Krakow Photomonth 2019: Kontrast pomiędzy niepełnoletnością a modą w pracach Zosi Promińskiej

"Weronika 16 lat, Cerkiewnik" z serii Waiting Room, fot. Zosia Promińska

Właśnie wystartowała siedemnasta edycja Miesiąca Fotografii w Krakowie – czołowego europejskiego festiwalu fotograficznego. Podczas wydarzenia, w ramach sekcji ShowOFF swoje fotografie zaprezentuje między innymi Zosia Promińska. Jej projekt Waiting Room to zbiór stu zdjęć – fotografii modeli i modelek w pozie martwych natur, starannie zainscenizowanych w przestrzeni ich prywatnych pokojów, w otoczeniu osobistych przedmiotów, które odzwierciedlają ich nastoletnią jeszcze mentalność.

Bohaterowie projektu Zosi Promińskiej zostali celowo ubrani w najnowsze kolekcje czołowych polskich projektantów, nie tylko ze względu na aspekt teatralizacji, ale także po to, abyśmy mogli zobaczyć ich w świetle reflektorów rzeczywistości, do której chcą przynależeć i do której aspirują.

Widz, jako osoba z zewnątrz, przyglądająca się temu zjawisku, zostaje uwiedziony niewinnością, urodą i młodością przedstawionych osób. Tak ukazana rzeczywistość z pewnością nie jest nowa. Czyż sztuka nie od zawsze uznawała młodość za definicję piękna?

W tle plakaty modowe na ścianie, lalki, misie, dziecięce drobiazgi… Takie zestawienie podkreśla zawieszenie pomiędzy rzeczywistością nastoletniego ucznia a marzeniami o karierze modela, która może, ale nie musi się wydarzyć. Niewykluczone, że bohaterowie tego projektu staną się któregoś dnia twarzami na plakatach w pokojach następnego pokolenia nastolatków.

Zosia Promińska w komentarzu wizualnym zawartym w swoich fotografiach stara się ukazać kontrast pomiędzy niepełnoletnością a modą – narcystyczną branżą, niebezpiecznie uwodzącą swoją siłą. Autorka ukazuje ten świat z dużą znajomością rzeczy i przestrzega przed jego nierealnością.

 

Zosia Promińska, fot. Instagram: @zosia.prominska

Zosia Promińska (ur. 1985 w Poznaniu) – artystka wizualna, fotografka. Życie osobiste i zawodowe dzieli między Warszawą a Zurychem. Studiowała etnolingwistykę na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz fotografię na warszawskiej Akademii Fotografii. W swoim debiutanckim projekcie Waiting Room porusza tematy związane z presją społeczną wywieraną na jednostkę oraz przygląda się współczesnym zasadom projektowania i krytyki piękna. Jej prace były publikowane m.in. na łamach „Vogue”, „i-D”, „Harper’s Bazaar” i „L’Officiel”.