Rok 2026 będzie prawdziwą ucztą dla kinomanów. Na wielkich ekranach zadebiutują zarówno długo oczekiwane kontynuacje, jak i zupełnie nowe produkcje, które już teraz budzą emocje fanów na całym świecie. W repertuarze znajdziemy m.in. widowiskowe blockbustery, wzruszające dramaty oraz ambitne kino niezależne. Jakie filmy warto wpisać na listę „must-see”? Oto najbardziej ekscytujące premiery, które zrewolucjonizują nasze kinowe doświadczenia.
„Ścieżki życia” – premiera: 2 stycznia 2026 r.
„Ścieżki życia” to inspirowana prawdziwymi wydarzeniami poruszająca i pełna nadziei opowieść o dojrzałej miłości, która okazuje się silniejsza niż życiowe kryzysy. Podnosi na duchu i przypomina, że nawet po największej burzy można odnaleźć spokój – jeśli idzie się razem. Raynor (Gillian Anderson) i Moth (Jason Isaacs), małżeństwo z wieloletnim stażem, w jednej chwili tracą niemal wszystko – dom, bezpieczeństwo, dotychczasowe życie. Zamiast się poddać, wyruszają w pieszą wędrówkę – ponad tysiąc kilometrów wzdłuż angielskiego wybrzeża. Z pustym kontem bankowym, namiotem i garścią rzeczy idą przed siebie, szukając ukojenia w otaczającej ich przyrodzie. Wkrótce odkryją, że mimo przeszkód, które los rzucił im pod nogi, wciąż mają najważniejsze – siebie nawzajem.
„Dźwięki miłości” – premiera: 9 stycznia 2026 r.
Ten film zachwycił i poruszył widzów na całym świecie. To piękna i pełna ciepła opowieść o bliskości, zrozumieniu oraz o tym, jak nawet najsilniejsze uczucia mogą zostać zachwiane przez zwyczajne życie. Ángela i Héctor to kochająca się para, która po narodzinach dziecka staje w obliczu lawiny emocji i licznych trudności. Choć oboje robią wszystko, co w ich mocy, aby ocalić swój związek, codzienność wystawia ich miłość na ciężką próbę.
„To, co zabijasz” – premiera: 9 stycznia 2026 r.
„To, co zabijasz” to kanadyjski kandydat do Oscara, do tego zrealizowany z udziałem polskich twórców: operatora Bartosza Świniarskiego oraz producentów Mariusza Włodarskiego i Marty Gmosińskiej. Ali po latach nieobecności wraca do rodzinnego miasta, gdzie próbuje ułożyć swoje życie na nowo. Gdy jego matka umiera zmuszony jest zmierzyć się z mrocznymi sekretami swoich bliskich. Pod wpływem emocji rozpoczyna własne śledztwo. Osaczony przez policję i nękany przez sumienie bohater musi stawić czoła ciemnej stronie samego siebie. Jedyne wytchnienie znajduje w swojej samotni, gdzieś na odludziu w anatolijskich górach. Czy odnajdzie tam odpowiedzi na nękające go pytania? Czy tajemniczy mężczyzna, który zaoferuje pomoc w uprawie ziemi, pomoże mu też w rozwiązaniu zagadki? A może pozwoli lepiej poznać samego siebie?
„Dreams” – premiera: 9 stycznia 2026 r.
Jennifer, zamożna amerykańska filantropka, prowadzi fundację wspierającą młode talenty. Znajduje miłość w ramionach pięknego i uzdolnionego meksykańskiego młodego baletmistrza, Fernando. Jednak kiedy ryzykując życiem, Fernando dociera do Stanów Zjednoczonych z nadzieją na rozwój kariery i wsparcie ze strony Jennifer, nie jest zadowolona. Pełen napięcia i balansujący na cienkiej granicy sił i emocji film jest nie tylko opowieścią o miłości i namiętności, lecz także refleksją nad społecznymi nierównościami, nadużyciami władzy oraz skomplikowanymi relacjami amerykańsko-meksykańskimi.
„Father Mother Sister Brother” – premiera: 16 stycznia 2026 r.
„Father Mother Sister Brother” Jima Jarmuscha to poruszająca opowieść o relacjach, mijaniu się i samotności. Komediodramat eksploruje tematy rodzinne, łącząc humor z głęboką refleksją nad życiem. To również jedno z najbardziej osobistych dzieł w karierze filmowca. Co ciekawe, obraz składa się z trzech odrębnych historii, których akcja rozgrywa się w różnych krajach i koncentruje się na relacjach między dorosłymi dziećmi i ich rodzicami. Pierwsza część, „Ojciec,” ma miejsce w Ameryce, „matka” w Irlandii, a „siostra, brat” we Francji. W filmie wystąpili natomiast m.in. Cate Blanchett, Adam Driver i Tom Waits.
„Rodzina do wynajęcia” – premiera: 16 stycznia 2026 r.
Phillip (Brendan Fraser) swoją posturą zdecydowanie wyróżnia się na tokijskiej ulicy. Niełatwo mu znaleźć pracę w zawodzie aktora – niegdyś zasłynął rolą w reklamie i odtąd jeździ na przesłuchania, ale poza rolą admirała w „Madame Butterfly” zapotrzebowanie na zwalistego białego faceta nie jest zbyt duże. Pewnego dnia otrzymuje propozycję, by wcielił się w rolę amerykańskiego gościa na czyimś pogrzebie – zostaje zatrudniony w agencji, która zapewnia brakujących uczestników przeróżnych tradycyjnych ceremonii. Choć odmienny kulturowo koncept początkowo wzbudza w nim opór, Phillip stopniowo zanurza się w życie swoich „klientów” i otwiera się na wpływ, jaki oni wywierają na niego. Pełen zwrotów akcji scenariusz Hikari i Stephena Blahuta czyni z „Rodziny do wynajęcia” nie tylko głęboko poruszający obraz przemiany, ale i metaforę sztuki aktorskiej i jej terapeutycznej mocy.
„Hamnet” – premiera: 23 stycznia 2026 r.
„Hamnet” to historia Agnes, żony Williama Szekspira, próbującej pogodzić się ze stratą syna. To film, obok którego trudno przejść obojętnie – opowiada bowiem o żałobie, miłości oraz o uzdrawiającej sile sztuki. W rolach głównych występują Paula Mescal, Jessie Buckley, Emily Watson oraz Joe Alwyn, a za zdjęcia odpowiada polski operator Łukasz Żal. Film ma natomiast spore szanse na nominację do Oscara w kategoriach: najlepszy film, reżyseria, aktorka (Jessie Buckley), aktor drugoplanowy (Paul Mescal), scenariusz adaptowany, casting, scenografia, zdjęcia, kostiumy, montaż oraz muzyka.
„Dwaj prokuratorzy” – 23 stycznia 2026 r.
ZSRR, 1937 r., szczytowy okres stalinowskich czystek. Tysiące listów od więźniów fałszywie oskarżonych przez reżim zostaje spalonych w jednej z pustych cel. Wbrew wszelkim przeciwnościom jeden z nich trafia na biurko nowo mianowanego prokuratora okręgowego. Zrobi on wszystko, co w jego mocy, by spotkać się z więźniem, ofiarą agentów tajnej policji, NKWD. Młody prokurator oddany bolszewik o nieskazitelnej reputacji podejrzewa przestępstwo. Jego dążenie do sprawiedliwości zaprowadzi go aż do biura prokuratora generalnego w Moskwie. Zmusi go to do skonfrontowania się z absurdami i okrucieństwem reżimu. Jego idealizm na niewiele zda się wobec rozbudowanej totalitarnej machiny.
„Głos Hind Rajab” – premiera: 29 stycznia 2026 r.
„Głos Hind Rajab” Kaouther Ben Hanii, dwukrotnie nominowanej do Oscara tunezyjskiej reżyserki, opowiada prawdziwą historię Hind Rajab, 5-letniej dziewczynki, która w styczniu 2024 r. próbowała uciec z miasta Gaza przez atakiem izraelskiego wojska. Samochód, w którym się znajdowała został ostrzelany. Rajab, jej kuzyni, wujostwo oraz ratownicy medyczni, którzy przyszli z pomocą, zginęli. Film rejestruje więc próby uratowania dziewczynki, która błagała o życie leżąc wśród zakrwawionych ciał bliskich.
Czytaj także: Niech wszyscy ją usłyszą. „Głos Hind Rajab” to silny protest przeciw wojnie w Palestynie, który powinien dotrzeć jak najdalej
„Wielki Marty” – premiera: 30 stycznia 2026 r.
Punktem wyjścia dla fabuły filmu jest życiorys Marty’ego Reismana, tenisisty stołowego. „Marty chce być gwiazdą. Nagnie więc wszystkie reguły, wejdzie w układy z tymi, od których lepiej trzymać się z daleka i uwiedzie każdą kobietę, byleby tylko stać się wielkim” – tak brzmi opis filmu. Nie jest to jednak klasyczna sportowa biografia, lecz komedia przygodowa w duchu „Wilka z Wall Street” oraz „Złap mnie, jeśli potrafisz”, która ma szansę na nominacje w kategoriach: najlepszy film, aktor (Timothée Chalamet), aktorka drugoplanowa (Gwyneth Paltrow), scenariusz oryginalny, scenografia oraz montaż.
„La grazia” – premiera: 6 lutego 2026 r.
Dramat „La Grazia” w reżyserii i według scenariusza Paola Sorrentino opowiada historię ostatnich dni kadencji fikcyjnego prezydenta włoskiego państwa (Toni Servillo w swojej roli życia), który musi podjąć trudną decyzję dotyczącą ułaskawienia. Co ciekawe, po dobrze przyjętym przez krytykę pokazie prasowym Sorrentino wyjaśnił, że tworząc film, inspirował się m.in. przypadkiem prezydenta Sergia Mattarella, który ułaskawił mężczyznę skazanego za zabicie chorej na Alzheimera żony oraz… „Dekalogiem” Krzysztofa Kieślowskiego. – Wszystko w tych filmach skupia się wokół dylematu moralnego – stwierdził.
„Miłość, która zostaje” – premiera: 13 lutego 2026 r.
Intymny, ale pełen rozmachu, slapstickowy i oniryczny, melancholijny i czuły na piękno. „Miłość, która zostaje” to zaskakująca hybryda emocji i stylów, która opowiada o rozpadzie pewnej rodziny: małżeństwa i ich trojga dzieci. Magnus jest marynarzem, Anna to artystka marząca o przełomie w karierze. Każde z nich na własną rękę próbuje posklejać rodzinę, ale to on czuje się tym wyrzuconym za burtę. Ten przejmujący film jest jednocześnie jednym z najwspanialszych hołdów złożonych miłości, jakie stworzyło kino.
„Ella McCay” – premiera: 13 lutego 2026 r.
W „Elli McCay” obserwujemy losy młodej, ambitnej polityczki, która znajduje się w przełomowym momencie własnej kariery – ma zastąpić gubernatora, który do tej pory był jej zawodowym mentorem. Jednocześnie po wielu latach nieobecności do jej życia powraca ojciec. Balans między życiem zawodowym, rodzinnym i miłosnym będzie zatem głównym źródłem energii filmu. W rolach głównych występują natomiast same gwiazdy wielkiego formatu: Emma Mackey, Jamie Lee Curtis, Woody Harrelson oraz Ayo Edebiri.
„Wichrowe wzgórza” – premiera: 14 lutego 2026 r.
Nowa adaptacja słynnej powieści Emily Brontë w reżyserii laureatki Oscara Emerald Fennell od samego początku wywołuje sporo kontrowersji zarówno wśród kinomanów, jak i fanów literackiego pierwowzoru. Dla przypomnienia: wydane w 1847 r. „Wichrowe Wzgórza” to rozgrywająca się na przestrzeni kilku dekad saga opowiadająca o tragicznych losach rodzin Earnshawów i Lintonów. Głównym wątkiem powieści jest natomiast destrukcyjna miłość łącząca Catherine Earnshaw i osieroconego Heathcliffa. W rolę Catherine wcieli się nominowana do Oscara Margot Robbie, a partnerować jej będzie Jacob Elordi.
„Glorious Summer” – premiera: 20 lutego 2026 r.
Wspaniałe lato w tytule tego filmu może was zmylić. Nie chodzi tu również o jedno lato. Lato jest tu bardziej metaforą opiekuńczego miasta, które daje wszystko – razem z gwarantem komfortu i ciepła, które mają sprawić, że przestajesz walczyć, a twoja czujność i potrzeba zadawania pytań zostają uśpione. Trzy główne bohaterki (Magdalena Fejdasz, Helena Ganjalyan, Daniela Komędera) mieszkają w fantastycznych warunkach: nie mają żadnych obowiązków poza samorozwojem, dostają wszystko, czego chcą, mieszkają w stylowym pałacu i noszą piękne stroje. Problem w tym, że są więźniarkami luksusu i spokojnego życia.
„To był zwykły przypadek” – premiera: 20 lutego 2026 r.
Małżeństwo z kilkuletnią córką wraca wieczorem do domu, ale awaria samochodu zmusza ich do udania się do warsztatu. Jeden z mechaników proponuje pomoc. Drugi, przyglądający się z oddali Vahid (Vahid Mobasheri), rozpoznaje w kliencie komisarza irańskiej policji, który torturował go w trakcie przesłuchań po antyrządowych protestach. Vahid ciągle utyka, a przez ból pleców i uszkodzone nerki porusza się z nieukrywanym trudem. Wierzy, że nie skrzywdziłby muchy, ale czy żądza zemsty nie okaże się silniejsza?
„Pillion” – premiera: 20 lutego 2026 r.
„Pillion” – pełnometrażowy debiut Brytyjczyka Harry’ego Lightona – powstał w oparciu o popularną nowelę autorstwa Adama Marsa-Jonesa. Głównymi bohaterami filmu są natomiast nieśmiały chłopak (Harry Melling) i przystojny lider queerowego klubu motocyklowego (Alexander Skarsgård), którzy nawiązują gorący romans. – Harry jest filmowcem, którego pociąga ryzyko. Fascynuje go też możliwość pokazania zaskakującej złożoności w codziennym życiu – mówi producentka filmu.
„Wartość sentymentalna” – premiera: 27 lutego 2026 r.
Nagrodzona w Cannes „Wartość sentymentalna” Joachima Triera to intymna, wzruszająca i zabawna opowieść o wspomnieniach oraz jednoczącej mocy sztuki. Film opowiada historię sióstr, w których życiu po latach nieobecności niespodziewanie pojawia się ojciec, ceniony reżyser filmowy. Gdy twórca proponuje jednej z nich rolę w filmie, dziewczyna odrzuca ofertę. Mężczyzna zatrudnia więc młodą gwiazdę, która wywraca życie rodziny do góry nogami. W filmie występują Renate Reinsve, Stellan Skarsgård i Elle Fanning.
„Panna młoda!” – premiera: 6 marca 2026 r.
„The Bride” to nowa interpretacja historii przedstawionej przez Jamesa Whale’a w 1935 r. Akcja filmu toczy w latach 30. XX w. Samotny potwór Frankensteina udaje się do Chicago. Odnajduje tam dr. Euphroniusa i prosi go, by pomógł mu stworzyć dla siebie towarzyszkę. Wspólnymi siłami przywracają do życia zamordowaną młodą kobietę. W rolach głównych występują natomiast m.in. Jessie Buckley, Christian Bale, Jake Gyllenhaal, Penelope Cruz, i Annette Bening, a za reżyserię odpowiada Maggie Gyllenhaal, która od pewnego czasu wykazuje duże zainteresowanie kameralnym kinem o silnym rysie feministycznym.
„Testament Ann Lee” – premiera: 13 marca 2026 r.
„The Testament of Ann Lee” Mony Fastvold, musical twórców „Brutalisty”, to epicka baśń przybliża widzom historię Ann Lee (Amanda Seyfried) – jednej z najbardziej kontrowersyjnych kobiet swoich czasów: XVIII-wiecznej przywódczyni religijnej, mistyczki i charyzmatycznej założycielki Ruchu Shakerów, którą nazywano „żeńskim Chrystusem”. Wpływową postacią została, gdy prześladowana za swój kult (wierni czcili ją poprzez żywiołowe pieśni i tańce) oraz podważanie doktryn Kościoła wyemigrowała do Nowego Jorku, gdzie kontynuowała nawracanie ludzi i zbudowała jedną z największych utopijnych wspólnot w historii Ameryki. Inspirowany prawdziwymi wydarzeniami film pokazuje więc kulisy budowania przez nią z pozoru idealnej społeczności.
„Tajny agent” – premiera: 10 kwietnia 2026 r.
Brazylijski filmowiec Kleber Mendonça Filho powraca z gęstym thrillerem, nagrodzonym w Cannes za reżyserię i główną rolę męską. Lata 70., Brazylia w żelaznym uścisku wojskowej dyktatury. Wybitny naukowiec Marcelo (Wagner Moura) powraca do rodzinnego Recife, żeby zabrać swojego syna w bezpieczne miejsce. Zanurzone w słońcu miasto jest na granicy szaleństwa – w karnawale giną ludzie, gdzieś na plaży znaleziono rekina z ludzką nogą w brzuchu, do miasta przybywa dwóch zabójców… Marcelo kilka lat wcześniej podpadł niebezpiecznemu mafiosowi, teraz musi się ukrywać. Jego życie wisi na włosku.
„Michael” – premiera: 24 kwietnia 2026 r.
Jedna z najbardziej wyczekiwanych muzycznych biografii 2026 roku, opowie o wszystkich najważniejszych wydarzeniach w karierze Michaela Jacksona (w tej roli Jaafar Jackson, bratanek zmarłego w 2009 r. muzyka), począwszy od jego występów w zespole Jackson 5, gdzie śpiewał jako dziecko. Fabuła nie będzie też najpewniej omijała oskarżeń o pedofilię, które ciągnęły się za artystą w późniejszych latach, aż do niespodziewanej śmierci w wieku 50 lat. Za reżyserię filmu odpowiada Antoine Fuqua, za scenariusz – John Logan, a w obsadzie, poza Jaafarem, znaleźli się również Colman Domingo, Nia Long i Miles Teller.
„Diabeł ubiera się u Prady 2” – premiera: 1 maja 2026 r.
Fabuła drugiej części kultowego filmu śledzi losy apodyktycznej redaktor naczelnej magazynu „Runway”, Mirandy Priestly (Meryl Streep), próbującej odnaleźć się w czasach upadku tradycyjnego rynku prasy drukowanej. Jej rywalką ma być natomiast była asystentka (Anne Hathaway), która dziś pełni funkcję wysoko postawionej dyrektorki w luksusowym koncernie posiadającym budżet, którego Priestly desperacko potrzebuje.
„Łobuz” – premiera: 1 maja 2026 r.
Harris Dickinson („Babygirl” i „W trójkącie”) debiutuje po drugiej stronie kamery – filmem o mężczyźnie w kryzysie bezdomności (Frank Dillane), który próbuje zmienić swoje życie. Projekt już teraz budzi wiele emocji. – „Łobuz” to wspaniała podróż. Harris jest wyjątkowym reżyserem i scenarzystą, a jego film rzuca światło na postacie często pomijane w kinie. Połączenie wyjątkowej wizji Dickinsona i kreacji Dillane’a dało odważny i ważny film, który należy przekazać światu – mówi jeden z producentów filmu.
„Kopnęłabym cię, gdybym mogła” – premiera: 20 lutego 2026 r.
„Kopnęłabym cię, gdybym mogła” to szalona czarna komedia o życiu zmieniającym się w niekończący się escape room. Jeśli wydaje ci się więc, że świat się na ciebie uwziął, nie nadążasz i masz za dużo na głowie, pamiętaj: inni mają gorzej. Linda balansuje na krawędzi między obowiązkiem a wyczerpaniem; kompulsją dającą poczucie kontroli a chaosem. Jej córka wymaga stałej opieki, mąż jest nieobecny, praca dobija, a sufit dosłownie wali się na głowę. Terapeuta przewraca oczami, instytucje piętrzą przeszkody… Wir codziennych zdarzeń przeradza się w nieokiełznany koszmar. Nic dziwnego, że gdyby mogła i miała kiedy, skopałaby wszystkich i wszystko w bezsilnej wściekłości.
„Najbogatsza kobieta świata” – premiera: 6 marca
„Najbogatsza kobieta świata” to film inspirowany życiem zmarłej w 2017 r. Liliane Bettencourt, francuskiej potentatki branży kosmetycznej, spadkobierczyni fortuny marki L’Oréal. W 2010 r. głośnym echem odbiła się afera z udziałem wiekowej nestorki rodu, jej fotografów, notariuszy, pielęgniarza i czołowych francuskich polityków. Współpracownicy i fałszywi przyjaciele mieli wykorzystywać pogarszający się stan zdrowia kobiety do czerpania korzyści finansowych. Historię na język kina przełożył Thierry Klifa, a główną rolę w filmie luźno inspirowanym życiem Bettencourt zagrała Isabelle Huppert. Dramat skupi się jednak przede wszystkim na relacji dziedziczki z młodym pisarzem-fotografem, który miał znacznie wzbogacić się na kontrowersyjnej znajomości.
„Odyseja” – premiera: 17 lipca 2026 r.
„Odyseja” Christophera Nolana to widowisko, na które czekają wszyscy fani kina – i to nie tylko dlatego, że w filmie zobaczymy same gwiazdy, w tym m.in. Matta Damona, Roberta Pattinsona, Toma Hollanda, Anne Hathaway, Charlize Theron i Zendayę. Interpretacja Nolana ma być bowiem „mitologicznym filmem akcji z rozmachem”. Przypomnijmy, że słynna epopeja Homera opowiada o długoletniej, pełnej przygód podróży powrotnej Odyseusza, króla Itaki, do domu po zakończeniu wojny trojańskiej. W tym czasie jego syn Telemach usiłuje utrzymać porządek w królestwie i odnaleźć ojca, podczas gdy wierna żona Penelopa zmaga się z natarczywością zalotników, którzy chcą przejąć tron.
„The Social Reckoning” – premiera: 9 października 2026 r.
Kontynuacja „The Social Network” to jeden z najważniejszych projektów w karierze Aarona Sorkina. Sequel nie będzie jednak opowiadał o Marku Zuckerbergu, a o Frances Haugen, byłej product managerce Facebooka, która kilka lat temu ujawniła liczne wewnętrzne dokumenty firmy. Ważną rolę w filmie odegrają również wydarzenia z 6 stycznia 2021 r. W rolach głównych występują Mikey Madison, Jeremy Strong oraz Jeremy Allen White.
„The Chronicles of Narnia: The Magician’s Nephew” – premiera: 26 listopada 2026 r.
Pod koniec roku na ekrany trafi nowa odsłona „Opowieści z Narnii” w reżyserii Grety Gerwig („Lady Bird”, „Małe kobietki”, „Barbie”), a konkretnie adaptacja szóstego tomu słynnego powieściowego cyklu. W obsadzie znaleźli się natomiast m.in. Emma Mackey (Biała Czarownica), Daniel Craig (wujek Andrew) oraz Carey Mulligan (Mabel Kirke, matka Digory’ego). Jakiś czas temu pojawiły się też informacje, że Aslanowi użyczy głosu Meryl Streep. Bohaterami filmu będzie tym razem dwójka przyjaciół, Digory i Pola, którzy zostają niespodziewanie przeniesieni z Londynu do Innego Świata przez Andrzeja – wuja Digory’ego, czarodzieja. Spotykają tam złą czarownicę Jadis, poszukują owocu Zaczarowanej Jabłoni i stają się świadkami narodzin Narnii wraz z wszystkimi niezwykłościami.
„Diuna 3” – premiera: 18 grudnia 2026 r.
Pierwotnie trzecia część „Diuny” Denisa Villeneuve’a miała być ekranizacją „Mesjasza Diuny” Franka Herberta, jednak twórcy wciąż nie podali oficjalnego opisu fabuły. Informacje castingowe sugerują natomiast, że film będzie raczej mieszanką „Mesjasza Diuny” oraz „Dzieci Diuny”. Możemy się zatem spodziewać, że film rozpocznie się 12 lat po wydarzeniach z drugiej części filmowej serii i przedstawiać będzie ostatnie lata rządów Muad’Diba, który jest teraz imperatorem, a jego dominium przeżarte jest fanatyzmem religijnym i dżihadem, co doprowadza do powstania koalicji spiskowców. W rolach głównych ponownie wystąpią Timothée Chalamet, Zendaya, Florence Pugh oraz Javier Bardem.