Poznaj ABC pracy zdalnej

fot. iStock

W wyobraźni wielu osób praca w domu otwiera drzwi do raju bez szefa i porannych korków, we własnym fotelu i piżamie. Rzeczywistość nie jest jednak tak różowa. O to, jak – dla własnego dobra – ustalić zasady pracy zdalnej, pytamy trenerkę biznesu Małgorzatę Kniaź.

Koleżanka z sąsiedniego biurka ma focha, szef od rana wściekły, spotkanie z klientem
przedłuża się i boisz się, że nie zdążysz po dziecko do przedszkola… Gdy pracujesz zdalnie, nie zależysz od czyichś nastrojów i organizacji, możesz zasmakować samodzielności i niezależności. Ale potrzebna ci będzie wiara w siebie i pewność, że w razie potrzeby poradzisz sobie bez struktury – zwłaszcza jeśli decydujesz się na własną działalność, w której sama musisz zarobić na pensje czy lunch z klientem. Przy pracy z domu istnieje również ryzyko izolacji społecznej, a to może spowodować frustracje i poczucie bezsilności. Jeśli jednak jesteś otoczona przyjaznymi ludźmi i świadoma siebie indywidualistka, a samodyscyplina i samokontrola nie będą dla ciebie problemem
– praca z domu może okazać się dobrym rozwiązaniem.

ABC PRACY ZDALNEJ

  • Wyodrębnij przestrzeń, w której będziesz pracować, i uporządkuj ją.
    To powinno być miejsce, które się wiąże tylko z pracą, czyli lepiej nie stawiaj
    biurka w sypialni ani w kuchni. Zgromadź w nim wszystkie rzeczy potrzebne ci
    do pracy – niech to będzie prawdziwe biuro lub pracownia, tyle że w domu.
  • Ustal z domownikami jasne zasady, jakie będą obowiązywały w czasie twojej pracy. Poproś, żeby nikt ci w tym czasie nie przeszkadzał. Na drzwiach swojego „gabinetu” możesz umieścić zawieszkę „Nie przeszkadzać. Pracuję”, a jeśli nie masz drzwi, wymyśl jakiś znak, który będzie sygnalizował to samo.
  • Gdy pracujesz, nie odbieraj prywatnych telefonów i nie załatwiaj domowych spraw, takich jak rozwieszanie prania czy zakupy. Ubieraj się wygodnie, ale w miarę reprezentacyjnie, ponieważ zadbany wygląd poprawia samopoczucie, a to wzmacnia motywację do pracy.
  • Precyzyjnie planuj rozkład zajęć. Wyznaczaj sobie cele i codziennie sprawdzaj, co udało ci się zrealizować, a co przenosisz na kolejny dzień. Raz w tygodniu, najlepiej w piątek, rób podsumowanie mijającego tygodnia i plany na następny. Sama wymyśl dla siebie ramy działania, także pory na przerwy w pracy – bez nich popadniesz w chaos.
  • Grupuj zadania o podobnym charakterze: w określonym czasie odpowiadaj na e-maile, wykonuj telefony albo skup się na pilnym raporcie. W godzinach porannych pracuj nad zadaniami wymagającymi koncentracji lub kreatywności. W miarę możliwości umawiaj się na spotkania tylko w niektóre dni tygodnia.
  • Pilnuj domykania poszczególnych zadań, żebyś nie miała pokusy kończenia ich wieczorem lub w weekend. Nie przerywaj, zanim nie skończysz przynajmniej jakiegoś etapu zadania. Planuj nie tylko pracę w tygodniu, ale i weekendowy odpoczynek.
  • Zadbaj o samomotywację, która „nakręci” cię do działania. Odpowiedz sobie na pytanie, co cię najskuteczniej motywuje: pieniądze, rozwój i nowe doświadczenia, pasja, możliwość bycia bliżej rodziny, a może niezależność? Przypominaj sobie o tym, gdy będziesz tracić motywację.
  • Jeśli pracujesz zdalnie dla jednej firmy, doceń zaufanie, jakim obdarzył cię pracodawca. Utrzymuj kontakt z szefem i dbaj o jasną komunikację – tylko pod tymi warunkami praca z dala od biura będzie zadowalająca dla obu stron.
  • Regularnie spotykaj się z ludźmi z pracy. Nie zapominaj o kontaktach z osobami z branży, żeby nie popaść w odosobnienie i nie wypaść z rynku. Inni ludzie są najlepszym źródłem inspiracji.