1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Styl Życia

Surrealistyczny eklektyzm – wnętrza vintage z filmu „Kurier Francuski” Wesa Andersona

W filmie „Kurier Francuski z Liberty, Kansas Evening Sun” płaszczyzny kolorów przenikają się z teksturami o geometrycznych kształtach. (Fot. materiały prasowe)
W filmie „Kurier Francuski z Liberty, Kansas Evening Sun” płaszczyzny kolorów przenikają się z teksturami o geometrycznych kształtach. (Fot. materiały prasowe)
Kochamy piękne wnętrza, vintage i kino. Wszystko to razem skupia najnowszy film Wesa Andersona, „Kurier Francuski z Liberty, Kansas Evening Sun”, który jest prawdziwą ucztą w stylu retro.

Wnętrza z filmu „Kurier Francuski z Liberty, Kansas Evening Sun” to surrealistyczny świat nawiązujący do stylistyki lat 50. Reżyser wyśmienitego pod względem fabuły i scenografii filmu „The Grand Budapest Hotel” tym razem za miejsce akcji obrał francuskie miasto Angoulême (w filmie Ennui-Sur-Blasé). Część mebli i rekwizytów we Francuskim Kurierze pochodzi z rekwizytorni i pchlego targu w mieście Le Mans. W Polsce można odszukać je w ofercie sklepu yestersen, w selekcji vintage i antyków rodem ze świata Wesa Andersona. Znajdują się w niej m.in. występujące w filmie francuskie antyki, charakterystyczne lampy biurkowe oraz mapy i globusy.

Cechami charakterystycznymi filmów Andersona są symetryczne kadry oraz kolorystyka ze snu w barwach sepii i pasteli, zwłaszcza różowego, zielonego i niebieskiego. W niemal każdym jego filmie zobaczyć można styl eklektyczny we wnętrzach, który wyróżnia się połączeniem art deco z antykami oraz meblami i dodatkami vintage, tworząc harmonijne aranżacje. Na ekranie płaszczyzny kolorów przenikają się z teksturami o geometrycznych kształtach.

Wes Anderson to prawdziwy król odniesień do historii, nostalgii i vintage. „Kurier Francuski z Liberty” to hołd oddany drukowanej prasie XX wieku, a historia oparta jest na fenomenie „The New Yorker”. Tytułowy kurier to dodatek do gazety, w którym amerykańscy migranci zajmują się mapowaniem życia kulturalnego i intelektualnego Francji.

(Fot. materiały prasowe) (Fot. materiały prasowe)

Wnętrza na miarę Wesa Andersona

Nie od dziś wiadomo, że obrazy Andersona są źródłem inspiracji, co potwierdza retro restauracja w indyjskim mieście Kanpur. Tamtejsza aranżacja to totalny vintage w śmiałym kolorze różu, niczym scenografia z „The Grand Budapest Hotel”. To właśnie za ten film scenograf Adam Stockhausen otrzymał Oscara w 2015 roku. Tym razem, w „Kurierze Francuskim”, jego scenografia wsparta dekoracją planu przez Rene DeAngelo, w połączeniu z kostiumami, za którymi stoi Milena Canonero, to prawdziwa uczta dla miłośników kina vintage. Wyraziste i pastelowe kolory jak z bajki zawarte w warstwie wizualnej filmu to cecha charakterystyczna dzieł reżysera.

(Fot. materiały prasowe) (Fot. materiały prasowe)

Na wyróżnik stylu, który w „Kurierze Francuskim” dopracowany jest do mistrzostwa, składa się kilka czynników. Po pierwsze symetria kadrów, dzięki którym sceny wyglądają niczym autonomiczne surrealistyczne obrazy, to wpływ operatora Roberta D. Yeomana.

(Fot. materiały prasowe) (Fot. materiały prasowe)

Po drugie wspomniana już kolorystyka ze snu w retro barwach sepii i pasteli, zwłaszcza różowego, zielonego i niebieskiego.

(Fot. materiały prasowe) (Fot. materiały prasowe)

Po trzecie eklektyzm wnętrz, który wyróżnia się połączeniem art deco z antykami oraz meblami i dodatkami vintage, tworząc harmonijne aranżacje. Na ekranie płaszczyzny kolorów przenikają się z teksturami o geometrycznych kształtach. Dzięki takiej scenerii ekscentryczne postacie stają się jeszcze bardziej dziwaczne w najlepszym tego słowa znaczeniu.

(Fot. materiały prasowe) (Fot. materiały prasowe)

Biuro Kuriera Francuskiego

Film jest hołdem dla drukowanej prasy poprzedniego wieku opartej na fenomenie „The New Yorker”, detaliści dostrzegą bogatą typografię często goszczącą w kadrze. „Kurier Francuski” to dodatek do gazety, w którym reporterzy zajmują się mapowaniem życia kulturalnego i intelektualnego Francji. Charakterystyczne dla stylu mid-century modern biurka oraz lampki to prawdziwy atrybut dziennikarza połowy XX wieku.

(Fot. materiały prasowe) (Fot. materiały prasowe)

(Fot. materiały prasowe) (Fot. materiały prasowe)

Hołd dla francuskiego kina i designu

Jedną z najbardziej autentycznych scenerii filmu jest biuro postaci Jeffery'ego Wrighta. To selekcja francuskich antyków i sztuki współczesnej, a same meble pochodzą z rekwizytorni i pchlego targu w mieście Le Mans. Takie właśnie wnętrza pogłębiają historyczną prawdę zawartą w filmie, gdzie realne spotyka się ze światem fantazyjnej kreacji. Na rozbudzoną wyobraźnię warto sprawdzić selekcję vintage i antyków rodem ze świata Wesa Andersona w sklepie yestersen.

(Fot. materiały prasowe) (Fot. materiały prasowe)

„Kurier Francuski z Liberty, Kansas Evening Sun” Wesa Andersona (w kinach od 19 listopada) to cztery krótkie opowieści: „Reporter na rowerze”, „Konkretne arcydzieło”, „Poprawki do manifestu” oraz „Prywatna jadalnia komisarza”. W rolach głównych występują m.in. Tilda Swinton, Frances McDormand, Bill Murray, Adrien Brody, Owen Wilson, Benicio Del Toro i Willem Dafoe. Film narodził się z miłości reżysera do francuskiego kina, literatury i kultury oraz doświadczeń zebranych we Francji przez ostatnich kilkanaście lat.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze