1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Styl Życia
  4. >
  5. Jak ludzie głusi odbierają muzykę? – dowiemy się z kampanii społecznej „Głośniej niż decybele”

Jak ludzie głusi odbierają muzykę? – dowiemy się z kampanii społecznej „Głośniej niż decybele”

Rusza kampania społeczna na rzecz osób głuchych w popkulturze. (Fot. materiały prasowe)
Rusza kampania społeczna na rzecz osób głuchych w popkulturze. (Fot. materiały prasowe)
Czy wiecie, że głusi czują muzykę całym ciałem? Niestety, są przy tym wykluczeni z popkultury, która z samego założenia powinna być egalitarna i dostępna dla wszystkich. W eterze wciąż panuje cisza na temat tych, którzy wiedzą o niej najwięcej. Przerywa ją kampania społeczna Polskiego Związku Głuchych, która startuje z teledyskiem zespołu UNMUTE.

Jak Głusi odbierają muzykę?

Uważa się, że ci, którzy nie słyszą, nie mogą czerpać przyjemności z muzyki. To nieprawda.

Osoby niesłyszące przede wszystkim czują muzykę poprzez drgania, wibracje, zwiększone basy. Czują ja całym swoim ciałem, tańczą i śpiewają muzykę w języku migowym i tym samym słuchają jej – mówi Krzysztof Kotyniewicz, prezes Polskiego Związku Głuchych.

Pomysł na kampanię „Głośniej niż decybele” narodził się z potrzeby edukacji społecznej na temat odbioru muzyki przez osoby głuche. Bo wbrew pozorom ci, którzy nie słyszą, kochają muzykę dokładnie tak samo jak osoby słyszące.

Czerpanie przyjemności z muzyki nie jest „zarezerwowane” tylko dla osób słyszących. Głusi odbierają fale dźwiękowe, a więc zjawiska muzyczne, jednak nie za pośrednictwem narządu słuchu. Stymulację wibracyjną wyczuwają całym swoim ciałem. Naukowcy udowodnili, że osoby głuche potrafią już od urodzenia przekładać drgania na wrażenia słuchowe, co daje im taką samą przyjemność jak osobom słyszącym. Historia ujawnia przykłady osób głuchych bądź z problemami wad słuchu, którzy zaistnieli w świecie muzyki dzięki ogromnej determinacji i pasji np. Evelyn Elizabeth Ann Glennie – światowej sławy szkocka perkusistka, która straciła słuch w wieku 12 lat, a kontynuowała swoją przygodę z muzyką, czy też Sean Forbes – amerykański twórca piosenek i raper, który stracił słuch w okresie niemowlęcym w wyniku zapalenia opon mózgowych, a nauczył się czerpać przyjemność z muzyki, odczuwając wibracje muzyczne.

Przykładów na to, że Głusi mają poczucie rytmu i... słuchają muzyki jest wiele, jednak pokazuje to również doświadczenie członków zespołu UNMUTE. Zespół, który powstał na potrzeby kampanii, składa się z głuchych członków.

„Tańczę kiedy mam ochotę, a nie kiedy mówią mi, że mogę. Nie słyszę żadnych ograniczeń”, „Nie słucham muzyki. Odbieram ją całym moim ciałem. To jest PIĘKNE!”, „Jestem głucha, jak cała moja rodzina. UNMUTE to pierwsza i najważniejsza w moim życiu lekcja muzyki”, „Nazywam się Zuza i jestem Głucha. Codziennie słucham muzyki i tańczę. Sama też tworzę teksty piosenek w PJM. Dzień bez muzyki jest dla mnie dniem straconym”, „Na co dzień tłumaczę muzykę na Polski Język Migowy. W UNMUTE tłumaczę, że Głusi też kochają muzykę”tak opisują swoje doświadczenia z muzyką i projektem UNMUTE głusi członkowie zespołu: Magdalena Wdowiarz, Julia Kramek, Alina Jagodzińska, Zuzanna Szymańska i Jakub Stanisławczyk.

Jako PZG chcemy zwrócić uwagę społeczeństwa na potrzeby osób głuchych. Chcemy powiedzieć stanowczo i wyraźnie, że mamy już dosyć barier i ograniczeń w dostępie do języka migowego. Osoby głuche są równoprawnymi obywatelami tak jak każdy z nas. Dlatego też wszystkie informacje powinny być dostępne w języku migowym. Projekt UNMUTE jest kontynuacją corocznych kampanii społecznych, które realizujemy z okazji Międzynarodowego Tygodnia Głuchych, zwracając uwagę na to, że osoby głuche są wśród nas i całe społeczeństwo powinno się o tym dowiedzieć” - dodaje Krzysztof Kotyniewicz.

Kampanię społeczną przygotował Polski Związek Głuchych z okazji Międzynarodowego Dnia Głuchych, który przypada zawsze w ostatnią niedzielę września.

Kampanii towarzyszy teledysk do singlowego utworu „Głośniej niż decybele”. Autorem tekstu utworu jest Michał Pakuła, muzykę skomponował Michał „FOX” Król, teledysk wyreżyserował Łukasz Zabłocki, natomiast zdjęcia do okładki singla wykonał Łukasz Ziętek.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze