1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. REKLAMA

Ładowanie samochodu elektrycznego w domu. Koszty i czas ładowania w domowej stacji

(Fot. materiały partnera)
(Fot. materiały partnera)
Rozważając zakup auta elektrycznego, od razu warto odpowiedzieć sobie na pytanie: gdzie będę ładować samochód? Dostęp do gniazdek elektrycznych jest powszechny, ale to najwolniejsza metoda i nie wszędzie da się ją zastosować. Jeżeli jednak dysponujesz własnym zelektryfikowanym garażem lub miejscem postojowym z dostępem do prądu w swoim domu, warto zainwestować w domową stację ładowania.

Ładowanie auta elektrycznego i zelektryfikowanego we własnym domu

Każdy samochód z silnikiem spalinowym wymaga tego, by co jakiś czas odwiedzić stację benzynową – w przypadku aut elektrycznych nigdzie nie trzeba jeździć. Najbardziej opłacalnym sposobem dostarczania energii do akumulatorów aut elektrycznych i zelektryfikowanych jest ładowanie takiego pojazdu w domu. Zarówno wszystkie hybrydy plug-in Volvo Recharge, jak i modele stricte elektryczne, takie jak Volvo C40 Recharge czy Volvo XC40 Recharge, można ładować z domu nawet ze zwykłego gniazdka. Więcej o podejściu Volvo do elektryfikacji .

Ładowanie z gniazdka – dostępne wszędzie, ale trwa najdłużej

Każdy pojazd elektryczny dostarczany jest wraz z odpowiednim przewodem umożliwiającym podłączenie pojazdu do dowolnego gniazdka elektrycznego. Prąd mamy dziś praktycznie wszędzie (ciekawostka: ostatnią polską wieś pozbawioną stałego dopływu prądu zelektryfikowano w latach 80. XX wieku). Zatem trudno mówić o jakichkolwiek trudnościach w kwestii ładowania. Owszem, ładowanie pojazdu elektrycznego i hybrydy plug-in ze zwykłego gniazdka trwa najdłużej, ale też jest najtańsze. Średnia cena 1 kWh obecnie na konsumenckim rynku energii w Polsce wynosi około 0,74 zł. Warto przy tym pamiętać, że każdy konsument może zdecydować się na wybór takiej taryfy, w której w wybranych okresach (np. w nocy czy w weekendy) prąd pobierany z sieci energetycznej jest tańszy), dzięki czemu można jeszcze bardziej obniżyć koszt 1 kWh do poniżej 0,40 zł.

Minusem jest oczywiście czas ładowania, który w przypadku hybryd plug-in Volvo Recharge wynosi do 8 godzin z gniazdka 230 V, a w przypadku aut wyłącznie elektrycznych – nawet kilkadziesiąt godzin. Istnieje jednak prosta metoda na znaczne skrócenie tego czasu bez rezygnacji z wygody ładowania pojazdu w domu i niskiej ceny energii: wystarczy zamówić wallboxa – domową stację ładowania.

Ile kosztuje ładowanie z domowej stacji ładowania?

Tutaj mamy same dobre wiadomości. Po pierwsze koszt ładowania z domowej stacji ładowania jest zasadniczo identyczny jak podczas ładowania ze zwykłego domowego gniazdka 230 V. Cena 1 kWh zależy od naszej umowy z operatorem, dostawcą energii do naszego domu. Średnia cena 1 kWh energii elektrycznej w Polsce w najpopularniejszej grupie taryfowej G11 to obecnie, w zależności od regionu, od 0,69 zł do 0,78 zł. Jednak decydując się na auto z napędem hybrydowym plug, czy tym bardziej auto wyłącznie z napędem elektrycznym, warto rozważyć również przejście na grupę taryf G12, w której prąd pobierany w określonych godzinach (np. w nocy) czy dniach (np. w weekend) jest znacznie tańszy (poniżej 0,40 zł za 1 kWh).

Jednak nawet zakładając korzystanie z taryfy standardowej, koszt „zatankowania” do pełna w pełni elektrycznego pojazdu – takiego jak np. Volvo C40 Recharge czy Volvo XC40 Recharge – wyniesie nieco powyżej 50 zł. Biorąc pod uwagę, że w obu tych modelach załadowany do pełna akumulator wystarczy do pokonania ponad 400 km dystansu w trasie mieszanej i nawet ponad 500 km w mieście, oznacza to nieporównywalnie mniejszy koszt eksploatacji niż w przypadku jakiegokolwiek auta z silnikiem spalinowym. 50 zł to według dzisiejszych cen nieco ponad 8 litrów benzyny lub oleju napędowego.

W przypadku gdy korzystamy z taryfy różnicującej koszt prądu zależnie od pory dnia, ładowanie pojazdu tylko w godzinach, kiedy prąd jest tańszy, oznacza, że pełne naładowanie elektrycznego pojazdu marki Volvo zamknie się kwotą rzędu 20–22 zł. To tyle, ile kosztują nieco ponad 3 litry paliwa na stacjach benzynowych.

Opłacalność w przypadku hybryd plug-in z serii Recharge

Wallbox sprawdzi się również w sytuacji, gdy zdecydujemy się na auto z napędem hybrydowym plug-in. Wówczas – dzięki mniejszej pojemności akumulatora – czas ładowania skraca się do nawet 3 godzin, a dzięki elastyczności napędu hybrydowego i powiększonej przez Volvo (w modelach XC60 Recharge, XC90 Recharge, S90/V90 Recharge oraz S60/V60 Recharge) baterii trakcyjnej mamy możliwość pokonania nawet ponad 90 km bez jakichkolwiek emisji podczas jazdy miejskiej.

Z racji mniejszej pojemności akumulatora auta hybrydowego koszt ładowania również jest niższy, bo po prostu pobieramy mniej kWh niż w przypadku pojazdu czysto elektrycznego. Jednak mniejszy akumulator to mniejszy zasięg. Pamiętajmy jednak, że koszt prądu jest taki sam niezależnie od typu ładowanego auta – płacimy za 1 kWh energii, a nie za szybkość jej przesyłu (np. 11 kW w przypadku auta elektrycznego czy 3,5 kW w przypadku hybrydy plug-in) czy czas ładowania. Umiejętne zaplanowanie podróży pozwoli nam efektywnie zredukować koszty jazdy hybrydą plug-in, gdy wybierzemy ekonomiczną jazdę elektryczną. Jednocześnie nie jesteśmy ograniczeni np. brakiem infrastruktury w dłuższych trasach, bo w przypadku hybryd zawsze mamy „w zapasie” silnik spalinowy.

Czas ładowania z domowej stacji ładowania

Olbrzymią zaletą domowej stacji ładowania jest to, że nawet gdy zdecydujemy się na auto wyłącznie z napędem elektrycznym, wyposażonym w pojemny, duży akumulator trakcyjny, to czas ładowania nie będzie dłuższy niż 8 godzin. W praktyce oznacza to, że elektryczne auto podłączone wieczorem w garażu do domowej stacji ładowania rano będzie w pełni naładowane i gotowe do dalszej drogi. W przypadku hybryd plug-in z serii Recharge czas ładowania z domowej stacji ładowania jest jeszcze krótszy i wynosi – zależnie od modelu – od 3 do 4 godzin.

Wallbox i napęd elektryczny to niższe koszty eksploatacji auta

Domowa stacja ładowania i auto z napędem elektrycznym lub hybrydowym plug-in to zauważalnie niższe koszty eksploatacji pojazdu. W rezultacie inwestycja w wallboksa dość szybko się zwróci. Koszt instalacji domowej stacji ładowania oferowanej przez Volvo startuje już od 3800 zł brutto. To tyle, ile kosztuje dziś nieco ponad 630 litrów paliwa. Zakładając spalanie średnie na poziomie 8l/100 km, taka kwota wystarczy na przejechanie autem wyłącznie spalinowym niecałych 8000 km. Dla porównania: ta sama kwota wydana na energię elektryczną pozwala nabyć w najtańszej taryfie 11 250 kWh energii. Zakładając średnie zużycie energii przez zelektryfikowane auto na poziomie 20 kWh/100 km, pozwala to przejechać autem elektrycznym lub zelektryfikowanym ponad… 56 000 km bez jakichkolwiek emisji.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze