fbpx

Dlaczego warto uprawiać sport jesienią?

Jesienią i zimą też można biegać
Ze względu na niższe temperatury jesienią ćwiczenia na zewnątrz są dużo przyjemniejsze, ponieważ ryzyko przegrzania organizmu jest znikome. (Fot. iStock)

Wiosną i latem wiele osób intensywnie pracuje nad swoim wyglądem oraz kondycją. W sezonie jesienno-zimowym siłownie i trasy biegowe pustoszeją. Za zimno, za ciemno, za mokro? Nic z tych rzeczy. Jesienią i zimą też można biegać.

Jesienne roztrenowanie nie może trwać wiecznie. Po krótkiej przerwie od treningów warto biegać systematycznie, choć mniej intensywnie. Wystarczy odpowiednio się przygotować i nawet bieganie w mniej pogodne dni będzie sprawiało przyjemność oraz dawało dobre efekty. Można się spierać o to, czy lepiej jest biegać rano, czy wieczorem, ale jesienią i zimą jest ciemno w obu tych porach. Naturalnym i jednym z pierwszych wyborów biegacza będzie więc zadbanie o dobrą widoczność – drogi i siebie względem innych. Dobrym wyborem będzie na przykład lampka na głowę. To istotne, ponieważ w miejskim parku również po zmroku spotkamy wielu biegaczy. Poza tym jeśli biegamy po mieście lub w miejscach, gdzie można się spodziewać ruchu, lampka zdecydowanie poprawia bezpieczeństwo. Nie tylko dlatego, że sami widzimy więcej, lecz także dlatego, że inni lepiej widzą nas. Dobrze też pamiętać o elementach odblaskowych na ubraniu.

Jest zimno. Jak biegać?

Podstawa to odpowiednie ubranie. Powinno chronić od wiatru, wilgoci, a także „oddychać”. I lepiej nie ubierać się zbyt grubo. Jeśli założymy na siebie zbyt wiele ciepłych rzeczy (zwłaszcza wełnianych lub bawełnianych, nie odprowadzających potu), to wcale nie ochronimy się przed zimnem lepiej. Przeciwnie – bardziej się spocimy, a organizm szybciej się wychłodzi. Przy niższych temperaturach lepiej też nie pokazywać nóg. Skóra, ścięgna i stawy są gorzej ukrwione, a przez to mniej elastyczne i bardziej podatne na urazy. Rośnie ryzyko kontuzji na przykład Achillesa

Pamiętaj:

Załóż cienką, koniecznie „oddychającą” czapkę. Nawet do 40 proc. ciepła ucieka przez głowę.

Na dwie godziny przed bieganiem nie jedz węglowodanów. Banany, chleb czy makaron powodują, że organizm wytwarza kortyzol, osłabiający układ odpornościowy.

Rozgrzewaj się dłużej niż zwykle. Bieg rozpocznij od truchtu. Dopiero po ok. 10 minutach przejdź do normalnego tempa.

Przy temperaturach ujemnych rób trening wytrzymałościowy, z niskim tętnem.

Po powrocie szybko przebieraj się w suche ubranie. Organizm po wysiłku na zimnie jest mniej odporny.

Powody, dla których warto uprawiać sport jesienią

Jak zmotywować się do biegania? „Nie musi to być nic wielkiego, ponieważ nie chodzi tu o próbę bicia rekordów, ale pozytywne nastawienie do treningu. Możemy sobie założyć na przykład wystartowanie w imprezie biegowej, oczywiście na rozsądnym dystansie dostosowanym do naszych realnych możliwości psychofizycznych. Aby ograniczyć wymówki, warto kupić bilet na bieg już teraz. Konsekwentne dążenie do celu nie tylko sprawi radość, ale też pozytywnie nakręci do dalszych ćwiczeń”, mówi Dawid Lewandowski, organizator biegów ekstremalnych Survival Race.

Nic nie przychodzi z dnia na dzień – ta prawidłowość dotyczy także uprawiania sportu. Dążenie do wymarzonej kondycji oznacza przede wszystkim regularne i częste ćwiczenia. Jeżeli więc chcemy mieć dobrą formę na lato, należy zacząć już teraz. W zachowaniu regularności pomoże na przykład plan treningów, który nie tylko usystematyzuje wysiłek fizyczny, ale także pozwoli ocenić postępy. Dobrze skonstruowany harmonogram zminimalizuje również ryzyko przemęczenia się źle dobranymi ćwiczeniami oraz zapewni odpowiedni odpoczynek i regenerację. To też namacalny dowód przebytej drogi i wysiłków, których nie będziemy chcieli zaprzepaścić.

Wielu sportowców, zwłaszcza biegaczy, podkreśla, że jesień to bardzo dobra pora roku do ćwiczeń. Dlaczego? Ze względu na niższe temperatury ćwiczenia na zewnątrz są dużo przyjemniejsze, ponieważ ryzyko przegrzania organizmu jest znikome, a dzięki odpowiedniej odzieży niższa temperatura przestała być problemem. Ponadto jesienią jest więcej miejsca na popularnych trasach biegowych i chodnikach oraz w salach fitness, a to pozwala na przyjemniejszy i spokojniejszy trening.

Jesień i zima to okres, gdy odporność organizmu spada, więc i jesteśmy bardziej narażeni na przeziębienia i choroby oraz na wahania nastroju. Regularne ćwiczenia pozwalają nie tylko wzmocnić organizm, ale też dobrze działają na samopoczucie psychiczne. „Jak wiadomo, sport jest jednym z czynników pobudzających w organizmie proces produkcji endorfin zwanych hormonami szczęścia. Dlatego też regularne ćwiczenia, szczególnie w okresie jesienno-zimowym, pozwolą uchronić nas przed zarazkami, ale też przed chandrą spowodowaną niedostatkiem światła i krótszym dniem”, dodaje Dawid Lewandowski.

  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze