1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Styl Życia

Jak się zachowywać na zebraniu w pracy?

123rf.com
123rf.com
Zobacz galerię 3 zdjęcia
Być może w pracy stresują cię zebrania. Zachowujesz się podczas nich powściągliwie, ponieważ mówienie i przedstawianie własnego punktu widzenia wobec grupy, jest dla ciebie problemem. Oto praktyczne wskazówki, w jaki sposób być bardziej aktywnym podczas zebrań.

TWOJE PRAWA - zaakceptuj je, by sięgnąć po pewność siebie i nauczyć się zachowywać w sposób asertywny.

  • Mam prawo powiedzieć „nie rozumiem”.
  • Mam prawo do wygłaszania swoich poglądów, które mogą się różnić od poglądów reszty.
  • Mam prawo oczekiwać, że moje opinie zostaną wysłuchane.
  • Mam prawo kwestionować lub poddawać w wątpliwość czyjąś opinię.
  • Mam prawo wyrazić zgodę lub sprzeciw i nie czuć się z tego powodu winny lub samolubny.
  • Mam prawo zmienić zdanie.
  • Mam prawo do zastanowienia się przed udzieleniem odpowiedzi.
  • Mam prawo wyrazić w sposób konstruktywny swoje uczucia.
  • Mam prawo poznać harmonogram spotkania, zanim wezmę w nim udział.
  • Mam prawo dowiedzieć się przed spotkaniem, czego się ode mnie oczekuje.
  • Mam prawo pilnować, żeby dyskusja koncentrowała się na temacie zebrania.
  • Mam prawo efektywnie spożytkować swój czas.
  • Mam prawo prosić mnie o zwolnienie mnie z obowiązku uczestnictwa w zebraniu, jeśli uważam że mój udział jest stratą czasu.
Wskazówki dotyczące komunikacji werbalnej podczas zebrań:

1. Zgłaszanie propozycji - wyraźnie i zwięźle określ, co należy zrobić, i przedstaw to jako pomysł rekomendujący konkretne działanie. Jeśli jesteś w 100 proc., że jest to konieczne, propozycję należy przedstawić w formie stwierdzenia.

„Uważam, że powinniśmy porozmawiać z...”

2. Wysuwanie sugestii - zgłaszaj pomysły w formie pytań. Taka forma często jest łatwiejsza do zaakceptowania niż propozycja.

„Czy nie powinniśmy wyznaczyć nowych celów?”

3. Szukanie pomysłów - zachęć innych uczestników spotkania do szukania pomysłów.

„Jaki jest najlepszy sposób rozstrzygnięcia tej kwestii?”

4. Udzielenie poparcia - daj znać innym z czym się zgadzasz i jaką propozycje popierasz. Poprawisz w ten sposób atmosferę sprzyjającą kreatywności i współpracy.

„To rozwiązanie wydaje mi się doskonałe”.

5. Rozwijanie pomysłów innych - dodawaj do nich nowe elementy. Pokaż, ze jesteś dobrym słuchaczem i dążysz do rezultatu wygrana - wygrana. „Świetnie, a potem moglibyśmy....”

6. Stwierdzenie różnicy - ścieranie się różnych punktów widzenia może prowadzić do osiągnięcia lepszych rezultatów. Prezentuj własne poglądy, ale zachowaj umiar. Unikaj słów „nie zgadzam się”. „Nie sądzę, żeby był to właściwy sposób postępowania, ponieważ...”

7. Szukanie informacji lub wyjaśnianie

„Jak ty to widzisz?” „Co konkretnie miałeś na myśli?”

8. Udzielanie informacji - aby podjęcie decyzji było możliwe, konieczne jest dzielenie się z innymi tym, co wiemy. Zastanów się, czy chętniej udzielasz informacji czy ich udzielasz. Najlepsza jest równowaga.

„Nasz budżet wynosi obecnie...”

9. Sprawdzanie zrozumienia - powtórz czyjś komentarz w celu upewnienia się, czy zrozumiałeś go tak samo jak reszta uczestników zebrania.

„Czy dobrze myślę, że oczekujesz od nas...”

10. Podsumowanie - pozwala na lepsze zrozumienie podjętych decyzji oraz porządkuje to, co zostało powiedziane.

„Omówiliśmy już... Ustaliliśmy, że...”

11. Sygnalizowanie zamiaru - to technika polegająca na uświadomieniu ludziom, co zamierzasz im powiedzieć. Może być przydatna, jeśli masz problemem z zabraniem głosu.

„Chciałbym zadać pytanie...”

12. Określenie tego, co czujesz – polega na wyjaśnieniu innym twoich emocjonalnych reakcji. Technika ta tworzy nastrój zaufania i otwartości.

„Czuję, że część mnie chce się z tobą zgodzić, ale jest i druga, która obawia się, że...”

więcej w książce

„Zasługujesz na szacunek. Bądź pewny siebie i asertywny"

Suzanne Potts, Conrad Potts

wyd. Onepress

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze