1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Styl Życia

Popatrz. Powąchaj. Posmakuj. Nie wyrzucaj!

(Fot. Mathilde Langevin/Unsplash)
(Fot. Mathilde Langevin/Unsplash)
16 października obchodzimy Światowy Dzień Żywności. Co jest dobrą okazją, żeby pomyśleć o tym, co kupujemy i – zamiast zjeść – wyrzucamy. Ponad połowa marnowanej żywności pochodzi z naszych domów. W Polsce co sekundę do śmietnika trafia 150 kg jedzenia. Odpowiedzią ma być kampania „Często dobre dłużej”.

Czy hasło „Najlepiej spożyć przed…” oznacza: „Potem już nie wolno”? Nie do końca. Producent umieszczając datę na opakowaniu, daje nam obietnicę, że produkt do tego momentu nie zmieni smaku, wyglądu, zapachu czy konsystencji. Co jednak nie znaczy, że po tym terminie nadaje się jedynie do śmieci. Tymczasem my na ogół tak właśnie to interpretujemy. A ponieważ ciągle całkiem spora część Polaków robi zakupy nie do końca przemyślane, wrzucając do koszyka to, co akurat przyciągnie nas ładnym opakowaniem, kolorem, często też kupujemy o wiele za dużo, bo chodzimy po sklepie głodni – w efekcie przychodzimy do domu z produktami, o których w ogóle wcześniej nie myśleliśmy. Leżą ona potem w lodówce i na półkach w spiżarni, aż sobie o nich przypomnimy. A wtedy często okazuje się, że data, do której najlepiej spożyć, minęła.

Jak sprawdzić, czy rzeczywiście jedynym rozwiązaniem w takie sytuacji jest kosz na śmieci?

Pomóc ma w tym kampania „Często dobre dłużej”. Wystartowała 29 września, organizuje ją Too Good To Go, popularna aplikacja przeciwdziałająca marnowaniu żywności. Do współpracy zaprosiła wielu producentów – i tych większych, jak Danone, Herbapol czy Frosta, i nieco mniejszych – m.in. Spiżarnię Rydzyńską, Wege Siostry czy Pszczelarza Kozackiego. Wspierają ją też „kulinarni celebryci”, jak Magda Gessler, Michel Moran, Aleksander Baron, aktorka Joanna Jabłczyńska czy propagatorka ekologii w codziennym życiu Sylwia Majcher.

Na czym rzecz polega? Na opakowaniach znajdują się specjalne piktogramy, zachęcające do… użycia zmysłów w ocenie produktu. To trzy proste kroki: Popatrz, Powąchaj, Posmakuj – sprawdź, zanim wyrzucisz! Zaufaj temu, co widzisz i co czujesz. W ten sposób oszczędzisz pieniądze i pomożesz planecie.

Ale uwaga! Bo oprócz oznakowania „Najlepiej spożyć przed…” mamy jeszcze jedno: „Należy spożyć do…”. Nie ma wątpliwości: jeśli ta data minęła, jedzenie jest przeterminowane i może stanowić zagrożenie dla naszego zdrowia. Taką informację znajdziemy najczęściej na żywności łatwo się psującej, jak mięso czy ryby. I z tym nie dyskutujemy.

Więcej informacji o kampanii na stronie dobredluzej.pl.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze