1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Styl Życia

Nietrafiony prezent co trzeciemu Polakowi potrafi zepsuć święta

fot.123rf
fot.123rf
Każdy z nas ma na koncie nietrafiony prezent. Każdy doskonale zna to uczucie, ten moment ekscytacji, gdy otwiera starannie zapakowane, pięknie wyglądające pudełeczko, którego zawartość pozostawia wiele do życzenia. Jak wówczas reagujemy?

Święta to czas dawania i przyjmowania prezentów, dla wielu z nas obie te czynności są bardzo trudne. Upominki mają mnóstwo znaczeń i ujawniają jak postrzegamy innych.

Każdy z nas ma na koncie nietrafiony prezent. Każdy doskonale zna to uczucie, ten moment ekscytacji, gdy otwiera starannie zapakowane, pięknie wyglądające pudełeczko, którego zawartość pozostawia wiele do życzenia. Jak wówczas reagujemy? Nauczyliśmy się już udawać, że prezent nam się podoba, przeklinać w myślach nie pokazując nic po sobie lub robić dobrą minę do złej gry.

I choć zazwyczaj pragniemy chronić uczucia ofiarodawcy, bywa i tak, że emocje biorą górę. Wynika to pewnie z tego, że prezenty mają mnóstwo znaczeń: mogą być manifestem nie tylko uczuć, ale też statusu bliskiej osoby. Starajmy się więc dobrze dostosować upominek do osoby, jej zainteresowań i wieku.

Z badania „Prezenty zawsze wywołują emocje”, przeprowadzonego przez serwis Prezentmarzeń na próbie 1337 respondentów, wynika że otrzymanie nietrafionego prezentu dla 31% ankietowanych to główny powód, który może popsuć święta i ich miła atmosferę. Zamiast cieszyć się wyjątkowym czasem, źle go znosimy również z powodu stresu związanego z nietrafnością prezentu dla bliskiej osoby (23%) oraz negatywną reakcją obdarowanych osób na upominek (16%). Kolejnym „wyzwalaczem” negatywnych nastrojów jest także bieganie za prezentami (11%).

Jak deklarują Polacy jednym z najgorszych pomysłów na świąteczną niespodziankę zarówno wśród kobiet jak i mężczyzn, są powtarzalne prezenty - 41% ankietowanych nie chce otrzymywać tego samego co roku. Udzielone odpowiedzi potwierdzają starą mądrość, że nie lubimy nudnych i nieciekawych prezentów (26%) oraz tych praktycznych (19%).

Standardowe prezenty coraz bardziej przereklamowane, ponieważ pokazują, że ktoś po prostu nas nie zna - tak deklaruje, aż 41%  zapytanych osób. Większość obdarowanych nie ma co z nimi zrobić (25%) i zupełnie im się nie przydają. Co ciekawe, Polacy przyznają się nawet, że nietrafiony podarunek przekazują dalej i podarowują komuś innemu – jak potwierdziło 29% ankietowanych. Najczęściej jednak niechciany bibelot odstawiamy po prostu na półkę (62%). Rzadko kto sprzedaje nietrafiony upominek -  tylko 7% lub wyrzuca do kosza – 2%.

Polacy uważają, że sensem dawania prezentów jest pokazanie jak wiele bliska osoba dla nas znaczy. Jest to swojego rodzaju nośnik informacji. Dla 42% to potwierdzenie, że ktoś nas zna lub, że się postarał dla nas (34%). Nie napawają zatem optymizmem odpowiedzi ankietowanych, które pokazują że niektórym z nas ciągle zdarza się otrzymywać nietrafiony prezent - jak deklaruje 27% osób. Uważamy również, że można nauczyć bliskich kupowania prezentów poprzez powtarzanie co nam się podoba – tak twierdzi 43% ankietowanych. Rzadko kto odmawia przyjęcia prezentu, ponieważ nie chcemy robić komuś przykrości (47%), ale zdarzają się takie sytuację gdy uważamy, że prezent jest za drogi (32%) lub zbyt zobowiązujący (13%) i wtedy mówimy nie.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze