Challenge rozpoczął się prawie rok temu, jednak niektóre muzea dalej prześcigają się w publikacji najbardziej odrażających eksponatów dostępnych w ich zasobach. W ten sposób muzea na całym świecie starają się walczyć nie tylko z nudą i lockdownem, ale dalej wzbudzać zainteresowanie odbiorców i zaciekawiać ich swoimi zbiorami.
Inicjatywa wyszła od Yorkshire Museum znajdującego się w miejscowości York, w Wielkiej Brytanii. Pracownicy muzeum zaprezentowali wówczas na swoim twitterowskim koncie jeden z eksponatów przedstawiający… pukiel włosów kobiety z Rzymu z przełomu III i IV w. Pod hashtagiem #CreppiestObject zaczęły pojawiać się coraz nowsze wpisy prezentujące inne ciekawe i w przeważającej mierze odrażające dzieła.
MUSEUMS ASSEMBLE! It’s time for #CURATORBATTLE! 💥
Today’s theme, chosen by you, is #CreepiestObject!
We’re kicking things off with this 3rd/4th century hair bun from the burial of a #Roman lady, still with the jet pins in place…
CAN YOU BEAT IT? 💥 pic.twitter.com/ntPiXDuM6v
— Yorkshire Museum (@YorkshireMuseum) April 17, 2020
Jednym z najbardziej przerażających eksponatów okazała się… syrenka znajdująca się w muzeum Natural Sciences NMS w Edynburgu. Pozostałe zbiory prezentowane były przez placówki z całego świata m.in. przez Muzeum Historii Naturalnej z Niemiec, York Art Gallery, Brampton Museum, czy The National Museum of Toys and Miniatures z Missouri. Przez niecały rok w wyzwaniu wzięło udział wiele muzeów, które prezentowały takie dziwadła, jak chociażby: wypchanego lisa z ludzką twarzą, połączenie małpy i ryby, odciętą nogę zamieniona w zwierzę czy… stado szczurów splątanych ogonami.
As you might imagine, @YorkshireMuseum there are many strange things in the Boscastle @witchmuseum but I reckon the #CreepiestObject is this uncanny taxidermy with death mask – although the museum curators might want to suggest something else for #CURATORBATTLE? pic.twitter.com/UuQcKRWDmA
— helen cornish (@helenmcornish) April 21, 2020
Anyone in the museum world got a rat king in the collection? Surely it’s the top trumps of creepy collection items?! https://t.co/BdAIG0ATNS #CURATORBATTLE #CreepiestObject
— Beckie Senior (@BeckieSenior) April 17, 2020
Wśród ciekawszych eksponatów znalazły się również takie, które wzbudziły w oglądających nie tylko odrazę, ale również zaciekawiły swoją oryginalnością. Ogromne emocje wzbudziła tu chociażby XVII wieczna maska chroniąca przed zarazą oraz… nietoperz zamknięty w butelce.
Thanks for thinking of us @HottyCouture and wow, will we be having nightmares tonight with all these #CreepiestObject|s ! Here is the one we just can’t hide from you, one of our many creepy gems – our Plague Mask (1650/1750)! #curatorbattle pic.twitter.com/JrMjqAJSIM
— Deutsches Historisches Museum (@DHMBerlin) April 17, 2020
Strong contender for our #CreepiestObject is a microbat in a bottle, from Central Australia. We’re not quite sure how it got in there either.
(Do we get bonus points for the TP mount?) pic.twitter.com/o2LW7wTHLG
— Museum and Art Gallery of the Northern Territory (@MAG_NT) April 22, 2020
„Wspaniale, że możemy wraz z innymi muzeami dzielić się naszymi kolekcjami z ludźmi, kiedy nasze drzwi są zamknięte. Mamy tylko nadzieję, że nie przyprawiliśmy nikogo o koszmary!” – powiedziała Millicent Carroll z York Museums Trust, organizacji sprawującej pieczę nad Yorkshire Museum.
Jak już będzie to możliwe, z chęcią wybierzemy się, aby zobaczyć niektóre z nich na żywo!
What is this!? It is believed that Japan exported this type of mermaid mummies to Europe during the nineteenth century! This is a replica made from a monkey torso and a salmon tail using a similar method from that time.#CURATORBATTLE
National Museum of Japanese History pic.twitter.com/PIL1zesP6b— 国立歴史民俗博物館(歴博) (@rekihaku) April 23, 2020
GUYS we know we have already won. This severed lower leg by Kerry Jameson has sprouted its own legs and a rather beastly head. @COCAYork #RethinkCeramics pic.twitter.com/Ip84aNacUX
— York Art Gallery (@YorkArtGallery) April 17, 2020
The @YorkshireMuseum challenged curators to choose the #CreepiestObject in their collection. Menil curator Michelle White selected this work by Robert Gober made up of beeswax and human hair in response. Thank you, @HoustonChron, for highlighting it: https://t.co/1HGUtjw0jq pic.twitter.com/pcDhd56dDT
— The Menil Collection (@MenilCollection) April 28, 2020
- Polecane
- Popularne
- Najnowsze