1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Styl Życia

Lalki Barbie, które bawią, uczą i inspirują. Takich zabawek potrzebują dzieci

Barbie Inspirujące Kobiety pokazują dzieciom, że mogą być, kim chcą. (Fot. Mattel)
Barbie Inspirujące Kobiety pokazują dzieciom, że mogą być, kim chcą. (Fot. Mattel)
Szczupła blondynka o wyidealizowanych kształtach, która zachwyca jedynie urodą? Już nie. Dziś firma Mattel, nauczona doświadczeniami z przeszłości, zmierza w zupełnie innym kierunku niż jeszcze 30 lat temu. Współczesne Barbie promują potrzebne wszystkim dzieciom wzorce, a modele inspirowane odważnymi kobietami, które dzięki ciężkiej pracy i determinacji osiągnęły sukces, są przebojem na całym świecie.

Od „wyglądaj dobrze” do „możesz być, kim chcesz”

Długie blond włosy, porcelanowa cera, pokaźny biust i smukła sylwetka – tak prezentowała się Barbie w 1959 roku, gdy tylko trafiła do masowej produkcji. Firma Mattel od początku promowała piękno zgodne z „kanonem”, czyli lalki o nierealistycznej figurze i wyidealizowanych kształtach, których jedynym zadaniem było „wyglądać dobrze”. Szczyt absurdu osiągnięto jednak już w 1965 roku, gdy na rynku pojawiła się Barbie w zestawie z wagą łazienkową wskazującą 49 kg i książeczką „Jak schudnąć?”, w której zawarto radę: „Nie jedz”.

W latach 90. Barbie wyglądała jeszcze bardziej nienaturalnie: była nieproporcjonalnie wysoka i szczupła, z wyraźnie zarysowaną talią. Badania dowiodły, że gdyby była prawdziwą kobietą, nie miałaby miejsca na połowę organów wewnętrznych. To jednak nie wszystko. Gdy anatomiczną budową Barbie – która przecież wzorowana jest rzekomo na prawdziwej kobiecie – zainteresowali się naukowcy z Helsinek, okazało się, że sylwetka lalki wskazuje na patologiczne dysproporcje, kilkunastokilogramową niedowagę i znaczny niedobór tkanki tłuszczowej. Te alarmujące dane nie powstrzymały jednak dziewczynek na całym świecie przed wzorowaniem się na plastikowej piękności, a co za tym idzie – budowania poczucia własnej wartości przez pryzmat wyglądu zewnętrznego. Co więcej, psychiatrzy opisali nawet syndrom Barbie, czyli zaburzenie psychiczne polegające na chorobliwej chęci upodobnienia się do plastikowej lalki.

Problem był na tyle poważny, że organizacje pozarządowe i rodzice wyszli na ulice, aby zaprotestować. Twórcom lalek zarzucano przede wszystkim propagowanie szkodliwych wzorców oraz niedostrzeganie różnorodności świata. Wtedy firma Mattel postawiła na zmiany i wprowadziła większą inkluzywność. W efekcie w sprzedaży pojawiły się modele lalek o różnych rozmiarach, kolorach skóry i włosów, a nawet pierwsza Barbie w hidżabie, Barbie na wózku inwalidzkim czy Barbie z tatuażami. Kolejną rewolucją były całe serie lalek o różnych zainteresowaniach czy profesjach, i to nie tylko tych postrzeganych jako typowo „damskie”. Barbie lekarka, inżynierka czy astronautka okazały się strzałem w dziesiątkę. Zmiany zaszły również w kwestii akcesoriów. Do zestawów zaczęto dołączać nie tylko różowe auto czy szczotkę do włosów, lecz także przyrządy lekarskie, narzędzia i kaski ochronne. Wszystko po to, by pokazać dzieciom, że mogą same decydować o swojej przyszłości i spełniać marzenia bez względu na rasę, rozmiar ciała czy sprawność fizyczną.

@history On March 9, 1959, "Barbie" began her evolution as one of the most iconic dolls in history. Do you have a favorite version? #WomensHistoryMonth #Barbie ♬ slipping through my fingers - favsoundds

Ona ma siłę, czyli Barbie Shero

W 2015 roku Mattel powołał do życia kolejny ważny projekt: specjalną kolekcję Barbie Shero (od „she”, czyli „ona”, i „hero”, czyli „bohater”). Shero to również tytuł przyznawany przez Barbie kobietom, które tworzą historię. Seria uhonorowała już takie bohaterki, jak reżyserka Patty Jenkins, snowboardzistka Chloe Kim, szefowa kuchni Hélène Darroze, bokserka Nicole Adams, modelka plus size Ashley Graham, projektantka mody Leyla Piedayesh, piłkarka Sara Gama, tancerka baletowa Yuanyuan Tan, prezenterka Bindi Irwin i wiele innych niesamowitych kobiet. Co ciekawe, w zaszczytnym gronie Barbie Shero znalazły się również Polki: dziennikarka i podróżniczka Martyna Wojciechowska, która użyczyła wizerunku lalce Barbie jako pierwsza kobieta w Polsce, a także Trucking Girl Iwona Blecharczyk oraz lekkoatletka i trzykrotna mistrzyni olimpijska Anita Włodarczyk.

W ten sposób Mattel pokazał wszystkim dzieciom, że to one są motorem zmian. – Bardzo się cieszymy, że teraz możemy pokazać im prawdziwe wzory i przypomnieć, że mogą zostać, kim tylko chcą – mówi Lisa McKnight, wiceszefowa działu Barbie w Mattel. Kolekcja Barbie Shero niestety nie jest dostępna w sprzedaży – pojedyncze egzemplarze otrzymują jedynie kobiety, które zostały uhonorowane tym tytułem. Na półkach sklepowych znajdziemy jednak inne inspirujące modele Barbie, o których przeczytacie poniżej.

Inspirujące Kobiety – lalki, na których warto się wzorować

Zaledwie trzy lata po zainicjowaniu projektu Shero największy producent lalek na świecie zaprezentował kolejną kolekcjonerską serię, która pokazuje dziewczynkom, że mogą być, kim tylko chcą. Barbie Inspirujące Kobiety to hołd dla niesamowitych bohaterek swoich czasów – odważnych kobiet, które podjęły ryzyko, zmieniły zasady i utorowały kolejnym pokoleniom drogę do marzeń większych niż kiedykolwiek wcześniej. W kolekcji znajdziemy lalki wzorowane na słynnych lekarkach, pisarkach, naukowczyniach, astronautkach, sportsmenkach czy artystkach, których działania i osiągnięcia zmieniły świat.

Seria Barbie Inspirujące Kobiety pokazuje dzieciom, że mogą być, kim chcą. (Fot. Mattel/Forum) Seria Barbie Inspirujące Kobiety pokazuje dzieciom, że mogą być, kim chcą. (Fot. Mattel/Forum)

W kolekcji znajdziemy m.in. lalkę wzorowaną na malarce Fridzie Kahlo, tenisistce Billie Jean King, pisarce Mai Agelou, pielęgniarce Florence Nightingale, wokalistce jazzowej Elli Fitzgerald, dziennikarce Idzie B. Wells czy astronautce Sally Ride. Mamy też najdłużej urzędującą pierwszą damę Stanów Zjednoczonych Eleonor Roosevelt, działaczkę na rzecz praw wyborczych kobiet w USA Susan B. Anthony, pionierkę lotnictwa Amelię Mary Earhart, matematyczkę i ekspertkę NASA Katherine Johnson, prymatolożkę Jane Goodall oraz głuchoniemą pisarkę, mówczynię i pedagożkę Helen Keller.

Wszystkie modele stanowią wierną kopię inspirujących kobiet i doskonale oddają wszystkie szczegóły ich wyglądu: rysy twarzy, fryzurę czy budowę ciała. Ponadto każda Barbie z serii zawiera autentyczne ubrania i unikalne akcesoria, a także informacje edukacyjne o tym, jak jej bohaterka kształtowała społeczeństwo. Ten kierunek zdecydowanie zasługuję na pochwałę. Właśnie takich zabawek i takich wzorców potrzeba dzieciom.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze