1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Styl Życia

Europejczycy na rowerach - pieniądze dla rowerzystów we Włoszech i Anglii

W zatłoczonych miastach jazda rowerem może być najlepszym rozwiązaniem. (fot. iStock)
W zatłoczonych miastach jazda rowerem może być najlepszym rozwiązaniem. (fot. iStock)
Jazda na rowerze sprzyja odchudzaniu, poprawia kondycję, a przede wszystkim przyczynia się do poprawy jakości powietrza. Nic więc dziwnego, że rządy niektórych państw chcą wesprzeć ten rodzaj transportu. W ostatnich miesiącach nowe rozwiązania wprowadzają Włosi, Anglicy i Francuzi. Politycy podkreślają, że propagowanie zdrowego stylu życia ma też pośrednio pomóc w walce z koronawirusem.

Z miłości do jednośladów słynie przede wszystkim Holandia. W państwie, gdzie propagowany jest ekologiczny sposób przemieszczania się, wiele firm wypłaca zatrudnionym osobom dodatek (fietsenvergoeding) za dojazd do pracy rowerem. Profitem dla pracodawców są nie tylko wydajniejsi pracownicy (zdrowsi i bardziej dotlenieni), ale również zniżki podatkowe za wypłacany dodatek.

Nie trzeba jednak aspirować do bycia rowerowym eldorado. Najważniejsza jest odpowiednia infrastruktura, przystępne ceny rowerów i dobre chęci mieszkańców, aby zmienić sposób poruszania się po mieście. Z tym ostatnim nie jest najgorzej. Coraz więcej Europejczyków, w tym też Polaków, przesiada się na rower. Sprzedaż rowerów wzrosła w ostatnich miesiącach w Kanadzie, w Australii, w Stanach Zjednoczonych i w wielu krajach Europy. Jazda rowerem pomaga uniknąć przemieszczania się zatłoczonymi autobusami i tramwajami.

Włosi na rowerach

Najwięcej rowerzystów przybywa we Włoszech. Po zakończonym lockdown Włosi kupują więcej rowerów i coraz chętniej z nich korzystają. Jak podaje ANCMA, związek zawodowy producentów rowerów i motocykli, w maju różnica z poprzednim rokiem wynosiła 60 % - o tyle zwiększyła się sprzedaż rowerów.

Trudno się zresztą dziwić. Jazda na rowerze to dla Włochów nie tylko sposób na odreagowanie trzymiesięcznej izolacji i braku możliwości uprawiania sportów na świeżym powietrzu, ale również oszczędność czasu i pieniędzy. Znalezienie miejsca parkingowego w nadmorskich miejscowościach lub z centrach miast graniczy z cudem. Nieraz na szukanie miejsca trzeba poświęcić do godziny czasu. Poza tym w wielu miejscach płaci się za parking także wieczorem oraz w weekendy.

Włoski rząd zapowiedział, że dofinansuje obywatelom zakup rowerów i hulajnóg. Projekt ma ruszyć we wrześniu. Dofinansowanie ma wynieść do 500 euro na osobę. O dofinansowanie będą mogły ubiegać się osoby zameldowane w dużych miastach (powyżej 50 tys. mieszkańców) lub w miastach powiatowych. Kolejne włoskie inicjatywy to utworzenie nowych ścieżek rowerowych. Prezydent Rzymu obiecał utworzenie 150 km nowych ścieżek. Z kolei w Mediolanie planuje się utworzenie 60 km nowych ścieżek rowerowych. Ponadto Mediolan ma być „miastem 30”, czyli aglomeracją miejską, w której obowiązywać będzie ograniczenie prędkości do 30 km/h zamiast 50. Ograniczenie ma dotyczyć 60% całej sieci dróg miejskich.

Zdrowsi Anglicy

W Wielkiej Brytanii jest jeden z najwyższych odsetków ludzi otyłych (około 28% społeczeństwa). Dlatego też brytyjski rząd chce zachęcić Anglików do zdrowszego stylu życia i tym samym do korzystania z rowerów. Na ten cel planuje wydać dwa miliardy funtów. Planowana jest m.in. rozbudowa sieci ścieżek rowerowych, lekcje jazdy na rowerze, dopłaty do napraw rowerów do kwoty 50 funtów, zwiększenie liczby parkingów ulicznych. Program zapowiedziany przez Borisa Johnsona ma przede wszystkim wspomóc odchudzanie Anglików.

W Londynie badają też możliwość realizowania „bike tube”, czyli sieci ścieżek rowerowych przebiegających dokładnie nad liniami metra.

Projekt dotowania napraw rowerów powstał również we Francji. Naprawy muszą być wykonywane w zarejestrowanych zakładach, aby można było ubiegać się o dofinansowanie w wysokości 50 euro. Prezydent Paryża Anna Hidalgo proponowała też, żeby do roku 2024 Paryż stał się miastem rowerowym w 100%.

Ciekawostką może być fakt, że poprzednia „rewolucja” w transporcie odbyła się również na fali kryzysu globalnego: kryzys energetyczny w 1973 r. zmienił właśnie takie kraje jak Holandia, która wówczas zainwestowała w ścieżki rowerowe. Dzięki temu dzisiaj 30% przemieszczeń w Holandii wykonuje się na rowerach.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze