1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. REKLAMA

Niebezpieczne ujęcia. 100 lat fotografii mody w Polsce

Pokaz mody 1925, źródło NAC. Aktorki Kazimiera Skalska, Janina Macherska i Zula Pogorzelska jako modelki podczas pokazu mody w Warszawie
Pokaz mody 1925, źródło NAC. Aktorki Kazimiera Skalska, Janina Macherska i Zula Pogorzelska jako modelki podczas pokazu mody w Warszawie
Zobacz galerię 6 Zdjęć
Od 5 lipca w Warszawie będzie można oglądać wyjątkową wystawę sygnowaną przez Instytut Fotografii Fort. Kuratorzy wystawy Aleksandra Jatczak-Repeć i Michał Suchora przygotowali dla odwiedzających kilkaset unikatowych zdjęć dokumentujących rozwój mody w Polsce.

Wystawa pokazuje rozwój polskiej mody na przestrzeni ostatniego stulecia. Zaczynamy podróż w 1918 roku, żeby prześledzić okres międzywojnia, PRL, stalinizmu, politycznej odwilży, rewolucji roku 68, epoki Gierka, karnawału Solidarności i stanu wojennego, burzliwego czasu transformacji ustrojowej przełomu lat 80. i 90., wreszcie włączenia Polski w globalną sieć zależności politycznych, ekonomicznych i kulturowych. Na wystawie zostaną pokazane prace m. in. Magdaleny Łuniewskiej, Zuzy Krajewskiej, Soni Szóstak, Tadeusza Rolkego, Wojciecha Plewińskiego, Krzysztofa Gierałtowskiego, Jerzego Neugebauera, Jacka Poremby, Marka Straszewskiego, duetu Wunsche&Samsel, Jacka Kołodziejskiego, Marcina Kempskiego czy fotografów Domu Mody Limanka.

- "Niebezpieczne ujęcia" to próba prześledzenia zmian, jakie na przestrzeni ostatnich 100 lat zaszły w sposobie komunikowania się świata mody z odbiorcą za pomocą obrazu – mówi kurator wystawy Michał Suchora. - Burzliwa historia naszego kraju, zmiany ekonomiczne, polityczne i kulturowe, to wszystko znalazło swoje odbicie w modzie i jej przedstawieniach na fotografii. Wystawa zderza ze sobą tak różne formy jak okładki kolorowych magazynów, zdjęcia z prywatnych archiwów.

Celem „Niebezpiecznych ujęć“ jest pokazanie nie tyle zmian zachodzących w samej modzie, co w sposobach komunikowania się z odbiorcą - klientem i podjęcie próby refleksji nad rolą fotografii w branży mody na przestrzeni lat. Projekt zakłada antropologiczną refleksję nad rolą samych nośników: ich wielkością, jakością, zasięgiem i dystrybucją. Zobaczymy różnicę między obrazami produkowanymi przy użyciu pierwszych, zdobywanych z trudem aparatów fotograficznych, w realiach odgórnie sterowanego rynku czasów PRL, a gospodarką wolnorynkową - latami odbudowy a pierwszą falą kapitalistycznego uniesienia, między epoką "etatowych fotografów" a demokratyzacją czasów, kiedy "wszyscy jesteśmy fotografami".

 Styczeń 1963, Warszawa, Polska.<br />Sala Kongresowa w Pałacu Kultury i Nauki - pokaz mody damskiej z kolekcji Mody Polskiej.<br />(fot. Romuald Broniarek/KARTA) Styczeń 1963, Warszawa, Polska.
Sala Kongresowa w Pałacu Kultury i Nauki - pokaz mody damskiej z kolekcji Mody Polskiej.
(fot. Romuald Broniarek/KARTA)

 Modelka prezentująca suknię wieczorową w atelier fotograficznym podczas sesji zdjęciowej. Warszawa, 1958 r. (fot. Zbyszko Siemaszko, źródło NAC) Modelka prezentująca suknię wieczorową w atelier fotograficznym podczas sesji zdjęciowej. Warszawa, 1958 r. (fot. Zbyszko Siemaszko, źródło NAC)

 Kolekcja Tomasza Armady (fot. Agnieszka Murak) Kolekcja Tomasza Armady (fot. Agnieszka Murak)

 Kampania UEG 2017, (fot. Zuza Krajewska) Kampania UEG 2017, (fot. Zuza Krajewska)

Aleksandra Jatczak-Repeć

Historyczka mody i sztuki, absolwentka Instytutu Historii Sztuki UW, gdzie przygotowuje doktorat nt. historii mody w powojennej Polsce. Od 2010 roku prowadzi pracownię Historii i Teorii Mody w Katedrze Mody Wydziału Wzornictwa ASP w Warszawie. Kuratorka wystaw sztuki (w szczególności mody) i organizatorka wydarzeń kulturalnych. Autorka artykułów naukowych z dziedziny sztuki i wpływu historii mody na oblicze współczesnej branży.

Michał Suchora

Z wykształcenia historyk sztuki i socjolog. Od 2011 roku prowadzi galerię BWA Warszawa. Członek zarządu Stowarzyszenia Przyjaciele MNW, w którym odpowiada za sprawy Królikarni. Kurator m.in. pierwszej edycji BMW Art Club 2018 oraz cyklu edukacyjnego Art in Practice w Art Stations Foundation w Poznaniu oraz projektu fotograficznego Zuzy Krajewskiej "Imago". Laureat 7. konkursu na wystawę kuratorską w Galerii Bielskiej BWA w Bielsku-Białej.

5.07. - 12.09.2019 Fort Mokotów ul. Racławicka 99, Warszawa Wernisaż: 4.07.2019, godz. 19:00
Godziny otwarcia: środa-piątek 14:00-18:00; sobota-niedziela 12:00-18:00 Oprowadzenia kuratorskie: 7 lipca, 28 lipca, 8 września / godz. 12:00 FB:

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze