Linia Barbie Fashionistas, najbardziej inkluzywna seria zabawek na rynku, powiększyła się o nową lalkę – pierwszą w historii niewidomą Barbie.
Jeśli lalka Barbie nadal kojarzy ci się wyłącznie z „białą ikoną piękna” – wysoki wzrost, szczupłe nogi, duży biust, wąska talia i długie blond włosy – musimy wyprowadzić cię z błędu. Obecnie firma Mattel oferuje lalki w wielu rodzajach sylwetek, odcieni skóry, fryzur, kolorów włosów i oczu, a także z różnymi niepełnosprawnościami fizycznymi.
Zebrane w kolekcji Barbie Fashionistas, której celem jest promowanie inkluzywności i różnych kanonów piękna oraz zwalczanie stygmatyzacji niepełnosprawności fizycznej, mają umożliwić dzieciom na całym świecie odnalezienie zabawki, z którą będą mogły się utożsamiać. Linię tworzy już prawie 230 lalek, w tym Barbie z bielactwem, protezą nogi, aparatem słuchowym, na wózku inwalidzkim czy Barbie z zespołem Downa. Teraz zaś do grona najsłynniejszych lalek na świecie dołączyła pierwsza w historii niewidoma Barbie.
(Fot. materiały prasowe)
Czytaj także: Twórczyni lalki Barbie miała polskie korzenie. Oto niezwykła historia Ruth Handler
Najnowsza Barbie, która właśnie powiększyła kolekcję Barbie Fashionistas, została stworzona we współpracy z American Foundation for the Blind, aby zapewnić, że lalka reprezentuje społeczność osób niewidzących i niedowidzących.
– Możliwość współpracowania z Barbie przy tworzeniu niewidomej lalki to był dla nas zaszczyt. Zwiększając reprezentację i świadomość na temat doświadczeń osób niewidomych i niedowidzących, realizujemy nasz wspólny cel, którym jest tworzenie świata inkluzywnego i dostępnego dla wszystkich, w którym każda osoba ma nieograniczone możliwości – mówi Eric Bridges, CEO i Prezes American Foundation for the Blind.
W związku z tym zadbano o wszelkie detale, takie jak twarz, akcesoria, ubranie czy opakowanie lalki. Barbie została wyposażona w biało-czerwoną laskę z typowym miękkim zakończeniem oraz stylowe i funkcjonalne okulary przeciwsłoneczne. By zapewnić komfortowe użycie laski, łokcie Barbie są ruchome. Na jej twarzy zaś odwzorowano kierunek spojrzenia osoby niewidomej (nieco uniesiony wzrok i spojrzenie skierowane na zewnątrz).
(Fot. materiały prasowe)
Lalka ubrana jest w satynową różową bluzkę zapinaną na rzepy oraz spódniczkę z teksturowanymi falbankami i elastyczną talią, które stymulują zmysł dotyku oraz ułatwiają przebieranie.
Nie pominięto także opakowania, na którym znajduje się napis „Barbie” w alfabecie Braille’a, a testy przeprowadzono z dziećmi niewidomymi i niedowidzącymi.
(Fot. materiały prasowe)
– Barbie to znacznie więcej niż tylko lalka, dzięki niej dzieci mogą wyrażać siebie i odnaleźć poczucie przynależności – powiedziała Krista Berger, Senior Vice President of Barbie and Global Head of Dolls. – Z dumą wprowadzamy nową niewidomą lalkę do linii Barbie Fashionistas, wzmacniając nasze zaangażowanie w tworzenie produktów inkluzywnych, które wspomagają poczucie globalnej przynależności i promują różnorodność na sklepowych półkach.
Źródło: materiały prasowe Mattel