1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Styl Życia

Wellbeing w domu i w pracy. Gdzie szukać wiedzy, inspiracji i sprawdzonych rozwiązań?

(Fot. iStock)
Powszechnie wiadomo, że dobrostan psychiczny i fizyczny jest największą wartością i przekłada się na nasze funkcjonowanie – dopiero będąc zdrowymi i zadowolonymi, możemy w pełni realizować swój potencjał. Zaczynają to także rozumieć organizacje, które stają przed wyzwaniem zadbania o swoich pracowników.

Wprowadzenie kultury wellbeingu do organizacji oznacza holistyczne podejście do pracownika i jego potrzeb, postawienie w centrum człowieka, bo to przecież ludzie – ich praca, kreatywność i zaangażowanie – stanowią największą wartość firmy.

Czym jest wellbeing?

Nie ma jednej oficjalnej definicji wellbeingu. W dosłownym tłumaczeniu na język polski wellbeing znaczy dobrostan, czyli taki stan (taką sytuację), w którym subiektywnie czujemy się dobrze.

W Wellbeing Institute, którego misją jest podnoszenie dobrostanu ludzi i organizacji, zdefiniowaliśmy wellbeing w oparciu o własne doświadczenia oraz badania naukowe nad dobrostanem. Definicja ta obejmuje właśnie holistyczne spojrzenie na człowieka i jego potrzeby. Wellbeing to stan, w którym: człowiek jest uważny na siebie i innych, rozumie swoje potrzeby i działania, realizuje własny potencjał, potrafi poradzić sobie ze stresem, buduje odporność psychiczną, odczuwa zadowolenie i radość z życia, uważa siebie za osobę wartościową, a swoje życie za sensowne, docenia siebie, buduje z uważnością wspierające relacje, a także troszczy się o swoje zdrowie poprzez codzienne świadome, zdrowe nawyki. Jednym słowem – czuje się dobrze ze sobą.

(Fot. materiały partnera)

Jak za pomocą wellbeingu osiągać cele biznesowe?

Stworzenie środowiska pracy motywującego do działania, rozwijającego, dającego poczucie samorealizacji pracownika to wyzwanie, przed którym stoją współczesne organizacje. Wynika ono z łatwości, z jaką współcześni pracownicy mogą zmieniać miejsce pracy, a nawet branżę. W tej sytuacji firmy muszą dokładać starań, aby zdobyć ich lojalność i zaangażowanie. Dbanie o pracownika to nie tylko zapewnienie mu benefitów, choć mają one oczywiście duże znaczenie.

– Jak w każdej relacji również w układzie pracodawca – pracownik ważna jest autentyczność; nawet najszerszy pakiet benefitów nie zatrzyma ostatecznie przed odejściem osoby, która doświadcza przedmiotowego traktowania, nie odczuwa doceniania i zwykłej ludzkiej życzliwości. Z drugiej strony świadomie dobrane benefity, dostosowane do potrzeb – zbadanych, a nie domniemanych – budują tak ważne poczucie bezpieczeństwa i podnoszą komfort życia, szczególnie w kwestiach dbania o zdrowie. Wellbeing w organizacji to przemyślane działania pracodawcy zmierzające do stworzenia relacji opartej o wzajemny szacunek i zrozumienie. Warto podkreślić, że dla wellbeingowej organizacji tak samo ważne jest dobre samopoczucie managerów, jak i pracowników niższego szczebla. Fałsz zostanie szybko wychwycony i na dłuższą metę się zwyczajnie nie opłaca. Człowiek, który dobrze czuje się w swojej pracy i jest zadowolony ze swojego życia, naturalnie angażuje się w zadania i nie odchodzi z miejsca, w którym jest mu po prostu dobrze – mówi Anna Józefczyk, Benefits and Wellbeing Director Mentor, ekspert Wellbeing Institute, która na co dzień buduje programy benefitowe wspierające wellbeing.

(Fot. materiały partnera)

Świadome wdrażanie wellbeingu do organizacji oznacza dbałość o dobrostan psychofizyczny pracownika. W podejściu tym bardzo pomocny jest model dobrostanu stworzony przez Wellbeing Institute, który obejmuje kompleksowo 6 obszarów: świadomości, miejsca pracy, kultury organizacyjnej, systemów i procesów, relacji oraz zdrowia. Wdrażając kulturę wellbeingu, a tym samym dbając o dobrostan pracowników, organizacja zyskuje w zamian wzrost efektywności, zaangażowania i lojalności wobec firmy, co bezpośrednio przekłada się nie tylko na wynik biznesowy, lecz także pozytywny wizerunek firmy.

Efektywność wdrażanych przez organizację rozwiązań wellbeingowych będzie zależna od tego:

  • jak skutecznie trafimy w potrzeby i oczekiwania pracowników;
  • czy planujemy działać długoterminowo i budować kulturę zdrowia;
  • jak przyciągniemy naszych pracowników do proponowanych rozwiązań i jak ich w nie zaangażujemy;
  • czy dostarczymy im coś, co pozwoli im się dobrze bawić.

– Zmiana kultury organizacyjnej wymaga czasu, wysiłku i zaangażowania od właścicieli, decydentów i liderów. Taka zmiana jest niekiedy wyzwaniem, jednak niezwykle opłacalnym, nie tylko na poziomie zysku mierzonego konkretną liczbą, lecz także na poziomie jakości i wartości, które są mniej policzalne, jak poczucie szczęścia pojedynczych ludzi czy pozytywny wpływ na społeczeństwo. Dużo zależy od postawy liderów, bo to oni kształtują kulturę organizacyjną i jednocześnie kultura organizacyjna tworzy ich. Te dwa, wydawałoby się sprzeczne, zdania mają razem sens. Postawa i działania liderów determinują zasady panujące w organizacji. Gdy lider sprzyja działaniom podnoszącym poziom wellbeingu, jak jasna komunikacja, budowanie poczucia więzi z wizją organizacji i z ludźmi w organizacji, dbałość o zdrowie itp., to daje jasny komunikat, że jest to ważne. Jednocześnie mocna wellbeingowa kultura organizacyjna przyciągnie tylko takich liderów, którzy respektują te zasady, a tych, którzy nie są jeszcze wellbeingowi, zmieni lub odrzuci – dodaje Agata Pelc, Chief Managing Director Wellbeing Institute.

Gdzie szukać wiedzy, inspiracji i sprawdzonych rozwiązań?

Jak stworzyć firmę, w której pracownicy są szczęśliwi i zadowoleni, pracują z pasją i zaangażowaniem, są efektywni, lojalni i zmotywowani, a firma osiąga ponadprzeciętne wyniki biznesowe – tej tematyce poświęcona będzie kolejna edycja konferencji „Wellbeing w praktyce”, która odbędzie się 23 marca 2022 w formule hybrydowej: stacjonarnie w Warszawie oraz online.

„Wellbeing w praktyce 2022” to największa w Polsce jednodniowa konferencja skupiająca topowych ekspertów, którzy podzielą się konkretną wiedzą na temat podnoszenia dobrostanu w kontekście osobistym i biznesowym.

(Fot. materiały partnera)

Cel konferencji

Dostarczenie wiedzy, inspiracji, narzędzi oraz praktycznych rozwiązań związanych z dobrostanem człowieka w organizacji.

W programie

Prelekcje cenionych ekspertów, managerów i praktyków, case study, panel dyskusyjny i wiele innych atrakcji, a przede wszystkim dawka praktycznej wiedzy i narzędzi do zastosowania od ręki.

Goście specjalni i prelegenci

Ph.D. Sonja Lyubomirsky

Wybitna profesor psychologii na Uniwersytecie Kalifornijskim w Riverside oraz autorka książek „The How of Happiness” („Wybierz szczęście”) i „The Myths of Happiness" („Mity o szczęściu”), opublikowanych w 39 krajach. Ukończyła z wyróżnieniem Uniwersytet Harvarda, posiada doktorat z psychologii społecznej z Uniwersytetu Stanforda. Lyubomirsky i jej badania nad nauką o szczęściu otrzymały wiele grantów i wyróżnień, w tym tytuł doktora honoris causa Uniwersytetu w Bazylei (przyznany jesienią 2021 r.), nagrodę Diener Award for Outstanding Midcareer Contributions in Personality Psychology, Złoty Medal Christophera J. Petersona, Distinguished Research Lecturer Award oraz Positive Psychology Prize. Mieszka z rodziną w Santa Monica w Kalifornii (USA).

Natalia de Barbaro

Psycholożka, autorka książki „Czuła Przewodniczka” oraz zbioru wierszy „Krwawnik, mniszek, ułudka”. Prowadzi autorskie warsztaty Własny Pokój oraz Czułe Struny. Jej książka, wydana pod koniec lutego, została w rankingu EMPIKU najlepiej sprzedającą się książką na półmetku 2021 roku, wygrywając we wszystkich regionach Polski.

Natalia de Barbaro na V edycji konferencji „Wellbeing w praktyce”, która odbyła się 23 marca 2022 roku. (Fot. materiały partnera)

Daniel Józek Qczaj

Jeden z najpopularniejszych trenerów motywatorów w Polsce. Regularnie motywuje do działania oraz zaraża pozytywną energią i optymizmem. Jego radość życia i poczucie humoru sprawiają, że jest jedną z najbardziej pozytywnych osób publicznych w Polsce. Człowiek o wielkim sercu i empatii, który regularnie wspiera wybrane kampanie społeczne oraz projekty charytatywne.

Daniel Józek Qczaj na V edycji konferencji „Wellbeing w praktyce”, która odbyła się 23 marca 2022 roku. (Fot. materiały partnera)

A także managerowie wyższego szczebla, praktycy wellbeingu m.in. z takich organizacji, jak: AmRest, Bank Gospodarstwa Krajowego, DHL Parcel Polska, EMEA Aliaxis Group, Orange, Starbucks, Wellbeing Institute.

Dla kogo

Nasze konferencje przeznaczone są dla środowisk biznesowych: właścicieli i zarządów firm, liderów, managerów działów HR, CSR, EB, PR, a także innych osób zainteresowanych problematyką dobrostanu psychofizycznego (wellbeingu) i szczęścia pracowników.

Dlaczego warto dołączyć do wydarzenia?

  • duża dawka pozytywnej energii i wellbeingu,
  • praktyczna wiedza i praktyczne rozwiązania dla biznesu,
  • inspiracje z zakresu wdrażania działań wellbeingowych;
  • zapoznanie się z najnowszymi trendami na rynku;
  • sprawdzone case study liderów wellbeingu w Polsce.

Dodatkowe atrakcje

Podczas konferencji odbędzie się także Gala Finałowa Konkursu „The Best of Wellbeing” na najlepsze praktyki prowellbeingowe w 2021 roku.

Uczestnicy konferencji, którzy będą stacjonarnie w Warszawie, będą mogli skorzystać z atrakcyjnej oferty wystawców, a po konferencji z zaproszenia na wellbeingowe afterparty.

Termin: 23 marca 2022

Miejsce: Warszawa oraz online

Organizator: Wellbeing Institute

Szczegóły konferencji oraz bilety na stronie www.wellbeingwpraktyce.pl

Więcej informacji o tematyce wellbeingu można znaleźć również na stronie www.wellbeinginstitute.com.pl

Autor: Agnieszka Czerkawska, ekspert ds. wellbeingu, CEO Wellbeing Institute

  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze