1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Styl Życia

Bądź cierpliwa i nie bój się marzyć – kobieta na rynku pracy

(Fot. Lola Banet)
(Fot. Lola Banet)
Her impact to platforma edukacyjno-rozwojowa dla kobiet, które szukają pracy, chcą się przebranżowić albo poszerzyć swoje kompetencje. Rozmawiamy z jej założycielką Magdaleną Linke-Koszek.

Co rok od lat z raportu „Global Gender Gap” z Davos płynie podobna konkluzja: kobiety zarabiają tylko nieco ponad 60 proc. tego, co mężczyźni i nie istnieje ani jeden kraj na świecie, w którym zarabiałyby tyle samo, mimo kosmetycznych procentowych różnic w poszczególnych państwach. Dlaczego w XXI wieku kobietom jest wciąż ciężej zdobyć wysokie stanowisko i dorównać w zarobkach mężczyznom?
Zgadza się, mężczyźni zostają częściej menedżerami oraz lepiej zarabiają, chociaż to Europejki są lepiej wykształcone niż Europejczycy. Zmniejszyła się także luka w doświadczeniu zawodowym, powodowana zwykle urlopem macierzyńskim, którą kiedyś tłumaczono większość istniejących różnic w płacach. Obecnie wiele kobiet wykorzystuje takie przerwy do rozwijania własnych przedsięwzięć, albo rozwijania nowych kompetencji. Mimo wszystko luka w wynagrodzeniach utrzymuje się. Wpływa na to wiele czynników. Pierwszym na pewno jest rola firm, które kształtują różnice na poziomie zatrudnienia i płac, kierując się utartymi schematami, dyskryminującymi kobiety już na etapie rekrutacji. Są to nie tylko globalne korporacje, ale także środowiska akademickie, czy mniejsze firmy, które wprowadzają własne polityki płacowe. Drugą kwestią jest utrudniony dostęp do wielu zawodów dla kobiet. To jest spowodowane obecnymi wciąż stereotypami. Pomimo kampanii społecznych, kobiet wciąż nie ma w branży STEM, IT, lotniczej czy budowlanej, czyli stereotypowo „męskich” dziedzinach. A nie ma głównie dlatego, że po ukończeniu takich kierunków nie jest łatwo im znaleźć pracę. Przy okazji warto wspomnieć o wciąż utrwalanych w społeczeństwie stereotypach, że pielęgniarka to kobieta, a pilot to mężczyzna.

Czy na gorszą pozycję kobiet na rynku pracy może mieć wpływ macierzyństwo?
Istnieje takie zjawisko jak motherhood wage penalty czyli kara płacowa za macierzyństwo. Fakt, że matki mają niższe wynagrodzenia niż bezdzietne kobiety, jest dobrze udokumentowany licznymi badaniami. Nie oszukujmy się, macierzyństwo ma wpływ na gorsza pozycję kobiet na rynku pracy. Sama znam przykłady kobiet, które podczas rozmów kwalifikacyjnych były pytane o plany dotyczące zakładania rodziny, albo nawet o chęć posiadania potomstwa. Ja osobiście również spotkałam się z taką sytuacją. Podczas rozmów z potencjalnymi inwestorami przy zakładaniu Her impact, otrzymywałam pytania dotyczące mojej dyspozycyjności z uwagi na posiadanie dziecka, czy w ogóle możliwości połączenia własnej firmy z macierzyństwem.

Myślę, że nie ma jednej metody, aby się przed tym bronić. Najważniejsze, żeby o tym mówić i edukować. Im więcej kobiet będzie pokazywać, że się da, tym więcej będzie je naśladowało a na taką falę pracodawcy będą zmuszeni zareagować!

Problemem jest również to, że wiele kobiet nawet nie próbuje sięgać po więcej, nie walczy o to, co jest dla nich osiągalne. Dlaczego tak ciężko kobietom realizować swoje marzenia?
Pomimo posiadanych kwalifikacji, certyfikatów i zdobytego doświadczenia kobiety wciąż nie wierzą w siebie, potrzebują potwierdzenia u innych albo dużo dłużej zajmuje im docenienie siebie i sięganie po więcej. Jednak, kiedy już się odważą, robią to szalenie skutecznie i często fenomenalnie. Dlatego istnieją takie organizacje jak Her impact, które polegają na społeczności, wzajemnym motywowaniu się, wspieraniu w realizacji marzeń, zakładaniu biznesów, osiąganiu awansów i tym podobnych.

Jak konkretnie w Her impact chcecie i możecie pomagać kobietom w ich karierze?
Her impact jest pierwszą w Polsce platformą rekrutacyjną dla kobiet. Znajdują się na niej ogłoszenia o pracę, oraz materiały edukacyjne. Wszystko dostępne w trybie online, czyli o każdej porze dnia i nocy. Dodatkowo mamy także sieć ekspertów i ekspertek, które oferują konsultacje, sesje mentoringowe, czy coachingowe. Naszym celem jest tworzenie realnych narzędzi wspierających kobiety na ich ścieżkach kariery, czy to w korporacji czy tworzących własny biznes. Mamy już na tym polu sukcesy, wiele kobiet dzięki nam uwierzyło w siebie, znalazło pracę albo otworzyło własną firmę.

Jakie kobiety do Was trafiają?
Z platformy Her impact najczęściej korzystają kobiety w wieku 25-34. Wśród naszych użytkowniczek są jednak także panie po 40., które chcą się zainspirować albo otworzyć na nowych rozdział w ich życiu. To, co łączy nasze kobiety to ambicja i otwartość, która przejawia się w chęci pomocy drugiej kobiecie. Jestem dumna z tego, że tworzymy wspólnie tak zaangażowaną, wspierająca się grupę.

Czy możecie pomóc kobietom, które źle wybrały, albo po prostu tak im się życie ułożyło, że tkwią w zawodzie, który zupełnie nie jest dla nich.
Oczywiście, nigdy nie jest za późno na zmianę. Ruszamy od października z pełną wersją platformy Her impact, uruchamiamy moduł o nazwie Her Path. Jest to test kompetencji zawodowych oparty o Kotwice Scheina, który ukazuje nasze talenty, słabe i mocne strony, jak również daje nam pełną charakterystykę naszej osoby pod kątem pracy. Po wykonaniu takich testów dziewczyny mają przygotowane indywidulne ścieżki rozwoju - mogą korzystać z stworzonych przez nas materiałów edukacyjnych, które są odpowiednio dobrane i dopasowane do wyników ich testów kompetencji. Taki system ma pomóc każdej kobiecie dobrać dla niej strategię rozwoju, będącą w zgodzie z jej talentami. A więc nie ma tu złych odpowiedzi - jest czysta prawda o tym, jakie mamy talenty, do czego się nadajemy i w jakim kierunku warto się rozwijać.

Duży nacisk stawiacie na edukację, rozwój…
To nas wyróżnia w Polsce. Nie jesteśmy tylko siecią społecznościową i nie istniejemy tylko po to, aby kreować spotkania czy networking. Bardzo ważna częścią naszej działalności jest pomoc w rozwoju kariery, doradztwo zawodowe i realne wsparcie. Wierzymy, że tylko z takim podejściem uda nam się systemowo wprowadzić zmiany na rynku pracy w Polsce, a z czasem i za granicą.

Nazywasz się „ogarniaczką”. Myślę, że określenie to pasowałoby do większości kobiet łączących role rodzicielskie, zawodowe, rodzinne, często też społeczne. Niestety większość z nas w tej wielozadaniowości odkłada siebie na później. Wciąż na pierwszym miejscu chcemy zadowalać innych, zbawiać świat.
Uważam, że to określenie najlepiej pokazuje, jak my kobiety, wiele potrafimy zrobić. Jesteśmy matkami, żonami, partnerkami a przy okazji przedsiębiorczyniami, naukowcami i tak dalej. Mamy bardzo wiele ról i wszystkie staramy się ze sobą godzić. Przy takiej liczbie zadań często łatwo zapomnieć o sobie. W Her impact mamy mocno rozwinięty działy Mindfullness oraz pomocy psychologicznej, wsparcia terapeutów. Kobiety chętnie korzystają z tego wsparcia, na równi z poradnictwem dotyczącym rozwoju kariery. Work-life balance to nie tylko modny frazes, ale przede wszystkim podstawa naszych działań. Bardzo mocno na to stawiamy. Bez równowagi w życiu nie da się zrealizować marzeń.

Jesteś młodą mama, wychowujesz córkę. Jak chciałabyś wspierać i kształtować swoje dziecko, żeby zbudować w nim poczucie własnej wartości?
Moja córka od najmłodszych lat ma wizerunek mamy, która pracuje, realizuje się zawodowo a przy okazji pamięta o całej rodzinie, ma na głowie dom i stara się znajdować też czas dla siebie. Swoją postawą staram się jej pokazywać, że najważniejszy jest stosunek do samej siebie. To w jaki sposób ja siebie widzę, traktuję, wpływa na moje poczucie własnej wartości. Bardzo mocno stawiam na niezależność. O tym także jest mój nowy e-Book “Let’s Talk About (HER) Money”, który już będzie miał swoją premierę już 20 września w Her impact Store.

Let’s talk about her! money Inwestowanie w kobiety Inwestowanie przez kobiety Rozmowy z liderkami i liderami o pieniądzach Ebook dostępny w Herimpact.store od 20 września Let’s talk about her! money Inwestowanie w kobiety Inwestowanie przez kobiety Rozmowy z liderkami i liderami o pieniądzach Ebook dostępny w Herimpact.store od 20 września

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze