1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Styl Życia

Oznaczenie żywności ekologicznej - unijny liść

europa.eu
europa.eu
Od 1 lipca wprowadzono nowe zasady oznaczania żywności ekologiczne. Każde opakowanie żywności zgodnej z normami musi być oznaczone unijnym liściem. Obowiązek ten nie dotyczy produktów niepakowanych i importowanych. Dotychczasowe znaki krajowe mogą towarzyszyć oznaczeniu unijnemu, ale go nie zastępują.

Pierwszym krajem, który już w latach 70. wprowadził znak specjalne oznaczenie żywności ekologicznej, były Niemcy. Błękitny anioł obowiązuje do dzisiaj. Od 1 lipca 2010 r. liść złożony z unijnych gwiazdek był oznaczeniem dobrowolnym. Przez 2 lata obowiązywał okres przejściowy, który był ukłonem w stosunku do producentów, żeby zdążyli przygotować się do nowych zasad i nie musieli wyrzucić kupionych już opakowań.

Warto wiedzieć, co o produkcie mówi nam „euroliść”. Przede wszystkim unijne logo ekologiczne informuje konsumenta, że dany artykuł spożywczy został wyprodukowany na terenie Unii Europejskiej. Obok logo możemy znaleźć numer organu kontrolnego oraz miejsce uprawy surowców rolnych. Zgodnie z normami UE żywność ekologiczna to taka, do której wyprodukowania użyto surowców pochodzących z rolnictwa ekologicznego, tzn. wyhodowanych bez użyciapestycydów, roślin genetycznie modyfikowanych, z poszanowaniem praw zwierząt, ograniczając do minimum obciążenie środowiska.  - Mamy nadzieję, że unijne logo zostanie powszechnie znanym symbolem żywności ekologicznej w całej UE. Chcemy, aby konsumenci mieli pewność, że produkty opatrzone takim logo zostały wytworzone zgodnie z rygorystycznymi unijnymi normami dotyczącymi upraw ekologicznych – powiedział Dacian Cioloş (komisarz UE ds. rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich.

Z najnowszych (jeszcze niepublikowanych) badaniach Eurobarometru dotyczących europejskich postaw w stosunku do bezpieczeństwa żywności, jakości żywności oraz obszarów wiejskich wynika, że na obecność logo na kupowanych produktach zwraca uwagę 24 proc. obywateli UE.

I słusznie, bo brak oznakowania na produkcie, który w nazwie zawiera „eko”, „bio” czy „natura” sugeruje, że chodzi o efekt marketingowy i podniesienie ceny. Konsument powinien również pamiętać, że w momencie wejścia w życie nowego oznaczenie żywności ekologicznej, traci ważność poprzedni – stokrotka, margaretka, zwana też po prostu kwiatkiem.

 

 

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze