fbpx

Polki – czy jesteśmy szczęśliwe?

Polki - czy jesteśmy szczęśliwe?
Co decyduje o naszym szczęściu? Czy zawsze potrafimy to określić? (fot. iStock)

Tylko 21 procent kobiet w Polsce twierdzi, że czują się naprawdę szczęśliwe. Co ciekawe, to właśnie ta grupa w znacznej większości deklaruje, że potrafi odpoczywać. Polki przeznaczają nawet 2 godziny dziennie „dla siebie”, niestety w tym czasie zajmują się głównie pracami domowymi lub oglądają telewizję. Czy istnieje związek między szczęściem, a jakościowym relaksem?

W idealnym „instagramowym” świecie codziennie trenujemy, mamy popularne zainteresowania, spędzamy radosny czas z najbliższymi i jesteśmy cały czas zadowolone z życia. Badania pokazują jednak, że tylko 1/5 kobiet uznaje, że jest całkowicie szczęśliwa, podczas gdy aż 42% nie umie określić, czy jest szczęśliwa czy też nie – wciąż dążąc do ideału.

Dla około 1/3 respondentek szczęśliwa Polka to osoba spełniona zawodowo i prywatnie, a więc kobieta sukcesu. 79% kobiet, które wskazały, że nie są całkowicie szczęśliwe odpowiadały, że do pełni szczęścia brakuje im pieniędzy (21%), własnego lub większego mieszkania/domu (8%), stabilizacji finansowej i pracy (7%). Szczęście według Polek jest również związane z najbliższymi: miłością partnera i bliskością innych (25%), zdrowiem swoim i bliskich oraz potomstwem. Tylko 7% Polek stwierdziło, że czas wolny/czas dla siebie to jest to czego rzeczywiście brakuje im do poczucia pełni szczęścia.

Jak podkreśla Maria Rotkiel, psycholog i terapeutka: „Wiele kobiet stawia przed sobą coraz to nowe cele przeglądając się w lustrze mediów i portali społecznościowych, tymczasem dla każdej z nas szczęście może wyglądać inaczej. W zależności od naszego doświadczenia, etapu życia na którym jesteśmy, wyzwań i aktualnych potrzeb inaczej możemy je rozumieć. Uniwersalnymi zasadami, które prowadzą nas ku szczęściu są jednak zawsze miłość i szacunek do samej siebie, dbanie o swoje codzienne potrzeby i uważność na swoje emocje. Niepokojący jest więc fakt, że czasu dla siebie i potrzeby odpoczynku nie traktujemy priorytetowo”.

Ponad 40% Polek nie umie wskazać czy potrafi odpoczywać, czy też nie, ale jednocześnie deklarują, że mają nawet 15 godzin czasu wolnego tygodniowo. Dziennie to ponad 2h na chwilę „dla siebie”. Kobiety z większych miast oraz singielki deklarują, że wolnego czasu mają najwięcej. Nie zaskakuje natomiast fakt, że kobiety z dziećmi na odpoczynek przeznaczają go zdecydowanie mniej. Niestety czas dla siebie nie oznacza wcale relaksu. Kobiety swoje wolne chwile spędzają w większości na wykonywaniu prac domowych, m.in. sprzątaniu, gotowaniu, zmywaniu czy robieniu prania, a za odpoczynek uważają przede wszystkim oglądanie telewizji lub seriali czy przeglądanie treści w internecie, które wprowadzają je w stan bezczynności.

„Taka forma relaksu jest nam potrzeba, ale nie powinna wypełniać całego czasu wolnego, ponieważ jego wartość regeneracyjna jest znikoma – nie przywraca pełni sił fizycznych i psychicznych. Dobry odpoczynek to taki, który pozwala odzyskać energię, przezwyciężyć znużenie, zmęczenie, a czasem także poprawić nastrój. Warto więc korzystać z natury i siły, którą nam daje. Zamiast czas spędzać w domu warto wybrać się na spacer – niestety taką formę odpoczynku Polki wybierają zdecydowanie zbyt rzadko” – dodaje Rotkiel.

Badania były inspiracją do powstania kampanii społeczno-edukacyjnej „Naturalnie 5zczęśliwe”, której organizatorem jest marka KNEIPP, producent naturalnych kosmetyków. Celem kampanii jest wspieranie kobiet w dążeniu do odnalezienia naturalnego szczęścia i efektywnego odpoczynku, zgodnie z założeniami prawie 200-letniej filozofii Sebastiana Kneippa. Filozofia bawarskiego duchownego zrewolucjonizowała w XIX wieku naukę o leczeniu naturalnym. Według Kneippa kluczowe jest życie w zgodzie i blisko natury – np. regularny ruch na świeżym powietrzu, zdrowe odżywianie i przede wszystkim zrównoważenie umysłowo-duchowe, w którym bardzo ważną rolę pełni umiejętność odpoczywania. Jego filozofia uznana została za niematerialne dziedzictwo kulturowe UNESCO.

  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze