1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. REKLAMA

Przegląd aktualnych wystaw

materiały prasowe
materiały prasowe
Zobacz galerię 18 Zdjęć

Polecamy ciekawe naszym zdaniem wystawy sztuki w galeriach i muzeach.

"Wierność obrazów. René Magritte i fotografia" - Kraków

Melonik, pan w meloniku, deszcz panów w płaszczach, z melonikami na głowie – z tym kojarzy się nam twórczość René Magritte'a. Wystawę zdjęć belgijskiego surrealisty można oglądać w Krakowie

Jedną z najbardziej znanych prac Magritte'a. jest obraz przedstawiający fajkę i opatrzony podpisem „To nie jest fajka”. Malarz nadał mu tytuł „Zdradliwość obrazów”. No właśnie, czy to co widzimy, nie jest przypadkiem zdradliwe? Czy nie ulegamy ułudzie i odbieramy ludzi oraz rzeczy w sposób jaki sobie sami narzuciliśmy albo w jaki zostaliśmy ukształtowani. Pamiętamy lekcje języka polskiego, na których interpretowaliśmy słowa z „Granicy” Nałkowskiej: "Jest się takim jak myślą ludzie, nie takim jak myślimy my." Nie ma nic pewnego. Już nawet to jak sami siebie postrzegamy nie jest ważne. Można się pogubić, zestresować, najlepiej usnąć i śnić.

Obrazy Magritte'a są jak marzenia senne. Czasami sny wracają do nas. Przenosimy się w to samo miejsce, gdzie pojawiają się te same postacie. Do belgijskiego artysty przychodzi chyba pan w meloniku. Przypomina on urzędnika, jak z „Procesu” Kafki. Towarzyszą mu różne atrybuty, najczęściej zielone jabłko. Na jednym z obrazów widzimy deszcz takich panów. Ten motyw wykorzystywany jest często przez innych artystów. Sztuka Magritte'a miała duży wpływ na rozwój pop-artu.

Na Belga wpłynęła zaś przyjaźń z Giorgio de Chirico, prekursorem surrealizmu. W tym duchu powstał w 1926 roku „Zagubiony dżokej”,  uznany za surrealistyczny manifest Magritte'a. Na styl artysty miały również wpływ przeżycia z dzieciństwa. Kilkunastoletni chłopiec przeżył samobójstwo matki. Zobaczył wyłowione z wody ciało kobiety, jej głowa osłonięta była nocną koszulą. Twarze otulone całunem mają jego „Kochankowie”, to kolejny z powtarzających się motywów w jego twórczości.

Pierwszą indywidualną wystawę Magritte miał tuż przed trzydziestką, w 1927 roku w Brukseli. W tym samym roku wyprowadził się ze żoną i jedyną modelką Geogette Berger do Paryża. Swoją ukochaną uwiecznił między innymi na fotografiach, które możemy oglądać na wystawie "Wierność obrazów. Rene Magritte i fotografia" w galerii Międzynarodowego Centrum Kultury (MCK) w Krakowie.

Tytuł został zaczerpnięty z nazwy zorganizowanej w 1976 r., już po śmieci malarza (15 sierpnia 1967 r.), ekspozycji "Wierność obrazów", nawiązującej z kolei do "Zdradliwości obrazów".  Magritte traktował fotografię jako hobby, bawił się nią. Ustawiał swoich przyjaciół w dziwnych, zabawnych sytuacjach. Na zdjęciach widzimy między innymi Louisa Scutenaire’a, jego żonę Irène Hamoir, Paula Nougé, Marcela Lecomte’a, Marcela Marïena  Camille’a Goemansa i Paula Colineta. Fotografował nie tylko chwile spędzane z bliskimi, rejestrował miejsca, w których przebywał. Utrwalił w ten sposób kawałek historii. Czy wiernie? Tego nie wie nikt.

Galeria Wystawa włączona do programu festiwalu Miesiąc Fotografii w Krakowie 2012 Wystawa czynna od wtorku do niedzieli w godzinach 10.00–18.00 W każdą niedzielę zwiedzanie wystawy z przewodnikiem: godz. 12.00 w języku polskim godz. 16.00 w języku angielskim

Wystawę można zwiedzać do 10 czerwca



Sztuczność - Fundacja Archeologia Fotografii, Warszawa

Do 19 maja w siedzibie Fundacji Archeologia Fotografii oglądać możemy zdjęcia Karoliny Breguły, Michała Jelskiego i Krzysztofa Pijarskiego.

Młodzi artyści pokazują nam jak odbierają sztukę. Fotografia nie służy im do rejestracji rzeczywistości, interpretują to co zostało już wytworzone. Każdy na swój sposób. Sami są artystami wszechstronnymi.

Breguła jest znana między innymi z projektu "Karolina Breguła / Zofia Chomętowska. Fotografie korekcyjne". Artystka wybrała fotografie z bogatego archiwum Chomętowskiej i umieściła je na murze przy klubie Cud nad Wisłą, przy skwerze Tekli Bądarzewskiej, ul. Kruczej, ul. Widok, ul. Oboźnej, ul. Chłodnej, w podziemiach dworca Zachodniego oraz w swoim mieszkaniu przy ul. Koszykowej. Obecnie pracuje nad filmem Fire-followers”.

Michał Jelski urodził się w Gorzowie Wielkopolskim, mieszka i pracuje w Glasgow, w Szkocji. Miał wiele wystaw w kraju i zagranicą, między innymi wystawę indywidualną „Chrzest” w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie. Krzysztof Pijarski jest historykiem sztuki,  fotografuje i uczy łódzkiej Filmówce. Obecnie przygotowuje pracę doktorską poświęconą Michaelowi Friedowi, modernizmowi i fotografii.

Fundacja Archeologia Fotografii jest instytucją, która dba o archiwa i promuje ambitne projekty fotograficzne. Jednym z nich są „Żywe archiwa”, jego celem jest przypomnienie dorobku klasyków fotografii, poprzez wypowiedzi współczesnych artystów.

Finisaż wystawy odbędzie się 19 maja, w czasie Nocy Muzeów.

Sztuczność. Karolina Breguła, Michał Jelski, Krzysztof Pijarski Fundacja Archeologia Fotografii Andersa 13, klatka VII, domofon 112

Wystawa czynna do 19 maja 2012

 

E-słodowy  - Galeria Starter - Warszawa

Fundacja Archeologia Fotografii zaprasza również do swoich sąsiadów – Galerii Starter na wystawę Bownika E-słodowy. Artysta pokazuje jak zjawiska technologiczne oddziałują na codzienne życie

Pamiętamy dobrze Adama Słodowego, który przez 24 lata uczył w programie „Zrób to sam” majsterkowania. Pokazywał jak z niczego zrobić coś, by w pełnym bubli PRL-u jakoś funkcjonować. Bownik przyglądał się pasjonatom gier komputerowych, którzy tworzą narzędzia ułatwiające im pracę przy komputerze. Skojarzył działania Słodowego z pomysłowością komputerowców, pokazuje ich mobilną platformę pod monitor, miękką podkładkę pod łokieć i kabel, który można  przylepić do nadgarstka.

 E-słodowy ,

ul. Andersa 13 Warszawa Galeria czynna: pon-ptk, godz.: 12.00-18.00

Wystawa można oglądać do 17 maja

 

(Miasto). Masa. Maszyna. Fotodizajn 2. - Galeria Asymetria

Kolejną warszawska wystawą, w której maczała palce Fundacja Archeologia Fotografii jest (Miasto). Masa. Maszyna. Fotodizajn 2. w Galerii Asymetria

Tytuł wystawy nawiązuje do tekstu „Miasto.Masa. Maszyna” poety i krytyka Tadeusza Peipera, opublikowanego w 1922 r. w drugim numerze “Zwrotnicy”, w którym  kreślił wizję Polski niezależnej, otwartej na nowoczesność w sztuce, sprzeciwiał się zwrotowi ku tradycji. Miasto, masę i maszynę Peiper uznał symbole nowoczesności, a ich skrót "3×M" stał się hasłem awangardy. Czas na nią w architekturze nadszedł dopiero po wojnie.

Na wystawie w Asymetrii zobaczymy budowle Polski komunistycznej utrwalone na fotografiach Zbigniewa Dłubaka, Wojciecha Plewińskiego, Mikołaja Grospierre'a, Wiktora Pentala,  Tadeusza Sumińskiego  i Tomasza Szerszenia.

(Miasto). Masa. Maszyna. Fotodizajn 2. ul. Jakubowska 16 wystawa czynna do 15 czerwca
Andrzej Pągowski/Plakaty i Grafiki/35 lat pracy twórczej – Galeria Grafiki i Plakatu

Tylko do 9 maja mamy czas, żeby wybrać się do Galerii Grafiki i Plakatu na wystawę świętującą 25 lat pracy twórczej Andrzeja Pągowskiego, artysty znanego głównie dzięki swoim plakatom, a stworzył ich ponad tysiąc.

Pągowski ukończył Wydział Plakatu w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu, bronił się u profesora Waldemara Świerzego.  W świecie plakatu zadebiutował „Mężem i żoną” (do sztuki Aleksandra Fredry). Znane są również jego plakaty filmowe np. „Człowiek z żelaza” oraz społeczne - kto nie zna jego plastycznego komentarza do akcji „Palenie jest do dupy”?

Artysta jest doceniany w kraju i zagranicą. Zdobył kilkadziesiąt nagród i wyróżnień. Wielokrotnie uczestniczył w konkursie "The Hollywood Reporter" w Los Angeles, zdobył cztery razy pierwszą nagrodę, między innymi za plakat do musicali Hair. W 2005 roku został odznaczony Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski.

Pągowski jest człowiekiem renesansu - ilustruje, projektuje okładki książek i płyt. Tworzy scenografie teatralne i telewizyjne, pisze scenariusze. Był dyrektorem artystycznym i graficznym wielu pism, między innymi magazynu "Playboy". Od 1989 roku pracuje również w reklamie, jest dyrektorem kreatywnym i właścicielem firmy KreacjaPro.

Andrzej Pągowski/Plakaty i Grafiki/35 lat pracy twórczej ul. Hoża 40 Warszawa Wystawa czynna do 9 maja
 

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze