1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni
  4. >
  5. Filmy konkursowe na 46. FPFF – wiemy, jakie tytuły zawalczą o Złote i Srebrne Lwy

Filmy konkursowe na 46. FPFF – wiemy, jakie tytuły zawalczą o Złote i Srebrne Lwy

O Złote i Srebrne Lwy w Konkursie Głównym 46. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni powalczy 16 filmów, w tym 6 debiutów reżyserskich. (Fot. materiały prasowe)
O Złote i Srebrne Lwy w Konkursie Głównym 46. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni powalczy 16 filmów, w tym 6 debiutów reżyserskich. (Fot. materiały prasowe)
Wiemy już, jakie filmy będą rywalizować o Złote i Srebrne Lwy w Konkursie Głównym 46. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Znamy też tytuły, które wystartują w Konkursie Filmów Krótkometrażowych oraz w Konkursie Filmów Mikrobudżetowych.

Do Konkursu Głównego 46. FPFF zakwalifikowało się 16 filmów, w tym 6 pełnometrażowych debiutów reżyserskich i 3 drugie filmy reżyserów. Wyboru filmów dokonał Dyrektor Artystyczny Festiwalu Tomasz Kolankiewicz, wraz z organem doradczym (filmoznawczynią Pauliną Kwiatkowską, krytyczką filmową Adrianą Prodeus, reżyserami filmowymi: Pawłem Maśloną i Januszem Zaorskim) oraz Komitetem Organizacyjnym. Prezentujemy wyniki festiwalowej selekcji:

„Bo we mnie jest seks”, reż. Katarzyna Klimkiewicz

„Bo we mnie jest seks” to ważny fragment życia Kaliny Jędrusik (Maria Dębska), o której śmiało można powiedzieć, że jest największą ikoną polskiej popkultury. To historia wzlotów i upadków jej zawrotnej kariery. Wydarzeniom z życia Jędrusik towarzyszy atmosfera szalonej zabawy środowiska ówczesnej śmietanki towarzyskiej.

„Ciotka Hitlera”, reż. Michał Rogalski

Lata 40. XX wieku. Leon wraz z synami pracuje na Wiśle jako piaskarz. Pewnego dnia mężczyźni wyławiają z rzeki kobietę i jej małą córkę. Okazuje się, że są Żydówkami, które uciekły z Warszawy, w której nie mogły dalej się ukrywać. Leon podejmuje heroiczną walkę o ich przetrwanie. Daje kobietom schronienie w swoim domu ryzykując życiem własnej rodziny.

„Hiacynt”, reż. Piotr Domalewski

"Hiacynt" to thriller osadzony w latach 80., który opowie kryminalną historię śledztwa prowadzonego w sprawie seryjnego mordercy gejów. Jego głównym bohaterem będzie Robert, młody milicjant "z zasadami", który wpada na trop groźnego przestępcy. W toku śledztwa poznaje Arka i postanawia wykorzystać go jako informatora.

„Inni ludzie”, reż. Aleksandra Terpińska

"Inni ludzie" to hipnotyzująca opowieść o desperackim poszukiwaniu miłości. Historia ludzi uwikłanych w miłosny trójkąt w czasach rozpadu więzi, dożywotnich kredytów, diet pudełkowych, taniego wina i nieustającego szumu social mediów. Ludzi miotających się w labiryncie bulwarów i zaułków pulsującego w rytmie rapu miasta Warszawy.

(Fot. materiały prasowe) (Fot. materiały prasowe)

„Lokatorka”, reż. Michał Otłowski

Spokój mieszkańców pewnej warszawskiej kamienicy burzy pojawienie się rzekomego, prawnego właściciela budynku, który zmusza kolejne rodziny do wyprowadzki. Najbardziej zdeterminowana w walce o prawo do swego mieszkania jest Janina Markowska. Kobieta nie zamierza opuścić domu, w którym jej rodzina mieszka od ponad 70 lat. Kiedy jednak Janina znika w tajemniczych okolicznościach, policja rozpoczyna dochodzenie.

(Fot. materiały prasowe) (Fot. materiały prasowe)

„Moje wspaniałe życie”, reż. Łukasz Grzegorzek

Historia kobiety, która nie chce być już grzeczną dziewczynką. Czy jednak wystarczy jej odwagi, by się zbuntować, zatrząść posadami małżeństwa, stracić reputację i sięgnąć po to, na czym naprawdę jej zależy? W nakreślonej z empatią i fenomenalnie zagranej przez Agatę Buzek postaci przejrzy się mnóstwo kobiet, które złożyły kawałek siebie na ołtarzu cudzych oczekiwań.

„Mosquito State”, reż. Filip Jan Rymsza

Kameralny i zarazem imponujący wizualnym rozmachem, trzymający w napięciu, świetnie zagrany film Filipa Jana Rymszy jest komentarzem do pamiętnego krachu z 2008 roku. Jednocześnie to przestroga przed rzeczywistością sterowaną przez algorytm, a także pochwała nieprzewidywalnego: samego życia, w którym drobna zmiana rutyny może wstrząsnąć posadami systemu.

„Najmro. Kocha, kradnie, szanuje”, reż. Mateusz Rakowicz

„Najmro. Kocha, kradnie, szanuje” to komedia akcji inspirowana życiem Zdzisława Najmrodzkiego, legendarnego „króla ucieczek”, który wymknął się organom ścigania aż 29 razy. Kobiety go kochały, a mężczyźni podziwiali. W filmie zobaczymy m.in. Dawida Ogrodnika, Roberta Więckiewicza, Rafała Zawieruchę, Jakuba Gierszała, Olgę Bołądź oraz Maszę Wągrocką.

„Powrót do Legolandu”, reż. Konrad Aksinowicz

„Powrót do Legolandu” to opowieść o chorobie alkoholowej dotykającej całą rodzinę. Jest początek lat 90. 13-letni Tomek mieszka wraz z matką we Wrocławiu. Chłopiec wychowuje się bez ojca, który wyemigrował do USA. Pewnego dnia głowa rodziny nieoczekiwanie wraca. W życiu Tomka pojawia się kolorowy telewizor, klocki Lego, buty Nike i wymarzony magnetowid. Szczęście rodziny nie trwa jednak długo.

(Fot. materiały prasowe) (Fot. materiały prasowe)

„Prime Time”, reż. Jakub Piątek

„Prime Time” to debiut reżyserski Jakuba Piątka, z Bartoszem Bielenią i Magdaleną Popławską w rolach głównych. Akcja filmu rozgrywa się w sylwestrową noc 1999 roku. Uzbrojony mężczyzna wchodzi do studia telewizyjnego i bierze zakładników. Jego celem jest wejście na wizję podczas prime time'u. Czy zdobędzie się na odwagę, aby powiedzieć światu, co naprawdę myśli?

„Przejście”, reż. Dorota Lamparska

W wyniku nawałnicy został uszkodzony most łączący świat żywych ze światem umarłych. W związku z tym, wiadomość o jej śmierci, dociera do Marii z opóźnieniem. Maria jak gdyby nic, wychodzi do pracy, ale ludzie wokół zaczynają ją lekceważyć. Widzą ją bliscy, dla innych staje się obojętna. Bohaterka nie wie co zrobić, więc wraca do domu rodzinnego.

(Fot. materiały prasowe) (Fot. materiały prasowe)

„Sonata”, reż. Bartosz Blaschke

Poruszająca historia muzyka Grzegorza Płonki z Murzasichla pokazuje niesamowitą, okupioną ogromnym wysiłkiem i walką drogę do osiągnięcia niemożliwego. Zdiagnozowany jako dziecko autystyczne Grzegorz żyje w swoim hermetycznym świecie, nie potrafiąc nawiązać kontaktu z innymi. W wieku kilkunastu lat okazuje się, że przyczyną jego izolacji nie jest autyzm, tylko niedosłuch, pod którym skrywa się wielki talent muzyczny.

(Fot. materiały prasowe) (Fot. materiały prasowe)

„Śmierć Zygielbojma”, reż. Ryszard Brylski

Londyn, 1943 rok. Brytyjski reporter bada sprawę samobójczej śmierci tajemniczego przybysza z Polski. Wkrótce okazuje się, że trafił na historię tak dramatyczną, że cały świat powinien o niej usłyszeć. Zmarły nazywał się Szmul Zygielbojm. Młody dziennikarz zrobi wszystko, by prawda ujrzała światło dzienne. „Śmierć Zygielbojma” to poruszająca historia heroicznej walki jednego człowieka o to, by świat dostrzegł tragedię milionów.

„Wszystkie nasze strachy”, reż. Łukasz Ronduda i Łukasz Gutt

Oparta na faktach, przejmująca historia wychowanego na wsi i zaangażowanego w działalność Kościoła katolickiego artysty. Daniel cieszy się szacunkiem wspólnoty wiejskiej, kiedy odważnie wspiera walkę o jej sprawy. Jest zakochany w chłopcu z sąsiedztwa - Olku, jednak ich relacja rozwija się w ukryciu. Wszystko jednak zmienia się, gdy nastoletnia przyjaciółka chłopaka popełnia samobójstwo.

(Fot. materiały prasowe) (Fot. materiały prasowe)

„Zupa nic”, reż. Kinga Dębska

Kinga Dębska, reżyserka „Zabawy zabawy”, powraca z nowym filmem, dzięki któremu cofniemy się do czasów PRL-u, aby ponownie spotkać się z Martą i Kasią - siostrami, które w hicie „Moje córki krowy” próbowały odbudować swoją relację. Teraz spotkamy je kilkanaście lat wcześniej; jeszcze gdy były nastolatkami, którym przyszło żyć w jaskrawo barwnych czasach.

„Żeby nie było śladów”, reż. Jan P. Matuszyński

„Żeby nie było śladów” to najnowsze dzieło Jana P. Matuszyńskiego, reżysera obsypanej nagrodami "Ostatniej rodziny" i serialu "Król". Produkcja przedstawia historię zbrodni, która poruszyła cały naród - śmiertelnego pobicia maturzysty Grzegorza Przemyka. W maju 1983 roku władze PRL zaangażowały cały swój aparat państwowy, by zatrzeć okoliczności tej śmierci.

Do Konkursu Filmów Krótkometrażowych 46. FPFF zakwalifikowały się 24 filmy wyprodukowane przez szkoły filmowe oraz niezależnych producentów, a także w ramach programu „30 minut” Studia Munka – Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Wyboru również dokonał Dyrektor Artystyczny, wspierając się rekomendacją powołanych przez siebie doradców (filmoznawczyni Diana Dąbrowska i historyk filmu Maciej Gil).

  • „Droga”, reż. Edyta Wróblewska
  • „Fools Gold”, reż. Shailesh Singh
  • „Gęś”, reż. Maria Wider
  • „Gniazdo”, reż. Gracjana Piechula
  • „Jeszcze jeden koniec świata”, reż. Agnieszka Kot
  • „Jeszcze na chwilę”, reż. Zuzanna Gorczycka
  • „Mój brat rybak”, reż. Alicja Sokół
  • „Mój syn zamyka się w łazience”, reż. Kuba Januszewski
  • „Niewolnik”, reż. Grzegorz Piekarski
  • „Ostatni Film Przed Końcem Świata”, reż. Agnieszka Kalińska
  • „Pan Młody”, reż. Jan Saczek
  • „Przypadek Jana Pampucha”, reż. Mikołaj Piszczan
  • „Rajski dom”, reż. Adelina Borets
  • „Rozwiązanie”, reż. Katarzyna Sikorska
  • „Samogłów”, reż. Jakub Prysak
  • „Skafander Klingerta”, reż. Artur Wyrzykowski
  • „Skowyt”, reż. Bartosz Brzeziński
  • „Stancja”, reż. Adrian Apanel
  • „Synthol”, reż. Piotr Trojan
  • „Szczeliny”, reż. Magdalena Gajewska
  • „Szereg syczący”, reż. Marcin Kluczykowski
  • „The Hero”, reż. Milena Dutkowska
  • „Warzywa i owoce”, reż. Maciej Jankowski
  • „Windą w Kosmos”, reż. Zuzanna Ciosmak

W trzeciej sekcji konkursowej, Konkursie Filmów Mikrobudżetowych, znalazły się filmy zakwalifikowane zgodnie z zasadami Programu Operacyjnego PISF Produkcja filmowa.

  • „Dzień, w którym znalazłem w śmieciach dziewczynę”, reż. Michał Krzywicki
  • „Po miłość / Pour l’amour”, reż. Andrzej Mańkowski
  • „Piosenki o miłości”, reż. Tomasz Habowski
  • „1:11”, reż. Miron Wojdyło
  • „Magdalena”, reż. Filip Gieldon

46. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych odbędzie się w terminie 20-25 września 2021 roku w Gdyni.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze