Opera w twoim domu? Tak, bo chociaż najnowszą edycję cenionego festiwalu Opera Rara Kraków zaplanowano także na żywo, wszystkie spektakle, koncerty i spotkania pokazywane będą w sieci. Zaskoczeniem dla publiczności może być też to, że tym razem wydarzenia festiwalowe rozplanowane zostały na kilka miesięcy.
Jak mówią organizatorzy, ubiegła edycja odbyła się tuż przed wybuchem pandemii, a chwilę później miało zmienić się wszystko, a całe życie muzyczne, i nie tylko, musiało przestawić się na zupełnie nowe tory. Teraz festiwal powraca w odmienionej rzeczywistości, za motto biorąc słowa greckiej poetki Safony: „Stań jak przyjaciel i spójrz mi w oczy – pogodnie, życzliwie”.
Z czego znana jest Opera Rara Kraków? Z oryginalnych pomysłów i zestawień: starego i nowego, klasyki i awangardy. Nie przestaje przedstawiać dzieł niezwykłych, rzadko grywanych, odkrywanych na nowo i zupełnie jeszcze nieznanych. Tegoroczny program to podróż od samych początków opery po nasze czasy.
Wydarzenie zainauguruje „Dido & Aeneas” Henry'ego Purcella („Dydona i Eneasz”). Spektakl obejrzymy 1, 2 oraz 3 lutego na , a na żywo odbędzie się w Centrum kongresowym ICE-S2. Tytuł ten pojawił się na festiwalu w 2017 roku, teraz zostanie przedstawiony w wersji scenicznej przygotowanej przez Natalię Iwaniec. Reżyserka i choreografka spektaklu, inspirując się zarówno sztuką barokową, w tym architekturą sycylijską epoki, jak i współczesnym językiem tańca GaGa, stworzyła spektakl, w którym niezwykle czytelnie wybrzmiewają ludzkie problemy, konflikty i emocje tak mistrzowsko wyrażone w muzyce przez kompozytora.
Do festiwalowego repertuaru wraca także „Cassandra” Benedetta Marcella, w tym roku jako prawdziwy teatr jednego aktora i wielkie wyzwanie dla śpiewaka – będzie nim charyzmatyczny kontratenor William Towers. Tę opowieść o wojnie i śmierci reżyser Tomasz Cyz połączył w spektaklu z czułym miłosnym wyznaniem w „Just” Davida Langa i – po raz pierwszy na Opera Rara – „Vanitas” Salvatore Sciarrina, „martwą naturą w jednym akcie” z solową partią mezzosopranu (Natalia Kawałek), subtelną medytacją nad przemijalnością świata. Spektakl będzie można obejrzeć 7, 9, 10 oraz 12 lutego (na żywo w Cricotece). Również 7 lutego z Teatru im. Juliusza Słowackiego zabrzmi „ Suita liryczna” Albana Berga i „Langsamer Satz” Antona Weberna. Zagra je Airis String Quartet, a w wykonanie „Suity” włączy się sopranistka Dorota Szczepańska, która zaśpiewa „utajoną” partię wokalną — zapisaną przez kompozytora odręcznie tylko w jednej kopii partytury.
„Il ballo delle Ingrate” to przewrotny moralitet Claudia Monteverdiego prezentowany już podczas ubiegłorocznej edycji festiwalu. Mowa w nim o więziach między życiem i śmiercią, ludźmi i bogami, a przede wszystkim kobietami i mężczyznami. Reżyserka Magda Szpecht wchodzi w dyskusję z XVII-wiecznym librecistą i zadaje pytanie o charakter tych związków. Spektakl otwiera się na współczesność także przez uzupełnienie barokowej partytury utworem, który skomponowała Teoniki Rożynek. Spektakl będzie można obejrzeć w dniach 18, 19, 20 i 21 lutego.
„Così fan tutte” to spośród dojrzałych oper Wolfganga Amadeusza Mozarta utwór przez długi czas traktowany najmniej przychylnie. Kontrowersje budziło szczególnie jego libretto. Dobre imię „Così…” odzyskało w połowie XX wieku i od tamtej pory jego popularność jest nie mniejsza niż innych Mozartowskich arcydzieł. Spektakl, który gościł na festiwalu w 2019 roku, ponownie wyreżyseruje zawsze zaskakujący Cezary Tomaszewski, a muzycznie całość poprowadzi Jan Tomasz Adamus.
Zupełną nowością będzie natomiast „Der goldene Drache” („Złoty smok”) Pétera Eötvösa. Muzyka węgierskiego kompozytora zainspirowana została librettem Rolanda Schimmelpfenniga opowiadającym o życiu dalekowschodnich emigrantów w Europie. To pełna szalonych, nieprawdopodobnych wypadków tragikomedia, podważająca jednocześnie nasze myślenie o tym, jak powinna wyglądać sztuka zaangażowana społecznie i poruszająca ważne problemy świata, w którym żyjemy. Wyreżyseruje ją Karolina Sofulak (inscenizatorka zeszłorocznej „Vandy”), a zagra krakowska Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble pod wodzą Edo Frenkela w Małopolskim Ogrodzie Sztuki. Premiera w marcu.
Wreszcie maj i maj i mozartowskie arcydzieło „Cosi fan tutte”, które na żywo odegrane zostanie w krakowskim Teatrze Łaźnia Nowa.
Wszystkie spektakle będą dostępne na platformie .