1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Styl Życia

Polski Pakt Plastikowy – co zrobimy z naszymi odpadami?

1 018 915 ton – tyle wynosi waga opakowań z tworzyw sztucznych w Polsce za 2018 rok, wg raportu opracowanego przez Rekopol Organizację Odzysku Opakowań.  (fot. iStock)
1 018 915 ton – tyle wynosi waga opakowań z tworzyw sztucznych w Polsce za 2018 rok, wg raportu opracowanego przez Rekopol Organizację Odzysku Opakowań. (fot. iStock)
Polski Pakt Plastikowy to odpowiedź na globalną akcję Plastic Pact Network. Pakt łączy firmy i organizacje związane z produkcją, użyciem czy transportem tworzyw sztucznych, aby wspólnie pracować nad zamknięciem obiegu plastiku w Polsce.

Czy wiesz, ile tworzyw sztucznych trafiło globalnie do recyklingu przez ostatnie 70 lat? – Zaledwie 10%! – tak pokazują dane Plastic Atlas, Heinrich Böll Foundation, Break Free From Plastic, 2019. Reszta tworzyw, w dużej mierze, zaśmieciła środowisko naturalne.

Od lat pięćdziesiątych wytworzyliśmy na świecie aż 9,2 miliarda ton plastiku, który niestety w większości - po jednorazowym użyciu - trafiał na wysypiska śmieci czy do oceanów. Problem ten dostrzegają rządy, przedstawiciele biznesu, organizacji pozarządowych, świata nauki i konsumenci na świecie, ale również w Polsce. 59% polskich konsumentów widzi problem nadmiernego zanieczyszczenia planety plastikiem i wskazuje go jako jedno z pięciu najważniejszych wyzwań środowiskowych. Dlatego 10 września, wzorem innych państw, z inicjatywy różnych środowisk (biznesowych, naukowych, ekologicznych) powołano wspólną inicjatywę - Polski Pakt Plastikowy, który dołącza do najważniejszej międzynarodowej inicjatywy środowiskowej Plastics Pact network Fundacji Ellen MacArthur. Z Fundacją globalnie współpracuje ponad 400 firm (odpowiedzialnych za wprowadzanie 20% opakowań na światowe rynki), rządy wielu krajów, organizacje pozarządowe i branżowe, ośrodki naukowe i inwestorzy.

Z niecierpliwością czekamy na możliwość wspierania rządu i polskiego biznesu we wprowadzaniu prawdziwej zmiany na rzecz gospodarki obiegu zamkniętego dla tworzyw sztucznych. Będzie się to odbywało poprzez eliminowanie tych z nich, które są nadmierne i problematyczne. Poprzez wprowadzanie innowacji, które zapewnią, że plastik, którego potrzebujemy nadaje się do ponownego wykorzystania, recyklingu lub kompostowania. Jak również poprzez utrzymywanie w obiegu wykorzystywanych tworzyw sztucznych, tak aby nie trafiały do środowiska. Razem możemy stworzyć świat, w którym plastik nigdy nie stanie się odpadem ani zanieczyszczeniem. – mówi Sander Defruyt, lider programu New Plastics Economy w Fundacji Ellen MacArthur.

Polski Pakt podpisało wiele dużych firm działających na rodzimym rynku, m.in. Alpla Polska, Carrefour, Grupa Spółek Danone w Polsce, Kaufland Polska Markety, Lidl Polska, Nestlé Polska, Unilever Polska. W sumie tworzy go grupa 12 firm: od produkujących opakowania, poprzez firmy wprowadzające produkty w opakowaniach na rynek i sieci handlowe, po recyklerów i organizacje odzysku, które wprowadzają na polski rynek aż 1/5 wszystkich opakowań z tworzyw sztucznych. Firmom towarzyszą instytuty badawcze, uczelnie, organizacje pozarządowe.

Polski Pakt Plastikowy powstał z inicjatywy Kampanii 17 Celów, której podstawowym zadaniem jest mobilizowanie polskiego biznesu do podjęcia wspólnych działań na rzecz realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju. Członkiem Paktu zostać może każde przedsiębiorstwo, organizacja czy instytucja, która zobowiąże się do realizacji wspólnych celów. W szczególności zachęcane do tego są firmy wprowadzające produkty w opakowaniach z tworzyw sztucznych na rynek, producenci opakowań, a także przedsiębiorstwa zajmujące się handlem detalicznym, recyklerzy.

Cele Paktu do roku 2025:

  1. Identyfikacja i eliminacja wskazanych opakowań nadmiernych i problematycznych z tworzyw sztucznych poprzez przeprojektowanie, innowacje i alternatywne modele dostawy.
  2. Dążenie do zmniejszenia o 30% użycia pierwotnych tworzyw sztucznych w opakowaniach wprowadzanych na rynek.
  3. 100% opakowań z tworzyw sztucznych na polskim rynku nadaje się do ponownego wykorzystania lub recyklingu.
  4. Dążenie do zwiększenia udziału surowców wtórnych w opakowaniach z tworzyw sztucznych do poziomu 25%.
  5. Efektywne wsparcie systemu zbiórki i recyklingu opakowań, aby osiągnąć poziom recyklingu w wysokości co najmniej 55% na polskim rynku.
  6. Podniesienie jakości i efektywności edukacji konsumentów w zakresie segregacji, recyklingu, ponownego wykorzystania i ograniczenia zużycia opakowań.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze