1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Styl Życia

Kampania Europejskiego Klubu Kobiet Biznesu „Nie hejtuję – motywuję” wspierana przez gwiazdy i psychologów

Katarzyna Miller, Anna Korcz, Teresa Rosati (Fot. materiały prasowe)
Szkalowanie, oczernianie, stosowanie „niewinnych” złośliwych komentarzy, uszczypliwości, które mają na celu podcinanie innym skrzydeł – zjawisko hejtu stało się na tyle powszechne, że zaczynamy się do niego, niestety, przyzwyczajać. I choć wiemy, że hejt wiąże się głównie z frustracją i chęcią wyładowania agresji ze strony hejtera… i tak mu ulegamy. Dlatego właśnie Europejski Klub Kobiet Biznesu, postanowił aktywnie się mu przeciwstawić.

Hejt zawsze wiąże się z chęcią niszczenia drugiego człowieka. Najczęściej jest wynikiem zawiści, sposobem na wyrażenie skumulowanej złości, ale może też mieć inne przyczyny. Jego konsekwencje znamy dość dobrze: utrata wiary w siebie, niepewność, narastający stres, czy nawet nadszarpnięcie wizerunku, na który ktoś pracował latami. O tym, że czas wreszcie ukrócić te praktyki, przekonuje przeprowadzona na skalę całego kraju kampania „Nie hejtuję – motywuję” organizowana przez Europejski Klub Kobiet Biznesu.

– Zamiast hejtować, nauczmy się cieszyć z sukcesów innych. Inspirujmy się tymi, którzy już go odnieśli. Pamiętajmy, że za każdym sukcesem kryje się wytrwałość i ciężka praca. Jeśli to zrozumiemy, będzie nam się żyło lepiej i przyjemniej. Zamiast toksycznej zazdrości odczujemy inspirację i motywację. Szacunek i podziw. Impuls do działania – zachęca Ilona Adamska, pomysłodawczyni kampanii, założycielka Europejskiego Klubu Kobiet Biznesu.

Kampania to przejaw buntu przeciwko oczernianiu i podsycaniu nienawiści wobec kobiet i przez kobiety, przede wszystkim w Internecie. Spotkała się z ogromnym zainteresowaniem pań, również tych znanych z małego lub dużego ekranu, prasy czy radia. Kampanię wsparły gwiazdy, które często same musiały stawić czoła hejtowi: Katarzyna Miller, Anna Maruszeczko, Monika Richardson, Teresa Rosati, Weronika Rosati, Katarzyna Pakosińska, Beata Sadowska, Daria Widawska, Anna Korcz, Marek Kaliszuk oraz zespół Blue Café. Lista nazwisk może być znacznie dłuższa, ponieważ do kampanii dołączają znane osoby, które pragną uczestniczyć w projekcie.

Katarzyna Miller, Anna Korcz, Teresa Rosati, Katarzyna Pakosińska – ambasadorki kampanii (Fot. materiały prasowe)

Jak podkreślała Beata Sadowska, dziennikarka, propagatorka zdrowego stylu życia: – Często mówi się o kobiecej energii, która potrafi pięknie nieść, wspierać, dodawać siły i odwagi. Bo siła jest kobietą. Cudownie, jeśli ta energia będzie spożytkowana na wsparcie i oparcie, a nie hejt i ściąganie w dół. Bo tak jak kobiety potrafią pięknie być razem, tak – niestety – są też mistrzyniami hejtu i wytykania wszystkiego, co – ich zdaniem – wytknąć można. NIE HEJTUJĘ. MOTYWUJĘ. Wspieram kobiety, słucham kobiet, doceniam, szukam w nas inspiracji i mądrości. Bo to wszystko znaleźć można. Trzeba tylko chcieć.

– Jeżeli jesteśmy ofiarą, to nie jest nasza wina. To nie my powinniśmy się tego wstydzić, że ktoś nas hejtuje. To ten hejtujący powinien mieć poczucie winy, wstydu, że w tak haniebny sposób się zachowuje – pisze psycholożka i psychoterapeutka Agnieszka Czajkowska-Wendorff w artykule zamieszczonym na stronie Europejskiego Klubu Kobiet Biznesu. – Hejt może dotknąć każdego. Nigdy nie wiemy kiedy i komu nasza osoba zacznie przeszkadzać. Można być najcudowniejszym człowiekiem, a zawsze znajdzie się ktoś, komu będzie wadzić to, co robimy, i zacznie nas hejtować. Dlatego trzeba reagować na hejt. Musimy sobie wyobrazić sytuację, w której może to również spotkać nas samych.

Katarzyna Miller, psycholożka, która popiera „Nie hejtuję – motywuję”, mówi jasno, że hejt to paskudztwo: – Wyłazi zewsząd, pokazując swoją obrzydliwą gębę. Myślę, że hejt był zawsze, przejawiał się w plotkach, oszczerstwach i donosach. Zresztą nadal się w nich przejawia. Wielu ludzi przejmuje się hejtem i zadaje pytania: za co i dlaczego ktoś na mnie napada? Ale wiele osób świadomych ludzkich ułomności wie, że tak naprawdę hejt świadczy o hejtującym.

Skąd biorą się te wszystkie negatywne emocje? Może mają źródło w naszej codzienności? Zaczynają się od tego, że przestajemy widzieć ludzi dookoła, zwracać uwagę na tych, z którymi pracujemy? Ciekawy aspekt dostrzega tutaj Anna Maruszeczko, dziennikarka specjalizująca się w tematyce społecznej i psychologicznej, ambasadorka kampanii:

– Hejt, co oczywiste, rani hejtowanych. Jednak jest też wyrazem słabości, frustracji, zagubienia, braku wiary w siebie tych, którzy się go dopuszczają. Jeśli przestaniemy się go bać i będziemy głośno o tym mówić, straci na sile, a hejterzy stracą twarz. Nie spotkałam się w pracy z mową nienawiści. Jednak hejt przejawia się też w inny sposób. Upokarzanie, niedocenianie, niemerytoryczne ocenianie, lekceważenie, wreszcie niesłuchanie – biorą się z niecierpliwości. Pędzimy, chcemy więcej i szybciej, bo ktoś nam stoi nad głową, bo naciska, bo się niecierpliwi, bo chce więcej i taniej zarobić. I jedni, i drudzy, i pracownicy, i pracodawcy. Dajemy się złapać w pułapkę. Warto się zatrzymać, spojrzeć z boku na siebie, na swoje relacje z ludźmi. Myślę, że ta akcja jest również po to, by zobaczyć, że ofiara hejtu też czasem hejtuje – odgrywa się na innych – że to jest spirala przemocy. Nie wdając się w analizę istoty zła, intuicja mi mówi, że ludzie nie krzywdzą innych z premedytacją, tylko z braku wzajemnego zrozumienia.

grafika

Organizatorzy kampanii skupią się przede wszystkim na osobach, które doświadczyły lub doświadczają takiej formy przemocy. Będą one mogły skorzystać z pomocy psychologa, wziąć udział w inspirujących warsztatach czy panelach dyskusyjnych.

Na akcję składają się liczne wydarzenia i projekty: serie wywiadów z ambasadorkami i klubowiczkami, konferencje prasowe z udziałem gwiazd i psychologów, debaty na temat hejtu, webinary i live’y na profilu FB Klubu, serie artykułów przygotowanych przez prawniczki zrzeszone w Klubie na temat prawnych konsekwencji hejtu i tego, jak sobie z nim radzić (to ważne, żeby mieć wiedzę na temat bezprawności wielu działań).

Źródło: materiały prasowe kampanii społecznej „Nie hejtuję – motywuję” / Europejski Klub Kobiet Biznesu

Share on Facebook Send on Messenger Share by email

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze