Mniej niż połowa młodych Polek deklaruje, że weźmie udział w wyborach parlamentarnych. Większość, choć wie, jakiej Polski chce dla siebie i swoich bliskich, nie korzysta z prawa wyborczego, bo nie wierzy, że ich głos się liczy.
Z różnych raportów i sondaży wynika, że to kobiety mogą zadecydować o wyniku wyborów. Pod warunkiem że zagłosują. Tymczasem badania pokazują, że kobiety nie interesują się polityką. Ponad 60 proc. młodych Polek* deklaruje unikanie rozmów o polityce, a tylko 40 proc. tych najmłodszych śledzi informacje w mediach i interesuje się wydarzeniami na polskiej scenie politycznej.
Polityka nie jest czymś abstrakcyjnym, oderwanym od życia. Wpływa na życie każdego z nas, na wszystko to, co dzieje się tu i teraz. Przesądza o sprawach ważnych, przyszłości oraz naszej codzienności.
– Kobiety na co dzień muszą rozstrzygać szereg problemów i dylematów, które dotykają różnych sfer ich życia. Są jednak obszary, w których rządzący zabierają lub ograniczają im prawo wyboru – mówi Ewa Kulik-Bielińska z Fundacji Batorego. – Celem kampanii jest mobilizacja młodych kobiet do większej obecności w życiu publicznym i upomnienia się o swoje prawa. Nie podejmujemy decyzji za kobiety, nie wskazujemy, jak i na kogo mają głosować. Pokazujemy im tylko, że mają „na co” głosować, a to, co wybiorą, będzie mieć bezpośredni wpływ na ich życie.
Celem kampanii profrekwencyjnej „To Twój Wybór” jest uświadomienie kobietom sprawczości i siły ich głosu w wyborach, w kwestiach dla nich fundamentalnych.
Młode Polki dokładnie wiedzą, w jakim państwie chcą żyć*. Idealna Polska to kraj, który szanuje ich prawa i daje im możliwości rozwoju zawodowego bez szkody dla życia rodzinnego. Kobiety pragną mieszkać w nowoczesnym i otwartym państwie, które daje im poczucie bezpieczeństwa i wolności. Dla Polek kluczowe są kwestie zdrowia, edukacji, niezależności materialnej. Chcą mieć dostęp do dobrej opieki medycznej i decydować o własnym ciele. Oczekują rzetelnej, nowoczesnej edukacji dla swoich dzieci. Chcą żyć godnie, bez konieczności ciągłych wyrzeczeń. Chcą się rozwijać zawodowo, mieć czas dla rodziny i realizować swoje pasje. Sprawiedliwa i demokratyczna – to kolejne wartości wskazane przez kobiety w odpowiedzi na pytanie o Polskę, jakiej pragną (wybrało je odpowiednio 29 proc. i 27 proc. respondentek). Wartości te stanowią fundament społeczeństwa, w którym każdy ma równe prawa i możliwości. Kolejne wskazania Polek to Polska spokojna (24 proc.) i bezpieczna (46 proc.) oraz Polska uczciwa (23 proc.), tolerancyjna (22 proc.), praworządna (22 proc.) i szanowana w świecie (20 proc.).
– Jeśli połowa kobiet nie pójdzie na wybory, decyzje dotyczące kluczowych dla nich kwestii zapadną bez ich udziału – mówi Zofia Sanejko z Inicjatywy Głos Kobiet. – Chcemy, aby młode kobiety zdały sobie z tego sprawę. Polki w wieku 18–34 to ponad 3,6 mln obywatelek (według spisu GUS z 2022 roku), czyli dwa razy tyle, ile wynosi ludność stolicy – dodaje.
Członkinie Inicjatywy Głos Kobiet głęboko wierzą w to, że głos młodych kobiet zostanie usłyszany i doceniony w debacie publicznej, w sprawach dla nich ważnych. Jednak, by tak się stało, potrzebny jest najpierw ich głos oddany w wyborach.
Źródło: Kampania „To Twój Wybór”, projekt Inicjatywy Głosu Kobiet wspierany przez Fundację Batorego
* Badanie Fundacji More in Common nt. nastrojów wśród kobiet przeprowadzone w maju br.