1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. REKLAMA

Opera Rara 2021. Poleca szefowa działu kultury „Zwierciadła”

Chociaż najnowszą edycję festiwalu Opera Rara Kraków zaplanowano także na żywo, wszystkie spektakle, koncerty i spotkania pokazywane będą w sieci. (Fot. materiały prasowe)
Chociaż najnowszą edycję festiwalu Opera Rara Kraków zaplanowano także na żywo, wszystkie spektakle, koncerty i spotkania pokazywane będą w sieci. (Fot. materiały prasowe)
Opera w twoim domu? Tak, bo chociaż najnowszą edycję cenionego festiwalu Opera Rara Kraków zaplanowano także na żywo, wszystkie spektakle, koncerty i spotkania pokazywane będą w sieci. Zaskoczeniem dla publiczności może być też to, że tym razem wydarzenia festiwalowe rozplanowane zostały na kilka miesięcy.

Jak mówią organizatorzy, ubiegła edycja odbyła się tuż przed wybuchem pandemii, a chwilę później miało zmienić się wszystko, a całe życie muzyczne, i nie tylko, musiało przestawić się na zupełnie nowe tory. Teraz festiwal powraca w odmienionej rzeczywistości, za motto biorąc słowa greckiej poetki Safony: „Stań jak przyjaciel i spójrz mi w oczy – pogodnie, życzliwie”.

Z czego znana jest Opera Rara Kraków? Z oryginalnych pomysłów i zestawień: starego i nowego, klasyki i awangardy. Nie przestaje przedstawiać dzieł niezwykłych, rzadko grywanych, odkrywanych na nowo i zupełnie jeszcze nieznanych. Tegoroczny program to podróż od samych początków opery po nasze czasy.

Wydarzenie zainauguruje Dido & Aeneas” Henry'ego Purcella („Dydona i Eneasz”). Spektakl obejrzymy 1, 2 oraz 3 lutego na , a na żywo odbędzie się w Centrum kongresowym ICE-S2. Tytuł ten pojawił się na festiwalu w 2017 roku, teraz zostanie przedstawiony w wersji scenicznej przygotowanej przez Natalię Iwaniec. Reżyserka i choreografka spektaklu, inspirując się zarówno sztuką barokową, w tym architekturą sycylijską epoki, jak i współczesnym językiem tańca GaGa, stworzyła spektakl, w którym niezwykle czytelnie wybrzmiewają ludzkie problemy, konflikty i emocje tak mistrzowsko wyrażone w muzyce przez kompozytora.

Do festiwalowego repertuaru wraca także „Cassandra” Benedetta Marcella, w tym roku jako prawdziwy teatr jednego aktora i wielkie wyzwanie dla śpiewaka – będzie nim charyzmatyczny kontratenor William Towers. Tę opowieść o wojnie i śmierci reżyser Tomasz Cyz połączył w spektaklu z czułym miłosnym wyznaniem w „Just” Davida Langa i – po raz pierwszy na Opera Rara – „Vanitas” Salvatore Sciarrina, „martwą naturą w jednym akcie” z solową partią mezzosopranu (Natalia Kawałek), subtelną medytacją nad przemijalnością świata. Spektakl będzie można obejrzeć 7, 9, 10 oraz 12 lutego (na żywo w Cricotece). Również 7 lutego z Teatru im. Juliusza Słowackiego zabrzmi „ Suita liryczna” Albana Berga i „Langsamer Satz” Antona Weberna. Zagra je Airis String Quartet, a w wykonanie „Suity” włączy się sopranistka Dorota Szczepańska, która zaśpiewa „utajoną” partię wokalną — zapisaną przez kompozytora odręcznie tylko w jednej kopii partytury.

Il ballo delle Ingrate” to przewrotny moralitet Claudia Monteverdiego prezentowany już podczas ubiegłorocznej edycji festiwalu. Mowa w nim o więziach między życiem i śmiercią, ludźmi i bogami, a przede wszystkim kobietami i mężczyznami. Reżyserka Magda Szpecht wchodzi w dyskusję z XVII-wiecznym librecistą i zadaje pytanie o charakter tych związków. Spektakl otwiera się na współczesność także przez uzupełnienie barokowej partytury utworem, który skomponowała Teoniki Rożynek. Spektakl będzie można obejrzeć w dniach 18, 19, 20 i 21 lutego.

Così fan tutte to spośród dojrzałych oper Wolfganga Amadeusza Mozarta utwór przez długi czas traktowany najmniej przychylnie. Kontrowersje budziło szczególnie jego libretto. Dobre imię „Così…” odzyskało w połowie XX wieku i od tamtej pory jego popularność jest nie mniejsza niż innych Mozartowskich arcydzieł. Spektakl, który gościł na festiwalu w 2019 roku, ponownie wyreżyseruje zawsze zaskakujący Cezary Tomaszewski, a muzycznie całość poprowadzi Jan Tomasz Adamus.

 „Così fan tutte” (Fot. materiały prasowe) „Così fan tutte” (Fot. materiały prasowe)

Zupełną nowością będzie natomiast „Der goldene Drache” („Złoty smok”) Pétera Eötvösa. Muzyka węgierskiego kompozytora zainspirowana została librettem Rolanda Schimmelpfenniga opowiadającym o życiu dalekowschodnich emigrantów w Europie. To pełna szalonych, nieprawdopodobnych wypadków tragikomedia, podważająca jednocześnie nasze myślenie o tym, jak powinna wyglądać sztuka zaangażowana społecznie i poruszająca ważne problemy świata, w którym żyjemy. Wyreżyseruje ją Karolina Sofulak (inscenizatorka zeszłorocznej „Vandy”), a zagra krakowska Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble pod wodzą Edo Frenkela w Małopolskim Ogrodzie Sztuki. Premiera w marcu.

Wreszcie maj i maj i mozartowskie arcydzieło „Cosi fan tutte”, które na żywo odegrane zostanie w krakowskim Teatrze Łaźnia Nowa.

Wszystkie spektakle będą dostępne na platformie .

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze