1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Sztuka

„Beethoven i szkoła holenderska” – balet z muzyką mistrza

(Fot. materiały prasowe)
(Fot. materiały prasowe)
Już dziś, 18 maja, po raz pierwszy na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej spotkają się trzej najwybitniejsi holenderscy choreografowie, którzy zaprezentują studium relacji ciała, przestrzeni i muzyki. Polski Balet Narodowy zaprasza na niezwykły wieczór baletowy z muzyką Beethovena

Na zaproszenie Krzysztofa Pastora, dyrektora Polskiego Baletu Narodowego, publiczność Teatru Wielkiego – Opery Narodowej będzie miała niepowtarzalną okazję doświadczyć prac trzech wybitnych choreografów: Hansa van Manenaa, Toer van Schayka i Teda Brandsena, najwybitniejszych przedstawicieli holenderskiej szkoły tańca, którzy tworzą w Holenderskim Balecie Narodowym (HET). Zaprezentują oni wyjątkowe choreografie ukazujące możliwości i piękno ludzkiego ciała, które staje się narzędziem pozwalającym widzowi ujrzeć muzykę.

(Fot. materiały prasowe) (Fot. materiały prasowe)

Wieczór otworzy „Grosse Fuge”, jedna z najsłynniejszych choreografii Hansa van Manena, dzieło z 1971 roku stworzone dla zespołu Nederlands Dans Theater w oparciu na utworach Ludwiga van Beethovena. Uwaga choreografa skupia się przede wszystkim na ciałach tancerzy – partnerki i partnera, ale też całej grupy poruszanej i rzeźbionej pod wpływem muzyki, urzeczywistnionej poprzez swoją cielesność i odniesienie do tego, co męskie i kobiece, a zarazem umiejscowionej w uniwersalnej, czystej przestrzeni sceny.

Światową premierę na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej będzie miała „Eroica Variations” Teda Brandsena – choreografia inspirowana osobowościami artystycznymi tancerzy Polskiego Baletu Narodowego. Na ich kunszcie powstanie zupełnie nowy balet specjalnie dla warszawskiej sceny.

(Fot. materiały prasowe) (Fot. materiały prasowe)

Wieczór zakończy dzieło choreografa i scenografa Toera van Schayka, znanego już warszawskiej publiczności jako twórcy (wspólnie z Waynem Eaglingiem) przedstawienia „Dziadka do orzechów i króla myszy” z muzyką Piotra Czajkowskiego. W 1986 roku sięgnął on w Holenderskim Balecie Narodowym po jedno z największych arcydzieł symfonicznych – dionizyjską VII Symfonię A-dur op. 92 Beethovena, którą Richard Wagner trafnie nazwał „apoteozą tańca”. Ten balet van Schayka do dziś fascynuje oryginalnym rozwiązaniem plastycznym i ściśle zespoloną z muzyką piękną kompozycją ruchu tancerzy w klarownej przestrzeni scenicznej.

(Fot. materiały prasowe) (Fot. materiały prasowe)

Premiera baletu „Beethoven i szkoła holenderska” już dziś, 18 maja, o godz. 19.00. Kolejne spektakle odbędą się 19, 20, 21 maja oraz 2,3 i 4 czerwca z wykorzystaniem słynnych dzieł Ludwiga van Beethovena i pod dyrygenturą Alekseia Baklana.

Więcej informacji na stronie: https://teatrwielki.pl

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze