojego filmu, więc Polska... zaprasza go do siebie. W programie American Film Festival znajdzie się zatem „Prawdziwy ból”, najnowsze dzieło twórcy, który pojawia się za i przed kamerą, a co równie ważne – pojawi się także we Wrocławiu, gdzie 6 listopada weźmie udział w spotkaniu z publicznością i odbierze nagrodę Indie Star Award, którą przyznajemy twórcom i twórczyniom podążającym poprzez kino z własnym, autorskim stylem.
Kampania prezydencka w USA wkroczyła w decydującą fazę. Jej finał przypadnie dokładnie na dzień rozpoczęcia 15. AFF-u. W sekcji Polityka na ekranie zobaczymy zatem, jak na przestrzeni lat kino amerykańskie opisywało i komentowało rodzimą scenę polityczną („Twarz w tłumie”, „Sieć” i „Fakty i akty”). W konteksty filmów i ekranowych wersji wydarzeń wprowadzą natomiast Piotr Tarczyński i Łukasz Pawłowski z Podkastu amerykańskiego.
Pierwszego dnia festiwalu odbędzie się także wieczór wyborczy prowadzony przez Jana Pelczara z Radia RAM, który od 22:30 do 24:30 w jeden z sal Kina Nowe Horyzonty (wstęp wolny), będzie rozmawiać o przebiegu kampanii, wyborów oraz możliwych scenariuszach, które nas czekają m.in. z Jakubem Żulczykiem – pisarzem i amerykanistą oraz dr Heleną Chmielewską-Szlajfer – socjolożką, badaczką polityki w internetowych tabloidach.
Oto marzenie każdego kinomana – twórczość tak bogata i różnorodna, że można poznawać ją przez kilka lat. Robert Altman pozostaje jednym z najważniejszych reżyserów II połowy XX wieku, a my mamy wielką przyjemność prezentować jego filmy już trzeci rok z rzędu. Tym razem reżyser objawi nam się nie tylko jako krytyk amerykańskiej mitologii i przenikliwy portrecista kobiet, ale jako eksperymentujący z gatunkami i estetykami poszukiwacz, który każdemu projektowi oddawał całe serce. W programie ostatniej części retrospektywy Altmana znajdą się m.in. „Długie pożegnanie” (1973), „Popeye” (1980) i „Gosford Park” (2001).
Pracowała w Hollywood przez blisko ćwierć wieku, z czego 15 lat w charakterze reżyserki, z 16 filmami w dorobku. Zwana Kolumbem (ze względu na swoje odkrycia), Napoleonem (ze względu na niski wzrost i zwycięstwa), Kopciuszkiem (zaczynała od najprostszych prac) – aż samo nazwisko Arzner stało się marką. Była jedną z reżyserów ery wielkich studiów, obok Franka Capry czy Johna Forda. I przede wszystkim: już w latach 20. i 30. XX w. wypracowała swój własny styl i własne miejsce w branży zdominowanej przez mężczyzn. Dorothy Arzner – twórczyni na wskroś hollywoodzka i jednocześnie Autorka przez wielkie „A” – to kolejna bohaterka tegorocznej retrospektywy. Na kinowych ekranach zaprezentujemy najważniejsze filmy z jej dorobku, w tym „Dzikie przyjęcie” (1929) oraz „Tańcz, dziewczyno, tańcz” (1940).
Szczególnej uwadze polecamy seans „Polowania na kawalera” (1927), dzieła kina niemego, które zainspirowało Zuzannę Wrońską i Maję Laurę do przygotowania koncertu muzyki stworzonej do filmu Dorothy Arzner, który odbędzie się 7 listopada w Kinie Nowe Horyzonty.
Dziki Zachód. Skojarzenia? John Wayne, Monument Valley, kawaleria, John Ford… Stop! W tym roku podczas American Film Festival odwracamy wzrok od dobrze znanego anturażu i kierujemy go w stronę odważnych, otwartych na nieznane, sprawczych, przełamujących stereotypy kobiet. Bo Dziki Zachód był pełen Kowbojek, których portrety pokażemy w trakcie festiwalu. W programie m.in.: „Furie” (1950) z Barbarą Stanwyck oraz „Skłóceni z życiem” (1961), z ostatnią rolą w karierze Marilyn Monroe. Powstanie tego programu zainspirowała stworzona we współpracy z BWA Wrocław wystawa fotograficzna Lory Webb Nichols.
Jednym ze znaków rozpoznawczych AFF są sekcje konkursowe. Breakthrough zastępuje dawne Spectrum: to niezmiennie miejsce dla kina fabularnego, ale teraz przede wszystkim dla młodych twórców, którzy już zaznaczyli swój autorski styl, a ich kariery warto śledzić. W programie m.in. prezentowana w Cannes „Wigilia w Miller’s Point”, przebój Festiwalu Tribeca „Francuska Włoszka” oraz nagrodzony w Wenecji „Znajomy dotyk”. W sekcji American Docs zobaczymy natomiast dokumenty prezentujące oblicza Ameryki, których nie znajdziemy w mainstreamowych mediach (m.in. „Swojacy” i „Rymy z celi”).
Tworzenie filmów coming-of-age to sport narodowy Ameryki, a ten rok wyjątkowo obrodził w świetne tytuły wpisujące się w to zjawisko. W programie tegorocznej edycji AFF znalazło się zatem wiele historii o życiu młodych ludzi (sekcja Young Americans): „Didi”, „Jazzy”, „Wakacje Griffina” i „Poprzez lata”. Pozostałe sekcje również zawierają filmy dla i o młodych ludziach.
AFF obchodzi w tym roku piękny jubileusz: to już piętnasty raz wspólnego przemierzania dróg i bezdroży amerykańskiego kina. Z tej okazji przypomnimy dotychczasowych laureatów konkursu fabuł – od przełomowego „Do szpiku kości”, który zapoczątkował wielką karierę Jennifer Lawrence, po ubiegłorocznego laureata – „Lepiej później niż wcale”.
Christopher Reeve nosił pelerynę jako kultowy Superman, ale też poza ekranem: jako filantrop, który mimo tragicznego wypadku dał ludziom nadzieję i siły do walki z paraliżem. Tę historię zobaczymy w dokumencie „Super/Man: The Christopher Reeve Story” w sekcji Supermen (and a Woman), gdzie zgromadzono historie o postaciach ze świata amerykańskiej sztuki i kultury, których sława i znaczenie wykraczają poza ramy zwykłych celebrytów.
Skoro o kinie dokumentalnym mowa, to stałe miejsce na AFF-ie ma sekcja Special Docs, w ramach której będzie można zobaczyć amerykański dokument odmieniony przez wszystkie formy i przypadki. W programie m.in. „Gra wojenna” – wstrząsająca opowieść o możliwych scenariuszach wybuchu nowego konfliktu wewnętrznego w USA. Filmowych ulubieńców festiwalowej publiczności z całego świata zgromadzono w sekcji Festival Favorites („Sing Sing”, „Światełko w tunelu”, „Between the Temples”, „Thelma”).
Kontynuujemy także współpracę z Cinemaforum – Międzynarodowym Forum Filmów Krótkometrażowych i wspólnie prezentujemy dowody na to, że krótka forma może przekazać ogrom różnorodnych treści. Wszystko to można odnaleźć w sekcji American Shorts.
W przestrzeni Kina Nowe Horyzonty pojawi się także strefa VR, w ramach której zobaczymy nominowane do Emmy „JFK Memento” ukazujące ostatnie minuty przed zamachem na Johna F. Kennedy’ego 22 listopada 1963 roku. W pięciu kolejnych stanowiskach poprzez przetworzone materiały archiwalne możemy posłuchać wypowiedzi świadków i uczestników tego wydarzenia i teorii na jego temat. Wyprodukowane z Muzeum Sixth Floor i Meta doświadczenie rozszerza program filmowy Polityka na ekranie, daje możliwość znalezienia się w tamtym burzliwym czasie w Dallas. Wstęp do strefy jest biletowany.
W archiwum Lory Webb Nichols zachowały się prawie 24 tys. fotografii przedstawiających życie pionierskich rodzin z Encampment w południowym Wyoming. To unikatowe świadectwo początków XX wieku na Dzikim Zachodzie od zapomnienia ocaliła Nancy Anderson. Osadzona w trzech epokach i śledząca losy trzech kobiet wystawa jest zarazem albumem fotograficznym, reportażem, zbiorem listów i pamiętników oraz powieścią opartą na faktach. Na tę wyjątkową wystawę, będącą punktem wyjścia dla filmowej sekcji Kowbojki, zaprasza również BWA Wrocław (wernisaż 8 listopada w Studio BWA Wrocław).
Jeśli kino jest rozmową, to AFF idealnie spełnia wymogi tej definicji. W dniach 5-11 listopada odbędzie się bowiem szereg spotkań z twórcami festiwalowych filmów. Wrocław odwiedzi nie tylko Jesse Eisenberg, ale też goście z Polski, w tym Paweł Mykietyn, który opowie o procesie tworzenia muzyki do „Gry wojennej”. W programie także gradobicie pytań podczas DKF-ów: po jednym z seansów filmu „Johnny Guitar” dyskusję poprowadzi zespół Pełnej Sali, zaś po jednym z pokazów „O, Kanado!” mikrofony przejmie ekipa Portalu Immersja.
Dobre kino lubi towarzystwo dobrej literatury, dlatego w tym roku AFF kontynuuje cykl Czytanie Ameryki i wspólnie z Wrocławskim Domem Literatury zaprasza na spotkania z autorami znakomitych książek poświęconych USA: Ewą Winnicką (autorką „Miasteczka Panna Maria. Ślązaków na Dzikim Zachodzie”); Piotrem Tarczyńskim (o książce „Uwierz w plan. Skąd wziął się QAnon i jak namieszał w Ameryce Willa Sommera”); Maciejem Jarkowcem (autor „Na bulwarach czyhają potwory. Filmowa historia Ameryki”) i Łukaszem Pawłowskim (autor „Stanów podzielonych Ameryki”).
W programie również spotkania literackie w Kinie Nowe Horyzonty: z Janem Dzierzgowskim, tłumaczem książki „Francis Ford Coppola. Rewolucjonista” (po seansie „Megalopolis”); ekspertkami Sexed wokół książki „Missoula. Gwałty w amerykańskim miasteczku uniwersyteckim” i Kasią Czajką-Kominiarczuk, autorką „Filmów na życie”.
6 listopada polecamy wernisaż wystawy polaroidów Marcina Giżyckiego pt. „Ameryka Marcina” w przestrzeni Kina Nowe Horyzonty oraz spotkanie wokół książek autora: „Kino artystów i artystek. Od Mélièsa do Maciunasa i Limeryków”.
AFF zaprasza też do klubu festiwalowego, który w tym roku znalazł przystań w dwóch miejscach: Texico i Rumbarze, w pięknej przestrzeni Pasażu Pokoyhof. Tam czekać będą m.in. muzyczne przyjemności i specjalna oferta na barze, a 8 listopada – urodzinowe Silent Disco w Kinie Nowe Horyzonty. Bogata jest też lista lokali gastronomicznych, w których będzie można skorzystać z inspirowanej AFF-em oferty i zniżek. A skoro już o jedzeniu mowa: 10 listopada koniecznie idźcie na pokaz specjalny „Bezdroży” Alexandra Payne’a oraz wydarzenie pod hasłem DelicioUS! – poczęstunek z amerykańskimi smakowitościami. Ostatni dzień festiwalu pożegnamy z uśmiechem: po seansie „Terapii Grupowej” zaplanowano bowiem Grupową sesję żartów, czyli stand-up Dolly i Martyny Podwysockiej.
15. American Film Festival odbędzie się stacjonarnie w dniach 5-11 listopada oraz online do 17 listopada. Pełny program festiwalu dostępny jest na stronie americanfilmfestival.pl. Bilety na pokazy oraz pojedyncze dostępy i pakiety dostępów do filmów online trafią do sprzedaży (poprzez stronę internetową festiwalu) 23 listopada o godz. 12:00. Od 5 listopada, od godz. 9:00, bilety będzie można kupić również w kasach Nowe Horyzonty.