1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Styl Życia
  4. >
  5. Kto najczęściej przeszkadza innym w pracy?

Kto najczęściej przeszkadza innym w pracy?

123rf.com
123rf.com
Każdy z nas spotyka w pracy osoby nad wyraz absorbujące. Jak nie dać się zdominować przez „rozpraszacza”?

Według raportu TNS Polska i Tiger Energy Drink „Pokolenie Y w pracy – młodzi, ambitni, ale czy efektywni?” przeprowadzonego w maju 2015 istnieje 5 podstawowych typów ludzi, którzy zawodowo przeszkadzają innym w pracy. Poniżej znajdziecie szczegółowy opis każdego z nich wraz z radami, jak sobie z nimi radzić.

GADUŁA

Wspólna praca z osobą, która wiecznie wisi na telefonie lub nieustannie rozmawia ze wszystkimi i o wszystkim, może utrudnić współpracownikom koncentrację. Ten typ „rozpraszacza” na początku wydaje się być bardzo towarzyski, otwarty i miły, ale szybko zorientujesz się, że to osoba, która nastawiona jest wyłącznie na nadawaniu sygnału. Najczęściej bez opcji odbioru. Dla ponad połowy respondentów to właśnie Gaduła najczęściej rozprasza w trakcie pracy.

Najprostszym sposobem na zneutralizowanie Gaduły jest planowanie mu dnia według formuły: „jeśli – to”. Pamiętasz z przedszkola grę w „Króla ciszy”? To coś podobnego, tylko w wersji dla uciążliwego współpracownika. Zaproponuj mu, że jeśli teraz popracujecie w ciszy i pełnym skupieniu, to w trakcie przerwy pozwolisz, by opowiedział swoją fascynującą historię. Skutkiem ubocznym tego sposobu może być drastyczny wzrost efektywności pracy twojego kolegi, który tak bardzo będzie chciał podzielić się z tobą wiadomościami z poprzedniego wieczoru. Tak czy inaczej, ty zyskasz chwilę spokoju, a firma gorliwego i efektywnego pracownika.

CHODZĄCY PYTAJNIK

Częstym „rozpraszaczem” w pracy okazuje się również osoba, która nieustannie zadaje setki pytań. Pewnie często zastanawiasz się, jaka jest przyczyna zadawania przez niego dziesiąty raz tego samego pytania. Może się okazać, że po prostu ktoś ma kłopoty z pamięcią i nawet nie wie, że własnym zachowaniem wywołuje dekoncentrację u innych.

Ciągłe pytanie o coś jest problemem dla 44% badanych. Jak sobie poradzić w takiej sytuacji? Przynieś sobie i koledze butelkę wody mineralnej!  Wiele osób nie pamięta o nawadnianiu w trakcie pracy, a odwodnienie sprawia, że czujemy się zmęczeni i spowolnieni. Gdy jednak organizm otrzyma wystarczającą ilość płynów zawierających odpowiednie związki, zwiększa swoją wydajność i poprawia koncentrację w ciągu dnia. Wówczas istnieje spora szansa, że Chodzący Pytajnik zorientuje się, że zna odpowiedzi na większość swoich potencjalnych pytań.
KUSICIEL
Dla 30% respondentów raportu najbardziej rozpraszającym typem pracownika jest Kusiciel. Nie chodzi tutaj jednak o kogoś, kto kusi urodą i zaprasza na wieczorną randkę, ale o osobę, która nie przepuści żadnej okazji, żeby namówić cię na pójście na przerwę, pogawędkę lub na papieroska.
Zanim dowiesz się, jak sobie z tym poradzić, musisz wiedzieć, że krótkie przerwy w pracy to doskonała strategia na poprawę skupienia. Pamiętaj, że twój umysł może mieć trudności, by pracować intensywnie przez całe 8 godzin. Wprowadzenie 5-minutowych przerw między zadaniami to świetny pomysł na skuteczną regenerację przed następnym mentalnym wysiłkiem. Chcesz zaawansowanej strategii? Postępuj według zasady, że jeśli skupisz się intensywnie na zadaniu, to po jego zakończeniu weźmiesz krótką przerwę. Takie małe nagrody są rewelacyjnymi motywatorami. Spróbuj również podzielić się tą radą z Kusicielem. Jest szansa, że twoja propozycja zostanie przyjęta z aprobatą. W najgorszym przypadku natrętny współpracownik znajdzie sobie inną osobę do codziennego kuszenia.
ARTYSTA AMATOR
Może siedzieć niedaleko ciebie, przy odrobinie szczęścia kilka stanowisk dalej. Jaka jest jego cecha charakterystyczna? Wytwarzanie niejednorodnych quasi-muzycznych dźwięków w iście anarchistycznym stylu. Najczęściej nie jesteś nawet w stanie rozróżnić nuconych przez niego hitów muzycznych. W jego wykonaniu utwór Madonny brzmi zupełnie tak samo jak przebój Ryszarda Rynkowskiego.
Aktywność takiej osoby w open space gwarantuje konflikt – dźwięki mogą nieść się swobodnie po pomieszczeniu, a poziom skupienia pracujących tam osób drastycznie spada. Aż 27% uczestników badania wskazuje właśnie Artystę Amatora  jako najbardziej dokuczliwy typ zawodowego przeszkadzacza. Twórczo nastawiony kolega przestanie być problemem, jeśli założysz słuchawki i puścisz sobie odrobinę klasyki. Nie nuć!
MELOMAN
Przychodząc do pracy, zamienia się w biurowego DJ-a i nieustanie puszcza swoje ulubione kawałki. Ewentualnie sam zakłada słuchawki i podkręca głośność na maksa, tak że inni łatwo orientują się o jego preferowanym gatunku, którym najczęściej jest heavy metal lub techno młócka. 15% respondentów uważa  Melomana za typ rozpraszacza, który najbardziej dezorganizuje pracę.
Jak poradzić sobie z tego rodzaju delikwentem? Wykorzystaj do tego formułę: „kiedy...., czuję się....”. Na przykład, powiedz mu: „kiedy słuchasz głośno muzyki, czuję się zdekoncentrowany i nie mogę dobrze wykonać zadań”. Następnie poczekaj na odpowiedź. W tego typu sytuacjach najczęściej okazuje się, że Meloman nie zdaje sobie sprawy z utrudniania pracy innym, w rezultacie – speszony przycisza muzykę. Jeśli to nie poskutkuje, możesz spróbować użyć bardziej plastycznego obrazowania: „kiedy słuchasz głośno muzyki, czuję się jak tygrys wypuszczony z klatki, gotowy odgryźć ci głowę”. Takie niewinne żarty też potrafią zadziałać.
mat.pras.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze